سایه رکود در بازار خودرو سنگین تر می شود! / پیش بینی فعالان بازار از تبعات تزریق 43 هزار خودرو به بازار

بازار خودرو در هفته ای که گذشت متاثر از سیر نزولی ارز اگر چه اندکی کاهش در قیمت ها را تجربه کرد و عاملی شد تا سیر صعودی و بی‌منطق قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی متوقف شود اما به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران همچنان این تغییر قیمت ها به دلیل بی ثباتی بازار ارز چندان محسوس نیست.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه هر ساله بازار خودرو در تابستان از رونق برخوردار می شود اما امسال به دلیل شیوع کرونا و نوسانات نرخ ارز نه تنها خبری از رونق در بازار خودرو نیست بلکه کماکان سایه رکود بر بازار خودرو حاکم است.

رکود معاملات خودرو در حالی در آستانه آخرین ماه تابستان سنگین تر می شود که این بازار در ماههای اخیر با روند افزایشی قیمت ها روبه رو بوده است با این وجود فعالان بازار دلیل اصلی این اتفاقات در بازار خودرو را نوسانات در بازار ارز، طلا و سکه می دانند.

بر اساس آنچه که فعالان بازار مطرح می کنند روند صعودی نرخ ارز پیش تر به عنوان محرک رشد قیمت خودرو قلمداد می شد و امروز که نرخ ارز کاهشی شده است این اتفاق به نوعی ترمز افزایش قیمت خودرو را کشیده و قیمت خودرو را کمی نزولی کرده است.

البته آن طور که فعالان و دست اندر کاران بازار خودرو می گویند کاهش قیمت ها نیز موجب حضور خریداران به بازار نشده و همچنان رکود داد و ستد در بازار خودرو حکمفرماست.

با توجه به وضعیت قیمت و معاملات در بازار خودرو رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو عنوان کرد: در صورتی خودروسازان بتوانند نمودار تولید و به دنبال آن عرضه را طبق وعده‌های داده شده مدیران خودروساز صعودی کنند این اتفاق می‌تواند نمودار قیمت خودرو را بیش ازپیش کاهشی کند.

 



با این وجود موتمنی معتقد است در صورت تحقق وعده مسئولان و تکمیل و عرضه 43 هزار خودرو در هفته پیش رو بعید است که بازار خودرو با تغییر قیمت و رونق در معاملات مواجه شود چرا که خریداران این خودروها مصرف کننده بوده و به دلیل حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید کرده اند بعید به نظر می رسد که به زودی خودروهای تحویل داده شده وارد بازار شوند.

به گفته وی عدم ثبات اقتصادی مانع از عرضه و فروش خودرو توسط اغلب مالکان شده است و با نوساناتی که در بازار ارز وجود دارد بعید است دارندگان خودرو اقدام به فروش خودرو کنند.

وی در عین حال با اشاره به اینکه فاصله قیمتی بین کارخانه و خودرو کماکان بالا است، تاکید کرد: بازار خودرو اگر چه متاثر از نوسانات نرخ ارز در دو هفته اخیر کمی کاهش قیمت داشته اما این جریان و تغییر قیمت ها چندان محسوس نبوده و با کاهش 500 هزار تا یکی دو میلیون تومانی همراه بوده است.

این فعال بازار خودرو خاطر نشان کرد: در صورتی که نرخ دلار به کمتر از 20 هزار تومان برسد تاثیر آن در بازار خودرو مشخص خواهد شد در غیر این صورت تغییر چندانی در قیمت‌ها ایجاد نمی شود.

موتمنی بر همین اساس وضعیت بازار خودرو را بسته به میزان عرضه شرکتها و نرخ ارز دانست و گفت: مسلما میزان عرضه خودرو به بازار و نرخ ارز در آینده بازار خودرو اثرگذار است بنابراین باید منتظر بود که شرایط به چه سمتی خواهد رفت.

به گزارش پرشین خودرو، بر اساس آخرین تحولات قیمتی در بازار خودرو، در حال حاضر در بازار خودرو سمند ال‌ایکس با قیمت 144 میلیون تومان، سمند سورن با قیمت 190 میلیون تومان، پژو 405 با قیمت 143 میلیون تومان، پژو پارس tu5 با قیمت 210میلیون تومان، پژو 206 تیپ 2 با قیمت 164 میلیون تومان، پژو 206 تیپ5با قیمت204میلیون تومان، پژو 206 صندوق دار با قیمت 195 میلیون تومان، رانا با قیمت 162میلیون تومان و هایمااس 7 با قیمت 557 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

علاوه بر این طی دو روز گذشته پژو 207 i دستی با قیمت 235 میلیون تومان، پژو 207 i اتوماتیک با قیمت 318 میلیون تومان، دنا با قیمت 218 میلیون تومان، پراید111با قیمت 93 میلیون و 500هزار تومان، پراید131 با قیمت 81 میلیون تومان، تیبا 2 با قیمت 109 میلیون تومان، تیبا صندوق دار با قیمت 96 میلیون تومان و ساینا با قیمت 109 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می شود.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 125226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha