برای تولید بیشتر خودرو باید در قطعه سازی سرمایه گذاری شود

نایب رئیس انجمن قطعه سازان ایران معتقد است برای تولید بیشتر خودروسازان باید در حوزه قطعه سازی سرمایه گذاری شود موضوعی که در چند سال گذشته مغفول مانده و مانع از هر گونه سرمایه گذاری برای توسعه قطعه سازی شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، افزایش تولید و دستیابی به تیراژ اقتصادی در صنعت خودرو کشور از موضوعاتی است که این روزها از سوی مدیران و متولیان وزارت صمت مورد تاکید قرار می گیرد مواردی که به گفته کارشناسان و فعالان حوزه قطعه سازی کشور نیازمند الزاماتی از جمله سرمایه گذاری برای توسعه ظرفیت در حوزه قطعه سازی و رفع موانع و مشکلات اصلی واحدهای قطعه سازی در بخش های تامین و تولید است.

افزایش مطالبات از خودروسازان، موانع تامین مواد اولیه داخلی و از همه مهم‌تر کمبود نقدینگی اگر چه صنعت قطعه سازی را به خصوص در سال جاری با مشکلات زیادی رو به‌ رو کرده است با این حال با شروع برخی تحولات در بخش خودروسازی و تشدید تحریم ها شاهد هستیم که بسیاری از قطعات مورد استفاده در محصولات داخلی بومی سازی می شود حرکتی که تاکنون موجب صرفه جویی بالای ارزی در کشور شده و با همت و تلاش قطعه سازان داخلی صورت گرفته است با این وجود همچنان برخی الزامات در حوزه تولید بر محور صنعت قطعه سازی می چرخد.

در همین حال کارشناسان و فعالان صنعت قطعه سازی دستیابی به چنین الزامات و تاکید بر تیراژ اقتصادی و مشترک سازی قطعات را اگر چه به نفع صنعت قطعه سازی می دانند با این وجود معتقدند برای تحقق این موضوع و افزایش ظرفیت در صنعت خودرو و قطعه سازی باید سرمایه گذاری جدید برای تأمین منابع مالی و تزریق ماشین آلات جدید و مدرن صورت گیرد تا منجر به افزایش تولید و کاهش هزینه سربار شود.

 

اصغر خسروشاهی

ایجاد ظرفیت جدید با سرمایه گذاری در صنعت قطعه سازی کشور

بر همین اساس نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، ضمن اشاره به ظرفیت موجود در صنعت قطعه سازی کشور برای دستیابی به تولید اقتصادی عنوان کرد: با تولید روزانه پنج هزار دستگاه خودرو در دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور، ظرفیت تولید قطعه سازان تکمیل است و باید برای تولید بیشتر در حوزه قطعه سازی سرمایه گذاری شود تا ظرفیت ها افزایش یابد.

اصغر خسروشاهی افزود: یک زمانی ظرفیت خالی وجود دارد و با مشترک سازی می توان تیراژ تولید را افزایش داد اما همین اکنون با برنامه تولید پنج هزار دستگاه در روز این ظرفیت تکمیل است در حالی که به رغم لزوم سرمایه گذاری جدید در چند سال گذشته هیچ سرمایه گذاری برای توسعه قطعه سازی صورت نگرفته است.

وی در همین زمینه به بالاترین رقم تولید خودرو در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: تولید یک میلیون و 670 هزار دستگاه خودرو اگر چه بالاترین رقمی است که در چند سال گذشته در صنعت خودرو محقق شده است اما این رقم تا حدود دو میلیون دستگاه امکان افزایش دارد و این ظرفیت در صنعت خودرو و قطعه سازی وجود دارد اما این میزان ظرفیت در تمام قطعات وجود ندارد و قطعه به قطعه این ظرفیت متفاوت است.

خسروشاهی متذکر شد: به عنوان مثال در قطعات پرسی ممکن است ظرفیتی بیش از دو میلیون دستگاه خودرو در سال را داشته باشیم اما در ماشین کاری قطعات موتوری و گیبرکس طبعا این ظرفیت محدودتر و کمتر است و به طور کلی نمی توان این ظرفیت دو میلیون دستگاه خودرو در سال را به همه قطعات تعمیم داد.


الزامات دستیابی به تیراژ اقتصادی در تولید خودرو

نایب رئیس انجمن قطعه سازان با توجه به طرح موضوعاتی چون مشترک سازی قطعات، مشکل اصلی صنعت خودرو را قیمت خودرو و قطعات اعلام کرد و یادآور شد: متاسفانه در چند سال اخیر قیمت خودرو و قطعات بر اساس نرخ تورم رشد نکرده است و همین مساله موجب تداوم زیان دهی در قطعه سازی و خودروسازی کشور شده است.

خسروشاهی در ادامه به تاکید اخیر معاون وزیر صمت در خصوص لزوم تیراژ اقتصادی در تولید قطعات پرداخت و تاکید کرد: برای دستیابی به تیراژ اقتصادی در تولید قطعات و کاهش قیمت خودرو باید قیمت مواد اولیه داخلی که بر اساس نرخ جهانی است کاهش یابد چرا که بالای 80 درصد قیمت تمام شده خودرو را مواد اولیه تشکیل می دهد.

وی در پایان تولید اقتصادی، افزایش تیراژ و کاهش هزینه سربار را موجب کاهش قیمت دانست خاطرنشان کرد: اگر چه هزینه سربار در شرکتهای خودروسازی و قطعه سازی کمتر از 10 درصد قیمت تمام شده است اما با این حال به نظر می رسد با افزایش تیراژ بتوان یکی دو درصدی صرفه جویی در هزینه را عملی کرد.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 129171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha