کد خبر 126241
۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
جذب غبار مضر تایرها

گروهی از دانشجویان در بریتانیا اختراعی به ثبت رساندند که می تواند گرد و غبار و ذرات معلق لاستیکی تایرهای خودرو را هنگام حرکت جذب کند.

به گزارش پرشین خودرو، ذرات معلق لاستیکی تایرها منشأ آلودگی هوا و آب هستند و اختراع جدید تا 60 درصد از این غبار را جذب می کند. مخترعان این نوآوری موفق به کسب جایزه «جیمز دایسون» در بریتانیا شدند.


بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط حکومت بریتانیا مسئول انتشار بیش از نیمی از ذرات معلق حاصل از حمل و نقل جاده ای ذرات ریز جدا شده از تایرها و به خاطر اصطکاک با جاده هنگام حرکت است. این ذرات لاستیکی معلق مقام دوم را در آلوده کنندگان میکروپلاستیکی در اقیانوس ها بعد از خود زباله های پلاستیکی دارند.


هیو ریچاردسن یکی از چهار نفر اعضای تایر کالکتیو در مصاحبه با رویترز گفت: «تمرکز همه پژوهش گران و دانشمندان روی آلایندگی ناشی از موتور خودروها و خروج گازهای آلاینده از اگزوز خودروها هستند در حالی که اصطکاک و فرسایش تایر خودروها یکی از مهمترین منابع آلاینده هوا و آب به حساب می آید. شاید یکی از دلایل عدم توجه به آن این است که ذرات تشکیل شده بدون ابزارهای ذره بینی ممکن نیست.»

این دانشجویان وسیله ای اختراع کرده اند که روی گکگیر خودرو در جوار تایرها نصب می شود و با استفاده از قوانین الکترواستاتیک و ایرودینامیک به جذب ذرات منتشر شده می پردازد. ریچاردسون می گوید کرونا نشان داد که رسیدن به شهرهای پاک خیال واهی نیست و با نوآوری می توان به کاهش آلاینده ها رسید.

 

لاستیک



آزمایش های روی اختراع این دانشجویان نشان داد که می توان تا 60 درصد ذرات را پیش از انتشار و معلق شدن در هوا گرفت.

سیوبحان اندرسون از اعضای برنامه مهندسی طراحی نوآوری از امپریال کالج می گوید این ذرات به قدری ریز هستند که هنگام تنفس کسی متوجه حضور آنها نمی شود. این ذرات علاوه بر بیماری های تنفسی و اختلال در رشد و نمو، می تواند وارد آب شده و بعد از طریق غذا وارد بدن انسان شوند.

بر اساس ژورنال بین المللی پژوهش محیط زیست و سلامت عمومی فقط در اروپا سالانه نیم میلیون تن ذرات معلق ناشی از تایر در هوا منتشر می شوند.

با برقی شدن خودروها، شاید آلایندگی اگزوزها به شدت کاهش پیدا کند اما ذرات معلق لاستیک و پلاستیک هنوز مثل گذشته ادامه پیدا می کند. شاید هم حتی به دلیل افزایش وزن خودرو به دلیل اضافه شدن وزن باتری ها، آلایندگی ذرات معلق لاستیک و پلاستیک بیشتر شود.

به احتمال زیاد حاصل این جایزه ثبت اختراع و ثبت یک استارت آپ جدید خواهد بود.

منبع: سایپا

کد خبر 126241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha