تعهد خودروسازان برای اصلاح بندهایی از قرارداد سازندگان / باید چک ضمانت در قرارداد با قطعه سازان حذف شود

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور تامین نقدینگی را بزرگترین مشکل قطعه سازان عنوان کرد و با اشاره به پیشنهاد پرداخت یک ماهه مطالبات قطعه سازان کوچک و اصلاح آن لاین قیمت سازندگان، خواستار اصلاح و حذف بخشی از بندها در قرارداد با خودروسازان شد.

محمد رضا نجفی منش در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: تامین مواد اولیه با استفاده از سیستم مچینگ و عدم تخصیص ارز برای واردات از مشکلاتی است که در جلسات متعدد با مسئولان بارها به آنها اشاره شده است اما با گذشت بیش از 9 ماه از سال کماکان مساله تامین ارز از مهمترین موانع زنجیره تامین است.


مخالفت بانک مرکزی با واردات بدون انتقال ارز و بدون ذکر منشاء

وی استفاده از ارز حاصل از صادرات و واردات بدون ذکر منشاء را مهمترین خواست ارزی قطعه سازان عنوان کرد و گفت: از بانک مرکزی بارها درخواست شده یا ارز تولیدکنندگان را تامین کند و یا مجوز استفاده از ارز بدون ذکر منشاء را صادر کند که به دلیل مخالفت بانک مرکزی تاکنون موضوع واردات بدون انتقال ارز و بدون ذکر منشاء عملیاتی نشده است.

نجفی منش در ادامه با اشاره به لزوم اصلاح قرارداد قطعه سازان، خواستار حذف چک تضمین 100 درصدی در قرارداد با خودروسازان شد و افزود: دریافت چنین ضمانتی در قرارداد با سازندگان قطعه مسلما اقدام بسیار اشتباهی است و با توجه به قانون جدید چک، این بند باید حذف شود.

 

ضمانت گارانتی قطعات اجحاف در حق قطعه سازان است

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور همچنین با اشاره به دریافت ضمانت گارانتی قطعات در قرارداد سازندگان، تاکید کرد: هم اکنون خودروساز در قرارداد با قطعه سازان بابت ضمانت گارانتی قطعات و حسن انجام کار مبالغی را از پرداختی سازندگان کسر می کند و مطابق قرارداد این رقم پس از دو سال به حساب قطعه سازان واریز می شود که این بند از قرارداد با توجه به مطالبات مستمر قطعه ساز از خودروساز بی معنا و اجحاف در حق قطعه سازان است و باید اصلاح شود.

 

قرارداد قطعه سازان، محمدرضا نجفی منش

بلوکه شدن بخشی از تسهیلات تضمینی خودروسازان برای کسب سود بیشتر بانک ها / بانک مرکزی باید مانع شود

نجفی منش در ادامه با توجه به بلوکه شدن بخشی از تسهیلات از سوی بانک ها خواستار دخالت بانک مرکزی در این زمینه شد و خاطر نشان کرد : زمانی که قطعه سازان برای خرید دین و دریافت تسهیلات با ضمانت خودروساز به بانک ها معرفی می شوند ، بانک ها درصدی از این تسهیلات را بلوکه می کنند تا سود دریافتی را از 18 به 22 یا 24 درصد برسانند که این مساله مستلزم دخالت بانک مرکزی و ممانعت از انجام چنین اقدامی از سوی بانک هاست .

وی تصریح کرد : در نشست های مشترک با خودروسازان و مسئولان تمام مشکلات و انتظارات قطعه سازان مطرح شده است و در این جریان خودروسازان قول همکاری داده و متعهد شدند در جهت رفع این مشکلات و اصلاحات مورد نظر سازندگان تلاش کنند .

 

تعهد خودروسازان برای پرداخت مطالبات 120 روزه قطعه سازان

به گفته رئیس انجمن قطعه سازان همگن، خودروسازان در خصوص مساله چک های ضمانت در قرارداد با سازندگان اعلام کردند که به دنبال راهکاری برای اصلاح و حذف این بند از قرارداد با قطعه سازان هستند .

نجفی منش با توجه به مشکل جدی نقدینگی و افزایش مطالبات قطعه سازان گفت : به منظور حل این مشکل نیز خودروسازان در جلسات اخیر با قطعه سازان متعهد شدند در صورت پرداخت الباقی تسهیلات 10 هزار میلیاردی شورای پول و اعتبار به سرعت مطالبات 120 روزه قطعه سازان را پرداخت کنند.

وی در پایان با توجه به ظرفیت قطعه سازان برای تولید بیش از 2 میلیون دستگاه خودرو در سال خاطر نشان کرد : در صورت رفع این موانع و مشکلات، قطعه سازان آمادگی دارند تا این میزان تولید را محقق کنند.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 128598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha