گرانی خودرو با صعود دلار در بازار استارت شده است +قیمت خودروها

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو، از موج جدید گرانی خودرو همزمان با صعود نرخ ارز و تشدید رکود در بازار خودرو ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بی ثباتی بازار ارز در حالی همچنان عامل اصلی تلاطم قیمتی در بازار خودرو معرفی می شود که صعود قیمت ها هر روز رکود در این بازار و تمایل برای خرید خودرو را کمرنگ تر می کند.

در شرایط کنونی اقتصادی حتی افزایش عرضه خودروسازان و تحویل تعهدات معوق نیز تاثیری در بازار معاملات خودرو نداشته و بیشتر دارندگان خودروهای نو و دست دوم از فروش خودرو امتناع می کنند و حاضر به تعویض و تغییر مدل نیز نیستند اما در صورت تمایل با بالا بردن قیمت به صورت سلیقه ای، نرخ جدید را با قیمت های 10 روز بعد اعلام می کنند.

این جریان که ناشی از نبود ثبات ارزی است موجب شده که عمده صاحبان خودروهای تحویلی که با هدف سرمایه گذاری وارد بازار شدند برای جلوگیری از زیان وارد بازار فروش نشوند و صرفا به دنبال حفظ سرمایه خود باشند به طوری که به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران با تدوام بی ثبتی بازار ارز و ریال چنانچه خودروسازان دهها هزار خودرو را نیز تحویل مشتریان دهند با توجه به عدم تمایل صاحبان به فروش هیچ اتفاقی در بازار خودرو رخ نخواهد داد.

سعید موتمنی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به شروط جدید پیش فروش خودروسازان مانند حذف گارانتی پس از 3 ماه برای خریداران، تصریح کرد: شروطی که وزارت صمت در طرح جدید پیش فروش برای خریداران خودروها در نظر گرفته است تاکنون تاثیری در مدیریت تقاضا و ورود سرمایه گذاران در این بازار نگذاشته است و همچنان اغلب متقاضیان خودرو با هدف سرمایه گذاری اقدام خرید خودرو می کنند.

وی علت رکود سنگین بازار خودرو را ابهام در قیمت خودرو و اوضاع اقتصادی در کشور دانست و تاکید کرد: تا زمانی که ثبات ارزی و ریالی در کشور ایجاد نشود بازار خودرو و اغلب کالاها به همین نحو و با نوسان و رشد قیمت مواجه خواهند بود.

 



موتمنی همچنین با توجه به مخالفت برخی نمایندگان و شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس کالا گفت: راهکاری چون عرضه خودرو در بورس کالا صرفا به عنوان مسکنی در بازار خودرو خواهد بود و همان طور که برخی از کارشناسان پیش بینی کردند با وجود عدم تعادل در عرضه و تقاضا هر گونه کشف قیمت خودرو در بورس، رشد بیشتر قیمت خودرو را رقم خواهد زد.

به گفته این فعال بازار هم اکنون اغلب خریداران صرفا نقش واسطه و دلال را در بازار خودرو دارند و با سرمایه گذاری در این بازار تنها به فکر تامین هزینه های زندگی از این طریق هستند.

موتمنی در ادامه، بازگشت آرامش و ثبات قیمت در بازار خودرو را منوط به ثبات اقتصادی و ارزی دانست و افزود: بانک مرکزی باید تعادل ارزی را در بازار حفظ کند تا فعالان بازار و فروشندگان با آرامش بیشتری کسب و کار نمایند.

وی در ادامه با توجه به توقف شماره گذاری پراید و برخی از محصولات رنو در 10 روز گذشته، اعلام کرد: با مساعدت و همکاری پلیس راهور از اواخر هفته گذشته شماره گذاری پراید برای پاسخ به تعهدات معوق آغاز شده است اما همچنان محصولاتی چون رنو ساندرو استپ وی و ال 90 شماره گذاری نمی شوند.

وی با توجه به روند صعودی قیمت بیشتر خودروها از افزایش قیمت پراید و رسیدن به مرز 100 میلیون تومان برای این خودرو خبر داد و گفت: در یکی دو روز اخیر قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی بین 3 تا 10 میلیون تومان افزایش داشته است به طوری که بر اساس آخرین آمار قیمتی، طی دو روز گذشته پراید 111 با افزایش 2 میلیون تومانی با قیمت 100 میلیون تومان، پراید 131 با افزایش 3 میلیون تومانی با قیمت 86 میلیون تومان، تیبا 2 با افزایش 2 میلیون تومانی با قیمت 113میلیون تومان، تیبا صندوق دار با قیمت 99میلیون تومان و ساینا با قیمت 114میلیون تومان به فروش می رسد.

به گفته موتمنی هم اکنون پژو پارس با قیمت 185 میلیون تومان، سراتو با افزایش 15میلیون تومانی به قیمت 655 میلیون تومان و رنو ساندرو استپ وی با قیمت 422 یلیون تومان معامله می شود همچنین سمند ال ایکس با افزایش 5 میلیون تومانی با قیمت 157 میلیون تومان، سمند سورن با افزایش 4 میلیون تومانی با قیمت 201 میلیون تومان، پژو 405 با افزایش 6 میلیون تومانی با قیمت 157 میلیون تومان، پژو پارس تی یو 5 با افزایش 5 میلیون تومانی با قیمت 221 میلیون تومان، پژو 206 تیپ2 با افزایش 5 میلیون تومانی با قیمت 174 میلیون تومان و پژو 206 تیپ5 با افزایش 2 میلیون تومانی با قیمت 207 میلیون تومان خرید و فروش می شود.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 125806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha