واردکنندگان منتظر اعلام جزئیات مصوبه واردات تهاتری لاستیک

روز گذشته وزیر صمت از مصوبه واردات 200 میلیون دلاری لاستیک از محل تهاتر خبر داد در حالی که به گفته دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک با وجود گذشت بیش از یک ماه از چنین تصمیمی، تاکنون جزئیات این مصوبه اعلام نشده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار تایر اگر چه از جمله بازارهای مهم و پر مصرف در کشور است اما متاسفانه از ابتدای امسال با چالش بسیاری در حوزه قیمت و تخصیص ارز و واردات رسمی روبرو بوده است.

در چنین شرایطی است که روند واردات بی‌رویه انواع تایر خودرو باعث بروز مشکلاتی در صنعت تولید تایر کشورمان شده است. چنانچه فعالان این صنعت و واردکنندگان بخش قابل توجهی از محصولات خارجی موجود در بازار را نتیجه عدم اجرای عدالت در قوانین در حوزه واردات و ایجاد بستری برای قاچاق و ورود غیرقانونی تایر به بازارهای ایران می دانند.

مشکلات و موانعی که عملا موجب کاهش شدید واردات لاستیک در کشور شده است به طوری که به گفته دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو در سال جاری و بر اساس آخرین آمار وزارت صمت واردات انواع تایر با کاهش 70 درصدی روبرو شده است.

سید محمد میرعابدینی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به تصویب 200 میلیون دلاری واردات تایر از طریق تهاتر، نکته مهم در این تصمیم را جزئیات این مصوبه دانست و تصریح کرد: بیش تر از یک ماه است که واردکنندگان منتظر انتشار جزئیات این تصمیم وزارت صمت هستند و مساله مهم در این مصوبه اعلام جزئیات آن است که تاکنون مشخص نشده است.

وی گفت: امید است با تصمیم وزارت صمت و ارائه جزئیات، این مصوبه در واردات تایر و تامین نیاز بازار مفید واقع شود.

وی در ادامه به جریان واردات لاستیک در سال جاری پرداخت و با ابراز از وضعیت بسیار اسف بار واردات لاستیک در سال 99 تاکید کرد: در حال حاضر هیچ ثبت سفارش و وارداتی در حوزه لاستیک سبک و سنگین انجام نمی شود که بخشی از این موانع به مشکلات موجود در سامانه جامع تجارت باز می گردد.

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک افزود: وفور واردات تایر های قاچاق از مناطق مرزنشین و پیله وری و کول بری و تامین بخشی از نیاز بازار توسط تایرهای وارداتی فاقد استاندارد اجباری و بدون پرداخت عوارض گمرکی از طریق تعاونی ها که به جای ورود به مناطق آزاد، وارد سرزمین اصلی شدند از جمله موانعی است که در روند واردات تایر در سال جاری تاثیر گذاشته و موجب شده که هم اکنون هیچ ثبت سفارش برای واردات لاستیک به کشور صورت نگیرد.

نیاز 70 درصدی بازار به تایرهای سنگین وارداتی

میرعابدینی تصریح کرد: آخرین آمار وزارت صمت نشان می دهد در سال جاری واردات انواع تایر با کاهش 70 درصدی روبرو بوده است در حالی که هم اکنون 30 تا 35 درصد نیاز بازار تایرهای سبک و بالای 70 تایر های سنگین مورد نیاز کشور باید از طریق واردات تامین شود.

 

میرعابدینی



وی همچنین به دلایل کاهش واردات تایر در سال جاری اشاره و خاطر نشان کرد: مساله اصلی در این خصوص نبود عدالت در رعایت قانون برای واردات است اینکه نرخ دلار چه رقمی باشد در واردات تایر امروز اهمیتی ندارد بلکه مساله مهم اعمال رویه یکسان برای واردکنندگان است و چنانچه در مساله واردات تاکید بر ثبت در سامانه جامع تجارت می شود باید این مساله برای همه واردکنندگان به یک نحو رعایت شود.

اختلاف 50 درصدی قیمت واردات رسمی با قاچاق ، بازار تایرهای قاچاق را رونق داد

وی افزود: زمانی که بناست در توزیع تایر شفافیت وجود داشته باشد طبعا باید از قاچاق تایر به کشور جلوگیری شود نه اینکه برخی فیلترها گذاشته شود که موجب صرفه بیشتر قاچاق تایر به کشور شود.

این مقام مسئول در انجمن واردکنندگان لاستیک در همین زمینه به اختلاف 50 درصد هزینه واردات رسمی و قاچاق تایر اشاره و اظهار داشت: مثلا در واردات رسمی تایر سواری 40درصد تعرفه، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و برخی هزینه های جانبی وجود دارد که هیچ کدام آنها در قاچاق تایر پرداخت نمی شود و این رقم اختلاف هزینه واردکننده رسمی با تایر قاچاق را عدد بزرگی در حدود 50 درصد می کند.

میرعابدینی افزود: از آن سو فردی که واردکننده رسمی است باید تمامی آمار را در سامانه جامع تجارت ثبت کند در حالی که نماینده از این رویه نگران است چرا که می داند پس از آن با هزینه های دارایی و مالیات روبرو خواهد بود بنابراین به دلیل وجود این ترس به سامانه جامع تجارت مراجعه نمی کند و تایر از طریق سامانه رسمی به فروش نمی رود اما قاچاقچی به دلیل نبود مانعی به نام سامانه به راحتی کالای قاچاق را در بازار به فروش می رساند.

دامن زدن دولت به ایجاد رانت در بازار تایر

وی گفت: با عدم فروش تایر توسط تجار و دپوی آنها در انبار، حکم احتکار برای واردکنندگان صادر و در نهایت گمانه زنی ها به سمت قاچاق سوق می یابد پروسه ای که تا زمان اثبات از سوی واردکننده چند ماه زمان نیاز دارد و این زمان نیز فرصتی برای فروش تایرهای قاچاق در بازار ایجاد می کند.

وی در پایان همچنین دامن زدن به فضای رانت در واردات را از جمله دلایل کاهش واردات رسمی لاستیک به کشور اعلام کرد و خاطر نشان کرد: اختلاف 20 درصدی ارز نیمایی و آزاد یک دلخوشی برای واردکنندگان داشت اما امروز که ارز نیمایی گران تر از ارز آزاد است باز هم این جریان به سود قاچاق تایر است ضمن اینکه با تغییر ارز اختصاصی تایرهای سنگین از ارز ترجیحی به ارز نیمایی برخی شرکتهای خاص را وزارت صمت مجوز داد که با همان ارز 4200 ترخیص و در بازار عرضه کنند و این رانت با توجه به اختلاف قیمت 400 تا 500 درصدی قیمت و عدم امکان فروش تایرهای وارداتی که به صورت رسمی وارد شدند موجب کاهش نقدینگی واردکنندگان و عدم ثبت سفارش جدید برای واردات جدید گردید که همه اینها موجب کاهش واردات تایر شده است.
 

خبرنگار : زهرا حریری
کد خبر 130184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha