10 درصد از سبد تولیدات موتورسازان باید برقی شود

بر اساس ماده 12 قانون هوای پاک 10 درصد از سبد تولیدات سه ماهه موتورسازان باید به موتورسیکلت برقی اختصاص یابد الزامی که به رغم تاکید مسئولان، همچنان سیاست حمایتی برای تولید وایجاد زیرساخت های موتورهای برقی در کشور فراهم نشده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه در سالهای اخیر موتورسیکلت ها همواره یکی از منابع آلایندگی هوای کلان شهرها محسوب شدند و مسئولان نیز با تصویب قوانین و الزاماتی خواستار ارتقاء استانداردها تولیدات در این صنعت و جایگزینی موتورهای برقی با بنزینی شدند اما متولیان این صنعت معتقدند تاکنون اقدام جدی در جهت اجرای این قوانین و سیاست ها صورت نگرفته است.

این مساله در حالی است که در مراسم امضای تفاهم نامه ای که این هفته بین شهرداری تهران و معاونت علمی ریاست جمهوری برای توسعه موتورسیکلت های برقی برگزار شد معاون رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از بحث های جدی در حوزه حمل و نقل، برقی سازی است، تولید موتور سیکلت های برقی را یک ضرورت برای کلان شهرها عنوان و تاکید کرده است " با اجرای ایده سوآپ باتری هزینه تمام شده باتری و موتورسیکلت های برقی به شدت کاهش پیدا می کند."

ستاری با اشاره به اینکه 12 درصد آلایندگی تهران مربوط به موتورسیکلت هاست در حالی بر اهمیت توسعه و تجاری سازی موتورهای برقی تاکید می کند که به گفته کارشناسان همچنان سیاست دقیقی برای جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با برقی در کشور وجود ندارد.

با این حال این روزها مسئولان با برگزاری نشست ها و امضاء تفاهمات بر تولید و حمایت از موتورهای برقی تاکید می کنند، موضوعی که به گفته فعالان و تولیدکنندگان موتورسیکلت همچنان بسیاری از زیرساخت های ان در کشور فراهم نشده است.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با این وجود از توان موتورسازان برای پاسخ به نیاز بازار موتورهای برقی خبر داد و به خبرنگار پرشین خودرو گفت: در حال حاضر تولید کنندگان برای تولید موتورسیکلت های برقی مشکلی ندارند اما تنها مانع موتورسازان برای تولید موتورسیکلت برقی بازار تقاضاست.

شروط موتورسازان برای تولید موتورسیکلت های برقی

بهمن ضیاء مقدم اضافه کرد: چنانچه دولت تمامی تولیدکنندگان موتورسیکلت را مکلف به تولید موتوربرقی کند موتورسازان مشکلی نخواهند داشت اما این الزام شرایطی دارد و باید بازار تقاضای این نوع موتورها را فراهم کنند.

وی در همین حال به ماده 12مصوبه قانون هوای پاک اشاره و متذکر شد: در شرایطی تولید موتورهای برقی در دستور کار دولت و تولیدکنندگان قرار دارد که بر اساس ماده 12 قانون هوای پاک 10 درصد از سبد تولیدات 3 ماهه موتورسازان باید به موتورسیکلت برقی اختصاص داده شود و چنانچه شرکتهایی که امکان تولید و اختصاص 10 درصد از تولیدات به موتورهای برقی را نداشته باشند باید به ازای هر موتورسیکلت تولید شده سه موتورسیکلت را اسقاط کنند.

 

موتورسیکلت



این الزام قانونی در حالی است که به گفته این مقام صنفی در انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت، هم اکنون برخی نهادها و دستگاههای دولتی در این زمینه ورود کردند تا بتوانند تسهیلاتی را برای تولیدکننده و مصرف کننده فراهم کنند تا انگیزه ای برای تولید و خرید موتورسیکلت های برقی ایجاد شود.

ضیاء مقدم عمده مشکل تولید موتورسیکلت های برقی را قیمت تمام شده محصول عنوان کرده و معتقد است: در حال حاضر قیمت تمام شده باتری به خصوص باتری های لیتیومی حدود 50 درصد قیمت تمام شده خود محصول است.

نبود زیر ساخت ها مانعی برای توسعه موتورسیکلت های برقی در کشور

وی در ادامه مشکل دیگر موتورسیکلت های برقی را اتمام زمان مصرف باتری ها پس از چند دوره شارژ و تعویض باتری دانست که هزینه ای برابر با نصف قیمت موتور به مصرف کننده تحمیل می کند مساله ای که هیچ انگیزه ای را برای خرید موتورسیکلت های برقی ایجاد نمی کند.

وی همچنین عدم ایجاد زیرساخت های لازم برای مصرف کنندگان را معضل جدی موتورسیکلت های برقی عنوان کرد و گفت: به رغم تبلیغات و جلسات متعدد مسئولان در سالهای اخیر و تاکید بر جایگزینی موتورهای برقی با بنزینی در کشور همچنان زیرساخت های لازم به خصوص ایستگاههای مورد نیاز برای شارژ این موتورها در کشور ایجاد نشده است.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت کشور با توجه به الزام مسئولان بر تولید موتورسکلت های برقی و اعلام حمایت از تولید این موتورها تاکید کرد: در شرایطی وزارت صمت خواستار تولید حداقل 50 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در سال جاری است که تاکنون راهکاری را برای تامین زیرساخت ها و یا بودجه ای را برای ایجاد ایستگاههای شارژ در کلان شهرها اختصاص نداده است.

پیشنهاد موتورسازان برای استفاده از سیستم سوآپ باتری

ضیاء مقدم در همین ارتباط به پیشنهاد استفاده از سیستم سوآپ در استفاده از موتورهای برقی اشاره کرد و گفت: با راه اندازی سیستم سوآپ و تعویض امانی باتری ضمن اینکه قیمت موتورسیکلت های برقی برای مصرف کنندگان کاهش می یابد مساله تامین باتری و خدمات پس از فروش موتورسیکلت های برقی برای مصرف کنندگان برطرف می شود.

وی گفت: در صورتی که ایجاد سیستم سوآپ و مالکیت باتری موتورسیکلت های برقی در دست دولت قرار گیرد انگیزه ای برای مصارف شخصی موتورسیکلت های برقی در عموم جامعه ایجاد می شود.

توان تولیدکنندگان برای پاسخ به نیاز بازار موتورسیکلت / تولید 200 هزار دستگاه موتورسیکلت تا پایان سال 99

وی همچنین به توان تولید کنندگان داخلی در تامین و تولید موتورهای برقی پرداخت و یاد آور شد: تولید در این صنعت بستگی زیادی به تقاضا دارد و در شرایطی که تقاضای چندانی در بازار موتورسیکلت های برقی وجود ندارد طبعا تولید در شرکتها نیز به همین میزان کاهشی است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در ادامه توان تولید صنعت موتورسیکلت را در سال تا یک میلیون دستگاه عنوان کرد و گفت: در سال 95 به طور متوسط 500 تا 600 هزار دستگاه در سال نیاز بازار موتورسیکلت در کشور بود که البته این توان تا یک میلیون دستگاه در سال وجود دارد اما مساله مهم بازار تقاضاست که باید وجود داشته باشد.

ضیاء مقدم در پایان به آمار تولید موتورسازان تا پایان سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به مشکلات تولید و بازار تقاضا بعید است تولید موتورسیکلت در سال 99 به بیشتر از 200 هزار دستگاه برسد. این در حالی است که در سال 98 صنعت موتورسیکلت با افت 80 درصدی تولید حدود 116 هزار دستگاه موتورسیکلت تولید کرد.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 129497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha