کد خبر 130528
۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
سایپا 1400؛ آماده جهش بزرگ

سایپا با اقداماتی که در دو سال اخیر انجام داده است آمادگی این خودروسازی برای جهش بزرگ در سال 1400 را به رخ می کشد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بیش از دو سال از آغاز سخت ترین سال های صنعت خودروی ایران به واسطه تحریم ها می گذرد و اکنون آنطور که از شواهد امر بر می آید، کشتی خودروسازان ایرانی به ساحل آرامش نزدیک تر شده است.

از زمانی که در اوایل سال 1397 و به واسطه تحریم ها، صنعت خودرو با مشکلات بسیاری مواجه شد در حدود سه سال زمان گذشته است و امروز می توانیم بر اساس شواهد ادعا کنیم که گروه خودروسازی سایپا توانسته است تا حدود زیادی مشکلات را پشت سر بگذارد.

فعالیت های سایپا در زمانی که تحریم ها این شرکت را با مشکل مواجه کرد هر چند در مواقعی متوقف شد اما در مجموع توانست روند مثبتی را برای کم اثر کردن تحریم ها بپیماید.

سایپا در این سال ها با وجود شدیدترین تحریم ها توانست اقدامات مثبتی انجام دهد که در ادامه برخی از آنها را مرور خواهیم کرد.

یکی از اساسی ترین اقدامات سایپا در سال های تحریم صنعت خودرو به همکاری مستمر این شرکت در حوزه داخلی سازی و همکاری با زنجیره تامین ایرانی بازمی گردد. سایپا پس از ترک ایران توسط شرکای خارجی بهترین راهکار برای جبران این خلاء را در همکاری تنگاتنگ با قطعه سازان داخلی دید و در همین راستا توانست قراردادهای متعددی با قطعه سازان داخلی به امضا برساند.

اصلاح قراردادهای قطعه سازان و بروزرسانی قیمت ها از دیگر اقدامات سایپا بود که موجب دلگرمی و همراهی بیشتر قطعه سازان با این شرکت خودروسازی شد.

فعالیت سایپا در حوزه داخلی سازی را باید یکی از زیرساختی ترین اقدامات این شرکت در سال های اخیر بدانیم.

دیگر اقدام مهم سایپا به عملی کردن شعار بسیاری از مدیرعامل های پیشین این خودروسازی بازمی گردد که در نهایت با مدیریت سیدجواد سلیمانی عملی شد.

سایپا در اوایل سال 1399 توانست پراید را برای همیشه از خطوط تولید این شرکت خارج کند. توقف تولید پراید به طور قطع یکی از بزرگترین اقدامات سایپا و سیدجواد سلیمانی در مقام مدیرعامل این شرکت است که در تاریخ این خودروسازی ماندگار خواهد شد. توقف تولید پراید به خودی خود یک اقدام مهم بود که ارزش آن به دلیل اجرایی شدن در شرایط سخت تحریم و شیوع ویروس کرونا دوچندان شد و شیرینی بیشتری داشت.

 

سایپا شاهین


سایپا پیش از توقف تولید پراید، خودروی شاهین را راهی خط تولید کرد و همزمان با مراسم خداحافطی رسمی پراید، کراس اوور آریا را با دو خودروی ساینا و کوییک جدید رونمایی کرد.

رونمایی این محصولات همزمان با مراسم خداحافظی و توقف تولید پراید حامل این پیام بود که سایپا وارد عصر جدیدی از خودروسازی با اتکاء به توان داخلی شده است.

جدای از این فعالیت ها که به نوعی اهم اقدامات سایپا در سال جاری بوده است، از گروه خودروسازی سایپا اخبار دیگری نیز به گوش می رسد.

سایپا برنامه ای برای تولید یک وانت جدید در سال 1400 را در دست اجرا دارد ضمن اینکه مدیرعامل سایپا از آغاز کار این شرکت بر روی خودروهای برقی در سال آینده خبر داده است.

ورود سایپا به حوزه خودروهای برقی که هم اکنون نیز در جزیره کیش در حال اجرا است، نشان می دهد که این گروه خودروسازی برنامه های آینده نگرانه ای در صنعت خودروی کشور دارد.

 

 سایپا آریا


در نهایت آنچه از مرور فعالیت های سایپا در سال های اخیر و به طور خاص در سال جاری دستگیر می شود این است که می توان سایپا مدل 1400 را یک سایپای آماده جهش دانست.

البته نباید از این مهم غافل شویم که بخشی از شکل گیری جهش سایپا در اختیار این شرکت و بخش عمده ای در اختیار مدیران دولتی است که تا به اینجا سایپا سهم خود را انجام داده و لازم است متولیان و مسئولان بخش صنعت و اقتصاد کشور نیز با تصمیمات سنجیده و به موقع خود بتوانند محرک این جهش بزرگ در صنعت خودرو باشند.

به طور حتم واقعی سازی قیمت خودرو یکی از مهمترین خواسته های خودروسازان از دولت در آستانه سال و قرن جدید است که می تواند زمینه مساعدی برای عملی کردن برنامه های توسعه ای خودروسازان باشد.
 

خط تولید شاهین

کد خبر 130528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha