پیشنهادات خودروسازان برای عرضه خودرو در بورس کالا اعلام شد

راهکارهای پیشنهادی خودروسازان برای ساماندهی بازار خودرو و نحوه عرضه خودرو در بورس کالا اعلام و بر این اساس پیشنهاد شد شورای رقابت بر اساس محاسبات سازمان حمایت، قیمت فروش شرکتهای خودروسازی را به عنوان قیمت پایه به بورس اعلام کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بر اساس طرح تحول صنعت و بازار خودروی کشور که مدتی قبل رونمایی شد مجلس به‌دنبال تنظیم این بازار از مسیر بورس است. بر این اساس، خودروسازان و شرکت‌های وابسته به خودروسازی، صرفا از طریق عرضه مستقیم در بورس کالا می‌توانند محصولات خود را عرضه کنند.


مهم‌ترین بندی که در طرح تحول صنعت و بازار خودرو لحاظ شده، به تغییر روش قیمت‌گذاری و عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا مربوط است. این در حالی است که هم اکنون مسئولیت نرخ‌گذاری خودروهای داخلی بر عهده شورای رقابت است و بنابر گفته خودروسازان، قیمت‌های مدنظر شورا معمولا کمتر از هزینه تولید بوده و این مساله موجب زیان آنها شده است.


اگر چه عرضه خودرو در بورس کالا پیشنهاد و راهکار مشترک خودروسازان، کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس بوده است اما امروز عرضه خودرو در بورس کالا به محور اصلی طرح مجلس برای تحول صنعت و بازار خودرو تبدیل شده است.

بر اساس ماده 2 این طرح، «خودروسازان و شرکت‌های وابسته به خودروسازی، صرفا از طریق عرضه مستقیم در بورس کالا می‌توانند خودروی تولیدی خود را عرضه کنند.»

البته پرسشی که در مورد عرضه خودرو در بورس کالا بارها مطرح گردیده چگونگی تعیین قیمت پایه جهت ارائه به بورس کالاست که با توجه به نقدهای بسیار و بررسی بیشتر این ماده در کارگروه تدوین طرح تحول در صنعت خودرو، نحوه تعیین قیمت پایه اصلاح و این ماده از طرح با تغییراتی در نحوه قیمت پایه همراه شده است.

 

نعمت بخش



در شرایطی قرار است این طرح پس از تصویب در صحن علنی مجلس جهت نظارت بر بازار خودرو اجرایی شود که این روزها علاوه بر نشست های مجلس با خودروسازان، وزارت صمت نیز در حال دریافت نظرات کارشناسی صاحبنظران و خودروسازان و متخصصان است تا بهترین راهکار را برای مدیریت قیمت در بازار خودرو اجرا نماید.

بر همین اساس دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به ارائه پیشنهادات خودروسازان در خصوص طرح تحول صنعت خودرو و نحوه عرضه خودرو در بورس کالا گفت: بر این اساس پیشنهاد گردید شورای رقابت براساس محاسبات سازمان حمایت قیمت فروش شرکتهای خودروسازی را به عنوان قیمت پایه به بورس اعلام کند.

احمد نعمت بخش با توجه به ارائه پیشنهادات و راهکارهای خودروسازان به دولت در خصوص تعیین قیمت پایه خودرو برای ارائه در بورس کالا اظهار داشت: بر اساس پیشنهاد انجمن خودروسازان ایران، سازمان حمایت بر اساس دستورالعمل قیمت گذاری کالای تولیدی خود که مصوب هیات تعیین و تصویب قیمت هاست، قیمت فروش شرکتهای خودروساز را محاسبه و به مرکز ملی رقابت اعلام نماید.

وی افزود: البته مرکز ملی رقابت می تواند این قیمت را به عنوان قیمت پایه به بورس کالا ارائه کند و یا با در نظر گرفتن مواردی چون تورم بخشی، ضریب بهره برداری و یا رضایت مصرف کنندگان در قیمت پایه، این عدد را به عنوان قیمت محاسباتی پایه در بورس کالا ارائه کند و در نهایت قیمت کشف شده بر اساس عرضه و تقاضا در بورس کالا، مبنای فروش محصولات شرکتهای ایران خودرو و سایپا قرار گیرد.

دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: همچنین پیشنهاد گردید با کشف قیمت خودرو در بورس کالا خودروسازان مجاز باشند نسبت به ارقام دریافتی از فروش همانند فولاد مبارکه، تصمیم گیری نمایند.

نعمت بخش افزود: پیش بینی می شود به مرور با عرضه بیشتر خودروسازان، قیمت خودرو در بورس کالا کاهش یافته و متقاضیان نیز بر اساس کیفیت خودروها امکان تصمیم گیری برای خرید خودرو را داشته باشند.

وی در پایان با توجه به بخشی از طرح تحول در صنعت خودرو و نظارت وزارت صمت بر قرارداد خودروساز و قطعه ساز گفت: با توجه به اینکه شرکتهای خودروسازی هیات مدیره و مجمع دارند و باید در مجامع پاسخ گو باشند راهکار مجلس در طرح تحول صنعت خودرو مبنی بر نظارت وزارت صمت بر جریان قرارداد خودروساز و قطعه ساز دخالت در امور داخلی شرکتهاست و با وجود 600 قطعه ساز دخالت وزارت صمت در نحوه پرداخت های خودروسازان به قطعه سازان صرفا دامن زدن به بوروکراسی بیشتر در جریان همکاری و قرارداد خودروساز و قطعه ساز است.

خبرنگار : زهرا حریری  

کد خبر 126834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha