تاثیر 30 تا 40 درصدی اوراق گام در وصول مطالبات قطعه سازی

دبیر انجمن قطعه سازان ایران با اشاره به طرح اوراق گام گفت: چنانچه این طرح به ‌درستی انجام شود، بین 30 تا 40 درصد در وصول مطالبات قطعه‌سازی موثر است و بیشتر نخواهد شد چراکه ساختارها در بسیاری از قطعه‌سازی‌ها متفاوت است.

به گزارش پرشین خودرو، مازیار بیگلو، با بیان این مطلب اظهار داشت: اوراق گام دارای دو مشکل فنی است و به دلیل همین مشکلات فنی این اوراق هنوز جاری و ساری نشده، البته یکی از بانک‌های عامل قبول کرده است اوراق را تنزیل کند.

وی با بیان اینکه خودروسازان هم به همراهی آن بانک شروع به صدور اوراق گام برای یک‌سری از قطعه‌سازان کرده‌اند، افزود: هرچند در اهدافی که برای اوراق گام در نظر گرفته شده بود، بحث تنزیل وجود نداشت و قرار بود انتقال اعتبارات مالی در زنجیره بانکی انجام شود که به دلیل مشکلات مالی این مساله محقق نشده است اما قطعه‌سازان می‌توانند مبلغ بسیار کمی را از قِبَل اوراق گام از محل تنزیل آن بانک عامل دریافت کنند. اوراق گام در همین حد جلو رفته است.

بیگلو با اشاره به برخی اشکالات فنی در اوراق گام متذکر شد: یکی از این مشکلات، بحث شرکت‌های تولیدکننده مواداولیه است. شرکت‌های فولادی و پتروشیمی هنوز قابلیت استفاده از این اوراق را پیدا نکرده‌اند. قطعه‌سازان هم وقتی اوراق را از مشتری خودش دریافت می‌کند، تمایل دارد این اوراق را به زنجیره زیردست خود که تامین‌کنندگان مواد اولیه هستند، منتقل کند. در این صورت، به اعتبار آن اوراق می‌تواند مواداولیه خود را تامین کند.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران با بیان اینکه هنوز روش فروش فولاد و پتروشیمی با این اوراق همسان‌سازی نشده، بنابراین عملا امکان تامین مالی از طریق این اوراق سلب شده است، اضافه کرد: مشکل دیگری که برای این اوراق وجود دارد، مربوط به بازار بورس کشور است؛ قرار بود این اوراق برای نقد شدن به بازار بورس برود و در آن‌جا نقد شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز سازوکار مناسب برای عرضه اوراق گام در بورس فراهم نشده است، گفت: بحث برای اجرایی‌شدن و عرضه در بورس در حال انجام است، اما این دو مشکل فنی بزرگ باعث شده قطعه‌سازان نتوانند یا تمایل به دریافت اوراق گام نداشته باشند. فعلا هرکدام از قطعه‌سازان این اوراق را دریافت می‌کنند، به این نیت است که اوراق را به بانک عامل ببرند و تنزیل کنند تا بتوانند پول دریافت کنند.

 

بیگلو



بیگلو تصریح کرد: ما از روز نخست این مساله را در وزارتخانه مطرح کردیم که اگر مشکلات این طرح به‌ویژه بحث مواد اولیه آن برطرف نشود، طرح شکست خواهد خورد. باتوجه به این‌که وزارت صمت و مدیرکل اعتبارات و تسهیلات این وزارت‌خانه پیگیر این طرح است، امیدواریم این طرح به سرانجام برسد.

به گفته وی، وزارت صمت درحال پی‌ریزی روشی هستند تا این اوراق را به مواد اولیه فروش‌ها منتقل کنند. اگر این اتفاق رخ دهد و این اوراق به شرکت‌های مواد اولیه منتقل شود، طبق پیش‌بینی ما بین 30 تا 40 درصد تامین اعتبار قطعه‌سازان می‌تواند از طریق اوراق گام انجام شود. اما این مساله در گرو حل مشکلات فنی است که پیش روی اوراق گام وجود دارد.

دبیر انجمن قطعه سازان اظهار کرد: تامین اعتبار از طریق اوراق گام تاثیری بر قیمت ندارد اما به‌طور قطع بر تولید تاثیر دارد و تولید را تثبیت می‌کند چرا که مواد اولیه مورد نیاز را تامین کرده و از خواب خطوط جلوگیری می‌کند.

بیگلو ادامه داد: بزرگ‌ترین اتفاقی که در این بخش رخ می‌دهد، این است که قطعه‌سازان دیگر نیازی به دریافت پول و سپس پرداخت و هزینه آن پیدا نمی‌کند. این مساله سبب می‌شود از چاپ پول جلوگیری شود. در سطح کلان هم باتوجه به این‌که رقم ۷۰هزارمیلیاردتومانی اوراق گام برای همه صنایع در نظر گرفته شده است، کمک بزرگی به کنترل نقدینگی و تورم در کشور می‌شود. این اتفاق خوب منوط‌به این است که بقیه نهادها نیز مانند بانک مرکزی در اجرایی‌شدن این اوراق جدیت داشته باشند.

وی در تشریح دلیل عدم استقبال از این اوراق نیز خاطرنشان کرد: به ‌هرحال همه پول نقد را دوست دارند و تولیدکنندگان مواد اولیه هم همواره پول نقد را ترجیح می‌دهند. یعنی آن‌ها می‌خواهند با دریافت پول نقد هزینه‌های خود را مدیریت کنند و حتی سود از آن به دست آورند. اما وقتی اعتبارات مطرح می‌شود، شرکت‌ها مجبورند اوراق را به زنجیره‌های پایین‌تر خود منتقل کنند. یعنی فولادی‌ها مجبورند اوراق را به شرکت‌های گندله‌سازی و الکترودفروش و ... منتقل کنند. متاسفانه تامین‌کنندگان مواد اولیه سال‌هاست به دریافت پول نقد و سود بالا عادت کرده‌اند و ایجاد تغییرات در این روند برای آن‌ها سخت و دشوار است.

کد خبر 131488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha