خودروسازان چگونه در برابر نقض تعهد خارجی ها محافظت می شوند؟

یک کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر لزوم هوشمندی و مدیریت در بازگشت شرکای خارجی معتقد است چنانچه با رفع تحریم با دهها شرکت خارجی نیز قرارداد منعقد شود باز هم روابط ایران با خودروسازان خارجی روابط استراتژیکی نخواهد بود و در صورت هر گونه تحریم جدید باز هم این شرکتها ایران را ترک خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه همچنان اما و اگرهایی برای نتیجه مذاکرات وین و بازگشت آمریکا به برجام و رفع کامل تحریم ها وجود دارد اما بدون شک با رفع تحریم ها، صنعت خودرو یکی از اصلی ترین صنایعی است که از این مذاکره تاثیر خواهد پذیرفت.

با این وجود و با قوت گرفتن احتمال احیای برجام و زمزمه های بازگشت شرکای خارجی ، شروط همکاری دوباره آنها با صنعت خودرو بالا گرفته است و در این میان برخی کارشناسان اگر چه فرایند توافقات جدید با شرکای خارجی را در صورت نتیجه مثبت مذاکرات روندی تدریجی و نسبتا طولانی می دانند اما با این حال نکته حائز اهمیت در این مسیر را تداوم پروژه های داخلی سازی و تکیه بر توان داخلی مطرح می کنند که می توان در صورت هرگونه تحریم جدید هدف اصلی کشور را که خودروساز شدن است را محقق کند.

اما مدل همکاری های جدید خودروسازان با شرکای خارجی با رفع تحریم ها چگونه باید باشد؟ در حالی که بررسی مدل همکاری های گذشته نشان می دهد که با وجود سرمایه گذاری و ایجاد تعهدات برخی شرکتهای خارجی اما این شرکت ها با اعمال تحریم ها و محدودیت های ایجاد شده برای همکاری، به راحتی بازار خودرو ایران را ترک کردند.

در پاسخ به این موضوع شهرام آزادی عضو گروه خودرو دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن تشریح فرایند توافقات جدید خودروسازان در صورت رفع تحریم ها گفت: هر فرایندی که در بازگشت خودروسازان خارجی اتفاق بیافتد به طور قطع فرایندی تدریجی خواهد بود و با برداشت تحریم ها قاعدتا پروسه توافق با خودروسازان خارجی و احتمال حضور مجدد شرکای خارجی در ایران زمان بر خواهد بود اما آن چیزی که در دوره جدید همکاری با شرکای خارجی حائز اهمیت است هوشمندی و مدیریت ایران در بازگشت شرکتهای خارجی و جلوگیری از اتفاقاتی است که در این سالها و در همکاری با شرکای خارجی صورت گرفته است.

وی افزود: در صورت هر گونه قرارداد و توافقی بین ایران و خودروسازان خارجی همچنان این انتظار می رود که با برهم خوردن روابط ایران با آمریکا و تحریمی جدید باز هم شرایط گذشته تکرار شود و این مساله به دلیل نفوذ آمریکا بر این شرکتها و منافعی که بسیاری از شرکتهای خارجی از جمله پژو و رنو در این کشور دارند، می باشد.


روابط ایران با خودروسازان خارجی هیچ گاه روابط استراتژیکی نخواهد بود

آزادی با اشاره به اینکه بازار خودرو ایران محدود است و شرکای خارجی با هر تحریم جدیدی علیه ایران منافع خودشان در آمریکا را رها نخواهند کرد، تصریح کرد: چنانچه با رفع تحریم با 10 شرکت خودروسازی خارجی نیز قرارداد منعقد کنیم و تولیدات هر کدام از انها در بازار ایران 50 تا 100 هزار دستگاه هم باشد هیچ گاه با تیراژی که این شرکتها می توانند محصولاتشان را در آمریکا و سایر کشورهای اروپایی عرضه کنند برابری نخواهد کرد بنابراین روابط ایران با خودروسازان خارجی روابط استراتژیکی نخواهد بود از این رو پیش بینی می شود در صورت هرگونه تحریم جدید باز هم این شرکتها ایران را ترک کنند.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: با توجه به اینکه منافع این شرکتها در دنیا منافع بزرگ تری است بنابراین در نحوه تعامل و قرارداد با شرکای قدیم و جدید باید راهکارهایی در نظر گرفته شود که صنعت خودرو ایران کمترین آسیب را ببیند.

آزادی یکی از این راهکارها را تکیه بر نیروهای داخلی و ایجاد زیرساخت های مناسب تولید در داخل کشور دانست و گفت: بها دادن به مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و سرمایه گذاری در بخش های سابلایرها و تامین کنندگان داخلی به طور قطع می تواند ما را در برابر هر گونه نقض تعهد و قرارداد در همکاری جدید محافظت کند.

وی تدوام بومی سازی قطعات کلیدی و و سیستم های خودرو را بخشی از این اقدامات در صورت رفع تحریم ها و همکاری با شرکای خارجی اعلام کرد و گفت: جریانی که بواسطه تحریم ها و با عدم تامین سیستم ها و قطعات کلیدی تلاش شد تا تولید خودرو در ایران را مدیریت و زمین گیر کند امروز و با رفع تحریم ها باید با تداوم برنامه بومی سازی قطعات و سیستم های خودرو با جدیت ادامه یابد.


ایجاد زیرساخت ها و تعامل سازنده 2 بال برای اوج گرفتن خودروسازان

وی خاطر نشان کرد: البته در آغاز تحریم ها تولید خودروسازان تحت تاثیر قرار گرفت و با کاهش تولید و از سویی روند صعودی نرخ ارز، قیمت خودرو افزایشی شد اما سازندگان داخلی و شرکتهای دانش بنیان و مراکز علمی ظرف این مدت با سرمایه گذاری و کسب تکنولوژی های جدید و اهتمام به تولید این سیستم ها و قطعات خاص در مسیر شکست تحریم ها و بازگشت جریان تولید خودرو گام های موثر و موفقی برداشتند.

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه خواجه نصیر گام بعدی را تکیه بر نیروهای داخلی برای توسعه محصولات جدید و طراحی و عرضه برند قوی به بازار خودرو کشور دانست و یاد آور شد : خوشبختانه در این زمینه نیز حرکت هایی توسط خودروسازان بزرگ کشور آغاز شده است و در حال عرضه محصولات جدیدی به بازار هستند اما انتظار می رود که این محصولات از سطح تکنولوژی و کیفیت بالاتری نسبت به تولیدات قبلی برخوردار باشند.


حضور خارجی ها بر اساس استراتژی و منافع بلند مدت خودروسازی در ایران

آزادی در ادامه بیان کرد : صنعت خودرو برای پرواز و اوج گرفتن در مسیر توسعه به دو بال تکیه بر نیروهای داخلی و ایجاد زیرساخت های مناسب در این صنعت و تعامل با شرکتهای خارجی برای انتقال تکنولوژی و تولید محصولات رقابتی نیاز دارد بنابراین با رفع تحریم ها و در گام اول برای همکاری جدید با شرکای خارجی پیشنهاد می شود خودروسازان داخلی در کنار تعامل سازنده با شرکت های بیرونی و تولید محصولات مشترک نسبت به تقویت برند داخلی تلاش کنند و با ارتقاء سطح کیفی و تکنولوژِی در محصولات داخلی و عرضه این محصولات در کنارهم زمینه حق انتخاب بهتر مصرف کنندگان داخلی به لحاظ کیفیت و قیمت فراهم کنند روندی که به طور قطع موجب رشد و توسعه صنعت خودرو ایران خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با رفع تحریم ها ادامه روند تولید همانند دوران تحریم نتیجه مطلوبی را برای خودروسازی کشور به همراه نخواهد داشت بلکه خودروسازی ایران برای حرکت در مسیر پیشرفت نیازمند حضور در بازارهای رقابتی و تعامل با شرکای خارجی است. اما اینکه در این فرابند شرکای قبلی و یا شرکتهای جدیدی برای همکاری با ایران انتخاب شوند این مساله باید بر اساس استراتژی بلند مدتی باشد که منافع صنعت خودرو ایران در آن دیده شده است.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 131602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha