نگرانی کشتیرانی‌های اروپا از بازار رقابتی با هیوندای

به تازگی خط کشتیرانی هیوندای HMM بزرگترین کشتی کانتینربر دنیا را تحویل گرفت؛ حال افزایش ظرفیت حمل ناوگان کانتینری HMM انگیزه مناسبی برای تلاش آن خط برای جذب هرچه بیشتر بازار است و این موجب نگرانی خطوط کشتیرانی اروپایی شده است.

به گزارش پرشین خودرو، در حالی که اغلب کشورهای جهان همچنان با شیوع بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و حتی چشم انداز روشنی از آینده حمل و نقل دریایی حداقل تا پایان سال جاری میلادی وجود ندارد، خط کشتیرانی هیوندای کره جنوبی (HMM) بزرگترین کشتی کانتینربر دنیا را تحویل گرفت و آنرا به ناوگان خود ملحق کرد و همزمان کمک مالی جدیدی نیز از سوی دولت کره جنوبی به سوی این شرکت روانه شد.

حالا خطوط کشتیرانی خصوصی اروپایی با نگرانی بیشتری به گام های بعدی هیوندای نگاه می‌کنند.

هفته گذشته رئیس جمهور کره جنوبی در مراسم نامگذاری HMM Algeciras با طرفیت ۲۴ هزار «تی ای یو» به عنوان بزرگترین کشتی کانتینربر جهان، شرکت کرد، این اولین کشتی از مجموعه ۱۲ کشتی مگامکسی است که شرکت HMM در طول سال آینده در مسیر دریایی حمل و نقل کالاهای تجاری با کانتینر بین آسیا و اروپا به کار خواهد گرفت.

خط کشتیرانی هیوندای که به زودی از رتبه نهم بزرگترین خطوط کشتیرانی کانتینری جهان به رده هشتم می‌رسد و جایگاه خط YML تایوانی را از آن خود می‌کند، کمک‌های مالی متعددی از دولت کره جنوبی دریافت کرده تا از ورشکستگی ناشی از بدهی 1.5 میلیارد دلاری خود در پنج سال گذشته نجات یابد.

رقیبان این خط کشتیرانی اعتقاد دارند که راه توسعه HMM با کمک های مالی دولتی هموار شده است.

مقامات خطوط کشتیرانی بزرگی نظیر مرسک و MSC نیز نگرانی‌های خود را از چنین کمک‌هایی از جانب دولت کره جنوبی به خط کشتیرانی هیوندای که از نظر آنها مدل مالی درستی هم ندارد، ابراز داشته‌اند.

 

خط کشتیرانی هیوندای HMM



در این‌باره یکی از منابع آگاه به «لوید» گفته است «حالا که HMM یک چک سفید امضای دیگر دارد آیا امکان ندارد که از این مزیت استفاده کرده و جنگی بر سر کرایه حمل‌ها راه بیندازد و یکی از خطوط کشتیرانی خصوصی فعال در بازار را با تحمیل ورشکستگی، از چرخه بازار بیرون کند؟ من دلیلی نمی بینم که آنها این کار را انجام ندهند، خط هیوندای اطمینان دارد که از حمایت همه جانبه دولت برخوردار است و کره جنوبی حاضر نخواهد شد که HMM را نیز مانند کشتیرانی هانجین که چندسال پیش ورشکست شد از دست بدهد».

همچنین دنیل ریچاردز، تحلیل گر ارشد Maritime Strategies International نیز اعتقاد دارد که حمایت دولت کره جنوبی از خط کشتیرانی کانتینری هیوندای، دو سوال اساسی را برای سایر خطوط کشتیرانی مطرح می‌کند‌، اول اینکه آیا پایین آوردن کرایه های حمل برنامه ای است که HMM قصد انجام دادن آن را دارد؟ و دوم اینکه آیا اساسا اهمیتی دارد که آنها این کار را انجام دهند؟

افزایش ظرفیت حمل ناوگان کانتینری HMM می تواند انگیزه مناسبی برای تلاش آن خط برای جذب هرچه بیشتر بازار باشد.

با این وجود به اذعان آقای ریچاردز، دلایل متعددی نیز وجود دارد که HMM نخواهد اقدام به اتخاذ استراتژی «قیمت را پایین بیاور و سهم بازار را به دست بگیر» کند.

مهمترین دلیل این است که بسته حمایتی دولت کره جنوبی برای نجات این خط کشتیرانی از ورشکستگی ارائه شد نه به عنوان یارانه ای برای پایین آوردن کرایه های حمل دریایی کانتینرها.

‌ائتلاف خطوط کشتیرانی نیز می‌تواند اثر هرگونه اقدام جاه طلبانه از سوی خط کشتیرانی هیوندای را تعدیل کند زیرا این کشتیرانی اخیرا به ائتلاف هاپگ لوید(آلمان)، ONE (ژاپن) و یانگ مینگ (تایوان) پیوسته است.

به اعتقاد آقای ریچاردز، خطوط کشتیرانی کانتینری در نهایت سعی در ایجاد موازنه‌ای خواهند کرد و با کنترل ظرفیت، از سقوط نرخ ها جلوگیری می‌کنند.

البته هراس خطوط اروپایی بی پایه و اساس نبوده و با ورود کشتی‌های بسیار بزرگ کانتینربر به عرصه حمل و نقل دریایی قطعا رقابت سهمگینی بر سر کسب سهم بیشتر در بازار ایجاد خواهد شد، اما اغلب کارشناسان بعید می‌دانند که شرکت کشتیرانی کره‌ای هیوندای، جنگی را بر سر کرایه حمل به راه بیاندازد.

منبع: فارس

کد خبر 122499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha