تصمیم اخیر شورای رقابت موجب افزایش زیان خودروسازان می شود؟!

دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به اینکه با روند نزولی نرخ ارز نیز جریان زیان دهی خودروسازان ادامه خواهد داشت، تصمیم اخیر شورای رقابت در لحاظ کردن شاخص کیفیت و بهره وری در دستورالعمل قیمت گذاری را موجب افزایش زیان خودروسازان، تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه سازان و افزایش تولید خودروهای ناقص دانست.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، این روزها که منحنی قیمت در بازار خودرو در پی افت نرخ ارز و کاهش تورم انتظاری، روندی نزولی به خود گرفته، بسیاری از مردم می پرسند آیا قیمت خودرو توسط خودروسازان نیز کاهش می یابد؟

سوالی که دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به یکی از رسانه ها در هفته گذشته عنوان کرد " با کاهش قیمت ارز اگر چه هزینه های تولید هم کاهش می یابد، اما این امر به معنی تغییر در قیمت کارخانه خودروها نیست " موضوعی که رئیس شورای رقابت در واکنش به آن مطرح کرد "در شرایط فعلی که قیمت ارز نزولی است این موضوع در تعیین قیمت خودرو در سه ماهه اخر سال ملاک قرار می گیرد و مردم در سه ماهه پایانی سال متناسب با کاهش نرخ ارز شاهد کاهش قیمت خودرو نیز خواهند بود. "

 

خط تولید خودرو



با توجه به این مساله دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو گفت: فعلا که دور، دور شورای رقابت و تصمیمات این شوراست و در این زمینه خودروسازان حرف چندانی ندارند.

احمد نعمت بخش با اشاره به جریان تغییر قیمت خودرو هر سه ماه یک بار متناسب با نرخ تورم بخشی اظهار داشت: وضع نهاده های تولید و تغییرات قیمتی آنها عاملی شد تا شورای رقابت در دستورالعمل قیمت گذاری خودرو ملزم به اعمال تغییرات قیمتی شود و با اخذ نرخ تورم بخشی از بانک مرکزی هر سه ماه یک بار میزان تغییرقیمت خودروها را اعلام کند که مسلما با کاهش نرخ ارز این مساله در قیمت خودروها نیز تاثیر گذار خواهد بود و خودروسازان نیز در این زمینه مشکلی نداشته و تمکین خواهند کرد.

وی اظهارات اخیر خود در خصوص عدم تاثیر روند نزولی نرخ ارز در کاهش قیمت خودرو را با توجه به جریان زیاندهی خودروسازان و تایید مجلس و دولت نسبت به روند عنوان کرد و افزود: در این سال‌ها و در پی اجرای سیاست نرخ‌گذاری دستوری همواره خودروسازان زیان کردند و در بیشتر اوقات، قیمت‌های دستوری کمتر از هزینه تولید آنها بوده است. در واقع در این سال‌ها قیمت فروش محصولات شرکتها متناسب با هزینه‌های تولید (به‌ویژه نرخ ارز) بالا نرفته که حالا بخواهد با نزولی شدن تنها یک فاکتور کاهش یابد.

با کاهش نرخ ارز از میزان زیان خودروسازان کاسته می شود

وی در این راستا با ذکر یک مثال خاطر نشان کرد: در صورتی که نرخ ارز 10 هزار تومان کاهش یابد و به طور متوسط 2 هزار دلار ارزبری خودروسازان باشد این رقم 20 میلیون تومان می شود در حالی که دو شرکت بزرگ خودروساز کشور همچنان بر روی محصولات پر تیراژ بیش از این رقم زیان می کنند بنابراین موضوع عدم تاثیر کاهش نرخ ارز در قیمت خودرو در راستای جبران زیان شرکتها و از سویی تاکید دولت و مجلس از ادامه روند زیان دهی خودروسازان عنوان شد.

 

نعمت بخش



دبیر انجمن خودروسازان ایران تاکید کرد: با کاهش نرخ ارز مسلما از میزان زیان خودروسازان کاسته می شود اما این زیان با قیمت های فعلی ادامه خواهد داشت.

نعمت بخش همچنین به اظهارات رئیس شورای رقابت در خصوص ملاک قرار دادن بهره وری و کیفیت در تغییرات قیمتی سه ماهه پایانی امسال اشاره و تصریح کرد: با این تصمیم این سوال مطرح می شود که لحاظ نکردن شاخص بهره وری و کیفیت در دستور العمل قیمت گذاری خودرو در دو سال گذشته به چه دلیل صورت گرفته است که حالا این شورا بنا دارد که مجددا این دو شاخص را ملاک قیمت گذاری سه ماهه پایانی سال قرار دهد.

اجرای شاخص های کیفیت و بهره وری در تغییرات قیمت خودروسازان منطقی نیست

وی گفت: به هر دلیلی که شورای رقابت ظرف دو سال گذشته شاخص کیفیت و بهره وری را نادیده گرفته است باید این رویه را ادامه دهد چرا که هیچ تغییری در جریان تحریم ها و نوسازی ماشین آلات و تکنولوژی تولید صورت نگرفته که در این شاخص ها تاثیر بگذارد از این رو لحاظ نمودن مجدد این شاخص ها در قیمت گذاری تنها زیان شرکتها را بیشتر خواهد کرد و این اقدام منطقی نیست.

وی در پایان با تاکید بر تبعات محاسبه دو شاخص کیفیت و بهره وری در قیمت گذاری و افزایش زیان شرکتها، افزود: با اجرای تصمیم شورای رقابت و افزایش زیان خودروسازان مسلما پرداخت مطالبات قطعه سازان با تاخیر بیشتری مواجه می شود و خودروهای ناقص افزایش خواهد یافت و این مساله منجر به کاهش و توقف تولید خودروسازان خواهد شد.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 128093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha