چشم انداز میزهای ساخت داخل خودرو در سال 1400 / آغاز میز پنجم ساخت داخل با مشارکت 14 شرکت

در حالی کارشناسان چشم انداز میزهای ساخت داخل و پیشرفت اجرای آنها در سال 1400 را تابعی از اوضاع اقتصادی و سیاسی می دانند که بررسی ها نشان می دهد تامین منابع مالی از مهمترین آیتم های پیشرفت پروژه های ساخت داخل است جریانی که گفته می شود با وجود لزوم مشوق ها حاکمیتی تاکنون هیچ حمایتی را از سوی دولت نداشته بلکه با قوانین دست و پا گیر و سرکوب قیمت خودرو موانع زیادی را برای نهضت ساخت داخل ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه برگزاری میزهای ساخت داخل در سال گذشته با روندی کندی همراه بود و مشکل تامین نقدینگی و عدم اجرای بخشی از مشوق های ساخت داخل شکافی را در اجرای میزهای خودکفایی ایجا کرد اما با پیگیری ها، میز پنجم ساخت داخل در اسفند ماه سال گذشته مجددا به جریان افتاد و همزمان در نشستی که در سازمان گسترش برگزار شد لیست نهایی شرکت هایی که در میز پنجم همکاری می کنند بسته شد.


86 میلیون صرفه جویی ارزبری در نتیجه 4 میز ساخت داخل

برگزاری میزهای داخلی‌سازی در صنعت خودرو از جمله اقداماتی بود که در تیر ماه سال 98 با تشدید تحریم ها و افزایش خودروهای ناقص با هدف تکمیل خودروهای در کف و کاهش قیمت تمام شده خودرو و کاهش ارزبری و خودکفایی در صنعت خودرو کشور آغاز شد و قرار بود تا پایان سال 98 اقدامات اجرایی پنج میز ساخت داخل انجام شود اما عملا بخش عمده این میزها در سال گذشته عملیاتی شد به طوری که تا پایان سال 99، چهار میز خودکفایی به مرحله اجرا رسید و با اجرای 174 پروژه ساخت داخل حدود 86 میلیون یورو کاهش ارزبری محقق شد.

با وجود تحقق بخشی از اهداف، اما اجرای عملی میز خودکفایی در سال گذشته با مشکلات و وقفه هایی در اجرا همراه بود البته اعلام برگزاری میز پنجم و تعیین لیست شرکتهای حاضردر این میز امیدواری نسبت به تداوم و سرعت در پروژه های ساخت داخل را بیشتر کرد با این حال با توجه به برخی پیش بینی ها و تغییرات سیاسی و اقتصادی پیش رو همچنان چشم انداز میزهای خودکفایی و اوضاع سازندگان در سال جدید با ابهاماتی روبرو است.


خوش بینی قطعه سازان به تداوم برگزاری میزهای خودکفایی

در همین راستا علی نادری رئیس کمیته ساخت داخل انجمن قطعه سازان ایران، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، عنوان کرد: چنانچه مولفه های غیر قابل پیش بینی مانع از اجرا و برهم خوردن جریان داخلی سازی نشود به تداوم برگزاری و اجرای میزهای خودکفایی در سال 1400 خوشبین هستیم و چنانچه مشکلی ایجاد نشود با توسعه ساخت داخل و تامین مناسب انتظار می رود در سال جاری به تیراژ بالاتر خودروسازان و قیمت های مقرون به صرفه تر و عمق ساخت داخل بیشتری دست یابیم.

وی با این حال چشم انداز میزهای ساخت داخل و سرعت اجرای آنها در سال جدید را تابعی از اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور اعلام کرد و گفت: اگر چه در دوره ای با شدت گرفتن تحریم ها و دغدغه تامین منابع ارزی سرعت داخلی سازی در صنعت خودرو بالا رفت اما این احتمال می رود که در سال 1400 و با مذاکرات و تفاهمات این سرعت افت کند.


پیشرفت میزهای ساخت داخل تابعی از شرایط اقتصادی و سیاسی است

وی با تاکید براینکه پیشرفت میزهای ساخت داخل بستگی زیادی به شرایط اقتصادی و سیاسی و قیمت تمام شده و سایر هزینه ها دارد، افزود: در صورتی که با گشایش ها تولید مقرون به صرفه باشد میزهای خودکفایی سرعت خواهد گرفت اما چنانچه مشکلات پیش رو تداوم داشته باشد در برگزاری میزهای خودکفایی به تعدادی اعداد و ارقام باید بسنده کرد.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران بیان کرد: با این حال به نظر می رسد چنانچه زیر ساخت ها فراهم شود قطعه سازان با توجه به ظرفیت ها، دانش و توان خوبی که در اختیار دارند با سرعت بیشتری پروژه های خودکفایی را در سال جاری عملی می کنند.

 

علی نادری


نقدینگی مهمترین مانع پروژه های ساخت داخل

نادری در ادامه با اشاره به اینکه منابع مالی از مهمترین آیتم های پروژه های ساخت داخل است تصریح کرد : هم اکنون مسائلی چون تامین ، توزیع و فروش مواد اولیه ، موضوع تامین نقدینگی از جمله مشکلاتی می باشد که منجر به کاهش سرعت و تاخیر در اجرای میزهای ساخت داخل در صنعت خودرو شده است.

وی با ابراز تاسف از اینکه در بحث مشوق ها و حمایت ها دولت تاکنون هیچ حمایتی را از قطعه سازان نداشته است افزود : به رغم راهکارهای موجود دولت صرفا با قوانین دست و پا گیر و بواسطه سرکوب قیمت خودرو موانع زیادی را برای نهضت ساخت داخل ایجاد کرده است .

نادری بیان کرد : البته در جریان خودکفایی و برگزاری میزهای ساخت داخل مساله ای که اهمیت زیادی دارد خودکفایی در صنایع بالادستی به خصوص صنعت پتروشیمی و فولاد است که در جریان برگزاری میزهای خودکفایی و اعلام نیاز صنایع مشخص شد که بخش زیادی از خانواده محصولات مورد نیاز صنایع تولیدی از جمله صنعت خودرو از طریق واردات صورت می گیرد که طبعا بر این روند مشکلات ارزی و قیمتی نیز حاکم می شود.

رئیس کمیته ساخت داخل انجمن قطعه سازان همچنین به آخرین اقدامات صورت گرفته در میزهای ساخت داخل اشاره و با توجه به هدف گذاری 268 میلیون یورو کاهش ارزیری ظرف یک سال با اجرای چهار میز خودکفایی تاکید کرد: در جریان نهضت ساخت داخل در دو سال گذشته علاوه بر چهار میز ساخت داخل و 174 پروژه داخلی سازی در مجموع دو شرکت ایران خودرو و سایپا 51 پروژه با صنایع دفاع منعقد کردند که 12 پروژه به تولید انبوه رسیده و 30 پروژه نیز در مرحله نمونه و آماده سازی خط و تست قرار دارد ، همچنین ظرف این مدت 69 پروژه با شرکت های دانش بنیان منعقد شد که در این بخش نیز 12 پروژه به تولید انبوه و 24 پروژه نیز در مرحله تست وآماده سازی خط قرار دارد و مابقی پروژه ها نیز پروسه عقد قرارداد را طی می کنند.

نادری در همین زمینه به آغاز پروژه های میز پنجم ساخت داخل اشاره و تصریح کرد : میز پنجم ساخت داخل در اسفند ماه سال گذشته مجددا به جریان افتاد و با نشستی که در سازمان گسترش برگزار شد لیست نهایی شرکت هایی که در میز پنجم همکاری می کنند بسته شد با این حال برای تایید و رسمیت لیست شرکت حاضر در میز پنجم مقرر شد در پایان فروردین ماه نشستی دیگر برگزار و میز پنجم رسما آغاز بکار کند.

به گفته وی در میز پنجم هفت شرکت از سوی هر دو شرکت بزرگ خودروساز مشارکت داشته و در مجموع 14 شرکت حدود 22 محصول را داخلی سازی می کنند چنانچه بر اساس هدف گذاری ها و با خودکفایی در میز پنجم 21 میلیون یورو توسط ایران خودرو و 16 میلیون یورو از سوی شرکت سایپا صرفه جویی ارزیری محقق می شود.

نادری با توجه به دغدغه های قطعه سازان در خصوص تاثیر مذاکرات و احیای برجام بر سرمایه گذاری صورت گرفته در جریان پروژه های ساخت داخل گفت: خوشبختانه در این زمینه اقداماتی در حال انجام است که قطعاتی که مشابه داخلی دارند در صورت هر گونه گشایش درروابط و همکاری های جدید امکان واردات نداشته باشند.

این فعال در صنعت قطعه سازی کشور اظهار کرد: نکته مهمی که در میزهای ساخت داخل اهمیت دارد نگاه به این مساله است و اگر تنها میزهای ساخت داخل در قالب دستورالعمل در شرایط حساس کنونی باشد هیچ زمان به نتایج دلخواه دست نخواهیم یافت.


سیاست های دستوری لذت شیرین خودکفایی را تلخ کرد

نادری در ادامه با اشاره به اقدامات بسیار خوب و امیدوارکننده دو شرکت ایران خودرو و سایپا در اجرای پروژه خودکفایی و تولید محصولات جدید، تاکید کرد: با وجود تلاش هایی که صورت گفته همچنان افق برای تغییر سیاست هایی که در این سالها خودروسازان و قطعه سازان را زیان ده نموده وجود ندارد جریانی که موجب می شود خودروساز و قطعه ساز لذت شیرین خودکفایی را نبرد.

وی در پایان به تاثیر قیمت های دستوری و مشکل نقدینگی بر پروسه خودروهای ناقص در شرکتهای خودروساز پرداخت و خاطر نشان کرد : با داخلی سازی و اجرای میزها خودکفایی شکل تامین مواد و قطعات تغییر کرده است و امروز مشکل نقدینگی پروسه تکمیل خودروهای ناقص را سخت و دشوار کرده با این وجود امید است با تلاش و اقداماتی که خودرسازان در سال جدید بکار می گیرند به هیچ عنوان خودرو ناقص تولید نشود.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 131120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha