تبدیل پروژه ساخت داخل به برنامه ای ملی در صنعت خودرو

پرشین خودرو: باید پروژه ساخت داخل که توسط وزارت صمت پررنگ گردید به پروژه ای ملی در حوزه خودروسازی و قطعه سازی تبدیل شود تا تحول و دگرگونی در این صنعت ایجاد نماید.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس خروج شرکتهای خارجی و اتفاقاتی که از سال گذشته به دنبال دور جدید تحریم های صنعت خودرو برای جریان تولید و تامین قطعات خطوط تولید خودروسازان بوجود آمد موضوع داخلی سازی قطعات با تکنولوژی بالا و های تک بیش از همه مورد تاکید وزارت صمت قرار گرفت هرچند که همزمان با هدف معرفی قطعات مورد نیاز برای تولید و جذب قطعه سازان توانمند، نمایشگاههایی توسط خودروسازان برگزار شد که عملا با حمایت وزارت صنعت و شخص وزیر نهضت داخلی سازی در صنعت خودرو به راه افتاد.

برنامه جدی دولت و خودروسازان در تعمیق ساخت داخل و تولید قطعات های تک و استراتژیک در نهایت در روزهای پایانی امسال منجر به برگزاری سه میز داخلی سازی در صنعت خودرو شد اما این روند در هفته گذشته موجب رونمایی از چهار محصول جدید دو شرکت خودروساز بزرگ کشور با حداقل 90 درصد داخلی سازی شد.

در همین راستا و به دنبال رونمایی از محصولات جدید سایپا و ایران خودرو در حیات دولت ، یک فعال در صنعت قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت : به طور قطع این اقدام صنعت خودرو در استفاده از توان داخل با پشتکار، بینش و تخصص مدیران شرکتهای خودروساز به خصوص مدیریت جدید و جوان ایران خودرو حاصل شده است؛ چنانچه جریان تولید و هدف گذاری برای توسعه ساخت داخل به سرعت در این شرکتهای خودروساز اجرایی و به ثمر نشسته است و امروز شاهد تکمیل عمده خودروهای ناقص و عرضه آنها به بازار هستیم.

رضا رضایی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به معضل تولید و قیمت تمام شده خودروسازان بر اهمیت شفاف سازی در بخش افزایش هزینه و قیمت تمام شده در صنعت خودرو تاکید کرد و اظهار داشت: دولت باید در بخش افزایش هزینه و قیمت تمام شده خودرو شفاف سازی کند جریانی که هم اکنون تبدیل به مشکل جدی خودروساز و مصرف کنندگان و آشفتگی بازار خودرو شده است.

عضو انجمن قطعه سازان خاطر نشان کرد: دولت باید نسبت به شرایط کنونی خودروسازان و افزایش هزینه تولید در این صنعت روشنگری کند و در این جریان مصرف کنندگان را نسبت به افزایش چند برابری هزینه و سرمایه در گردشی که در این صنعت به موازات سایر بخش های تولیدی و مصرفی ایجاد شده ، توجیه نماید.

تولید محصولات رقابتی با کاهش قیمت مواد اولیه داخلی

رضایی افزود: در شرایطی که دولت مواد اولیه داخلی را بالاتر از نرخ مواد اولیه خارجی به صنعت عرضه می کند چگونه می توان انتظار داشت که محصولات رقابتی و به روز در شرکتهای خودروسازی تولید شود آیا ادامه چنین جریانی ممکن پذیر خواهد بود.

وی تصریح کرد: باید پروژه ساخت داخل که توسط وزارت صنعت پررنگ گردید به پروژه ای ملی در حوزه خودروسازی و قطعه سازی تبدیل شود تا تحول و دگرگونی در این صنعت حاصل شود.

به گفته این فعال بزرگ قطعه سازی در صورت اجرای طرح توسعه ساخت داخل از سالیان قبل، امروز این صنعت به داخلی سازی 100 درصدی در ساخت داخل دست یافته بود.




 

این کارشناس صنعت قطعه سازی تاکید کرد: خودروسازان با اجرای قوی و پر رنگ پروژه ساخت داخل ، باید طراحی و برنامه ریزی برای تولید پلت فرم جدید را در دستور کار قرار دهند.

رضایی افزود : اگر چه قطعه سازان همواره بر اساس سیاست ها و برنامه ریزی خودروسازان قطعات را تولید کردند و هرگز در این سالها در کیفیت تولید قطعات کوتاهی نکرده اند.

وی در پایان با اشاره به اینکه تعامل مناسب قطعه ساز و خودروساز، موجب سیاست گذاری درست در این صنعت است ، اظهار داشت : بخش زیادی از وضع موجود در ساخت برخی از قطعات به عدم تعامل درست و منطقی خودروساز و قطعه ساز باز می گردد که چنین شرایطی را رقم زده است.

 

خبرنگار: زهرا حریری
 

کد خبر 120644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha