نیاز بازار قطعه یدکی کشور، وجود 11 میلیارد دلار قطعه است

برآورد کارشناسان بازار قطعه یدکی حاکی از آن است که با وجود تردد بیش از 22 میلیون خودرو در حوزه صنعتی، کشاورزی، سواری و باری در کشور، بازار قطعه یدکی حدود 11 میلیارد دلار قطعه یدکی نیاز دارد که در صورت تامین به هیچ عنوان کمبودی در بازار قطعه یدکی نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در شرایطی نوسانات بازار ارز و کاهش عرضه بر رشد 100 درصدی قیمت قطعه یدکی در سال جاری و بازار دست دوم ها تاثیر گذاشته است که بررسی ها نشان می دهد که در یکی دو ماه گذشته قیمت ها در بازار قطعه یدکی متاثر از رکود و افزایش توزیع با افت 10 درصدی همراه شده است.

بر همین اساس فعالان حوزه قطعه یدکی در بازار معتقدند با ثبات سیاسی و کاهش و تثبیت نرخ ارز و همچنین تامین به موقع مواد اولیه تولیدکنندگان و قطعات مورد نیاز، قیمت ها در بازار بیش از این شکسته و با ایجاد بازار رقابت و فراوانی قطعات، نرخ قطعه یدکی نیز کاهش خواهد یافت.

بازار قطعه یدکی که معمولا متاثر از اوضاع اقتصادی است در چند ماه اخیر با رشد نرخ تورم و نوسانات بازار ارز سیر صعودی قیمت را در پیش گرفته است چنانچه فروشندگان این حوزه هر گونه توقع در خصوص کنترل قیمت در بازار قطعه یدکی در چنین شرایطی را بی مورد اعلام کرده بودند.

البته این موقعیت فضا را بیش از پیش برای عرضه کنندگان قطعات دست دوم نیز مساعد کرد چنانچه در ماه های اخیر بسیاری از فعالان و فروشندگان بازار قطعه یدکی از داغ شدن بازار قطعات دست دوم و استوک خبر داده و هشدار داده بودند که با تغییر الگوی مصرف، یقینا این روند خطرات جدی را برای جامعه به همراه خواهد داشت.

مهدی کاظمی سخنگوی اتحادیه فروشندگان قطعه یدکی، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به رکود سنگین در بازار لوازم یدکی خودرو عنوان کرد: متاسفانه در این بازار شمار قابل توجهی از مردم توان خرید قطعات نو را ندارند.

وی با توجه به رشد 100 درصدی قیمت قطعه یدکی تاکید کرد: اگر چه حدود 10 درصدی قیمت ها با افت نرخ ارز کاهش داشته است اما همچنان اغلب مصرف کنندگان توان خرید قطعات نو را از دست داده اند و عموم آنها به تعمیر همان قطعات کهنه بسنده می کنند.

کاظمی با اشاره به تاثیر افزایش عرضه در جبران کسری و تامین نیاز بازار قطعه یدکی تصریح کرد: با وجود افزایش عرضه متاسفانه بازار قطعه یدکی متاثر از تشدید اعمال محدودیت های کرونایی و منع ترددهای بین شهری با رکود جدی همراه است به طوری که جریان رکود حاکم بر بازار و ترخیص درصدی از قطعات، موجب افت چند درصدی قیمت در بازار یدکی شده است.

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو در ادامه با اشاره به ورود به آخرین ماه سال و افزایش مراجعه برای تعمیرات در تعطیلات سال جدید اضافه کرد: با افزایش تقاضا در بازار و از سویی رشد نرخ تورم و احتمال جریان صعودی بازار ارز، قیمت قطعه یدکی در آخرین روزهای سال با درصد بیشتری افزایش روبرو خواهد شد.

کاظمی در عین حال معتقد است که میزان افزایش قیمت در قطعات یدکی از یک قطعه تا قطعه دیگر متفاوت است، وقتی یک نوع قطعه ای نیز در بازار کمیاب می‌شود، جهش قیمت بی‌رویه‌ای را تجربه می‌کند.

مسئول رسیدگی به شکایات اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی در ادامه با اشاره به برخی آمار متناقص در خصوص قطعات تقلبی و بی کیفیت در بازار گفت : اکنون حدود 30 درصد از کل قطعات یدکی موجود در بازار، قطعات تقلبی و بی کیفیت است که سهم قطعات قاچاق در این رقم حدود پنج درصد است.

کاظمی در پایان از مصرف کنندگان بازار قطعه یدکی خواست فقط از فروشگاههای دارای مجوز کسب خرید کنند و در صورت خرید از فروشگاههای مجازی نسبت به این فروشگاهها اطمینان حاصل کرده و سپس خرید نمایند تا با دریافت قطعات بی کیفیت و تقلبی متضرر نشوند.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 130342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha