کد خبر 142438
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
موج جدید گرانی خودرو در دومین ماه از بهار + قیمت خودرو

بازار خودرو در دومین هفته از اردیبهشت ماه با ریزش قیمت‌ها همراه بود؛ اتفاقی که بیش از همه در واکنش به آغاز عرضه خودروسازان به متقاضیان طرح سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی صورت گرفت اما روز گذشته برخلاف روال روزهای قبل و با وجود تداوم در عرضه خودروسازان، قیمت‌ها همگام با نرخ دلار افزایش قیمت را تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودرو که در فروردین‌ماه تحت‌تاثیر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو و همچنین رشد نرخ ارز، تقریبا افزایشی بود اما در هفته پایانی اولین ماه سال و پس از اعلام اختصاص خودرو به همه متقاضیان خودرو در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی با رکود در معاملات و بعضا ریزش جزئی قیمت‌ها مواجه شد و روند کاهش قیمت با آغاز عرضه خودروسازان به متقاضیان در هفته جاری سرعت بیشتری گرفت.

اما روز گذشته خودرو همگام با بازار دلار در کانال افزایشی قرار گرفت موضوعی که از نگاه کارشناسان به نظر می‌رسد فارغ از نوسانات ارزی، در واکنش به برکناری رضا فاطمی‌امین وزیر پیشین صمت است.

بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد در روزهای اخیر با افزایش عرضه و تحویل خودرو توسط خودروسازان، بازار خودرو با افت معاملات و رکود در بازار همراه شده است، روندی که برخلاف تاثیر نرخ دلار بر قیمت‌ها، در هفته جاری باعث کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد شد. 

قیمت بیشتر خودروهای پرفروش داخلی در روز دوشنبه نسبت به روز قبل ثابت و بعضا در برخی خودروها افزایشی بود، اتفاقی که به عقیده کارشناسان تا حدودی ناشی از نوسات نرخ دلار در روزهای اخیر است و می‌تواند یکی از دلایل توقف معاملات و رکود در بازار و فراز و فرود نمودار قیمت‌ها باشد.

به همین جهت فعالان بازار، تاثیر افزایش عرضه از طریق طرح‌های ویژه خودروسازان و واردات را تنها در صورت ثبات ارز باعث آرامش و ادامه افت قیمت‌ها در بازار خودرو می‌دانند.

البته کارشناسان علاوه بر تاثیر نرخ دلار، وضعیت بازار و قیمت خودرو را در آینده نزدیک تا حدودی وابسته به عملکرد دولت و همچنین وزیر بعدی صمت می‌دانند. اتفاقی که در صورت وعده‌های منطقی وزیر جدید و در بهترین حالت با رکود در کوتاه مدت همراه خواهد بود اما با وجود اوضاع اقتصادی و انتظارات تورمی مسیر افزایش را در پیش خواهد گرفت.

بر اساس آخرین تغییرات در بازار، قیمت پراید که در روزهای گذشته با کاهش نسبی همراه شده و به 355 میلیون تومان رسیده بود در روز گذشته با کمی رشد مواجه و قیمت 360 میلیون تومان را به ثبت رساند. همچنین تیبا صندوق‌دار مدل 1401 نیز در بازار، 380 میلیون تومان خرید و فروش شد.

در بازار محصولات سایپا، ساینا مدل 1401 نیز 380 میلیون تومان در بازار خرید و فروش شد و کوییک آر مدل سال هم حوالی 420 میلیون معامله شد که تقریبا نسبت به روز قبل ثابت بود.

همچنین قیمت شاهین سایپا نیز در روز گذشته به 715 میلیون تومان در بازار رسید و نسبت به روز گذشته ثابت باقی ماند.

در بازار محصولات ایران خودرو، قیمت پژو پارس ال ایکس که در روزهای گذشته جهش چشمگیری را تجربه کرده بود، روز گذشته هم به روند افزایشی خود ادامه داد و با دو میلیون تومان افزایش، سقف 710 میلیون تومان را شکست.

همچنین قیمت پژو 206 تیپ 3 پانوراما 1401 که یکی از پرطرفدارهای بازار خودروهای داخلی است روز گذشته پنج میلیون تومان گران شد و نرخ 615 میلیون تومان را در کارنامه خود ثبت کرد اما تیپ 2 این خودرو همان 595 میلیون تومان باقی ماند و نسبت به روز قبل از آن تغییری نداشت.

قیمت تارا اتوماتیک مدل 1402 که به تازگی وارد بازار شده است روز گذشته به رغم رشد قیمت برخی خودروها، پنج میلیون تومان ریزش قیمت را تجربه کرد و در نرخ یک میلیارد و 15 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

در بازار خودروهای مونتاژی نیز روز گذشته قیمت هایما S7 پلاس به مرز یک میلیارد و 700 میلیون تومان رسید.

کد خبر 142438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha