عرضه 300 مینی بوس در طرح نوسازی ناوگان فرسوده مسافری

شرکت آرین دیزل علاوه بر مشارکت در طرح نوسازی ناوگان فرسوده مسافری و آغاز فروش مینی بوس سان ری، در سال جاری توسعه سبد محصولات تجاری و عرضه محصولاتی جدید در دو سگمنت کامیون و کشنده را هدف گذاری کرده است.

رضا اخباریه مدیرعامل شرکت آرین دیزل، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اعلام این خبر اظهار داشت: آرین دیزل به عنوان نماینده رسمی خودروهای سبک تجاری جک در ایران با بهره گیری از سایت تولیدی جدید گروه آرین سرمایه در شهر خمین هم اکنون سه کامیونت جک در تناژ شش ، 8.5 و 9 تن و ون و مینی بوس سان ری را در دو نسخه پلاک شخصی و عمومی تولید می کند.

وی گفت: تا پیش از تحریم جدید صنعت خودرو ایران، آرین دیزل خودروهای سبک تجاری جک را به صورت CBU وارد و به بازار عرضه می کرد اما از دو سال قبل و با شدت گرفتن تحریم ها، هلدینگ آرین سرمایه طی مذاکره ای با شرکت جک موتورز، داخلی سازی محصولات سبک تجاری جک را در شرکت آرین دیزل در دستور کار قرار داد و از ابتدای سال 99 خط تولید محصولات تجاری سبک جک در آرین دیزل راه اندازی و از نیمه دوم سال گذشته این خط آماده بهره برداری شد.

 

مینی بوس سان ری، سان ری، آرین دیزل
 

افزایش داخلی سازی مینی بوس سان ری آرین دیزل

اخباریه افزود: شرکت آرین دیزل در اولین گام سفارشات اولیه را آغاز و اقدامات لازم در خصوص اخذ مجوزهای استاندارد، محیط زیست و مجوزهای مربوط به داخلی سازی و تاییدیه COP را انجام داد و با اخذ تمامی این مجوزها در بهمن سال گذشته تولید آزمایشی اولین سری از محصولات ون جک را آغاز کرد.

مدیرعامل شرکت آرین دیزل تاکید کرد: ون سان ری که هم اکنون در دو نسخه 16 و 14 نفره قابل عرضه است دارای 14 درصد داخلی سازی است و تا مرداد امسال سهم ساخت داخل آن به 20 درصد افزایش می یابد.

به گفته اخباریه این ون که محصول جدید آرین دیزل است با سقف بلندی که ارتفاعش در داخل کابین به 1.9 متر می رسد در زمره ون های سقف بلند قرار دارد که کاربری های متنوعی از جمله آمبولانس، کمپر و مینی بوس حمل مسافر از مهمترین کاربری هایی است که روی این ون قابل اجرا است.


مرحله دوم فروش کامیونت های آرین دیزل با 20 درصد ساخت داخل

وی همچنین در خصوص عرضه کامیونت های تولیدی در این شرکت برای سال جاری گفت: کامیونت های آرین دیزل در سه تناژ شش، 8.5 و 9 تن در حال حاضر با 20 درصد ساخت داخل در ایران تولید می شود که این محصولات پس از رونمایی در ایران به دلیل سابقه روشن و نوع کاربری ها با استقبال و تقاضای خوبی در بازار مواجه شدند و پیش بینی می شود در سال جاری با عرضه کامیونت های شرکت برای دومین بار طی دو سال گذشته و عرضه نسخه جدید 9 تن، این کامیونت ها مشتریان جدیدی را به سوی محصولات آرین دیزل سوق دهد.

اخباریه از توسعه سبد محصولات تجاری آرین دیزل در حوزه کامیون و کشنده خبر داد و اضافه کرد: در سال 1400 توسعه سبد محصولات تجاری آرین دیزل را در دستور کار داریم و بر اساس هدف گذاری ها محصولاتی در دو سگمنت کامیون و کشنده را به بازار عرضه خواهیم کرد به طوری که با ورود به بازار این محصولات جدید، سبد محصولات تجاری شرکت آرین دیزل در تمام سگمنت های سبک و سنگین تکمیل می شود.

 

طرح نوسازی ناوگان فرسوده


تسهیلات 80 درصدی سازمان راهداری برای متقاضیان خرید مینی بوس سان ری

مدیرعامل آرین دیزل در ادامه از عرضه محصول جدید مینی بوس سان ری شرکت آرین دیزل در طرح نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل مسافری در کشور خبر داد و اظهار کرد: در این طرح که از نیمه اردیبهشت ماه جاری و با همکاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای آغاز شده، شرکت آرین دیزل متعهد به عرضه 300 دستگاه مینی بوس سان ری در ناوگان فرسوده مسافری شده است.

به گفته اخباریه، در این طرح سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای متقاضیان محصولات جایگزین، تسهیلاتی معادل 80 درصد قیمت خودرو با بازپرداخت هفت ساله و سود 9 درصد در نظر گرفته است و در این طرح خودروی مینی بوس سان ری 16 نفره پلاک عمومی با استفاده از این تسهیلات و در قبال اسقاط یک خودرو به متقاضیان تحویل می شود.

وی در توضیح جزئیات این طرح متذکر شد: متقاضیان برای مشارکت در این طرح می توانند با مراجعه به سایت شرکت آرین دیزل نسبت به پیش ثبت نام اقدام کرده و با تایید شرایط توسط شرکت در عاملیت انتخاب شده از سوی مشتری ثبت نام نهایی آنها انجام می شود.

اخباریه در ادامه در خصوص جریان داخلی سازی محصولات آرین دیزل در صورت رفع تحریم ها گفت: گروه آرین سرمایه که از دو سال قبل از فاز بازرگانی به فاز تولیدی و صنعتی وارد شده است تاکنون سرمایه گذاری زیادی در ایجاد کارخانه ای جدید در خمین و خطوط تولید و اشتغال زایی داشته است که حتی با رفع تحریم ها جریان تولید و داخلی سازی را ادامه خواهد داد و بنا ندارد وارد فاز بازرگانی شود و مصمم است در حوزه خودروهای تجاری از توان تولید داخل استفاده کند.


عدم تناسب بازار و قوانین چالش تجاری سازان در توسعه داخلی سازی

مدیرعامل آرین دیزل با اشاره به وجود برخی موانع در داخلی سازی خودروهای تجاری سبک در کشور ، تدوام داخلی سازی محصولات آرین دیزل را نیز بسته به همکاری و میزان اقبال قطعه سازان در این مسیر دانست و افزود: متاسفانه مشکلی که در جریان داخلی سازی در ایران وجود دارد موضوع درصد تخفیفات و عوارض گمرکی خودروهای با ساخت داخل بالا است که بعضا کارشناسی نیست.

اخباریه با توجه به تاثیر تیراژ تولید خودروهای سبک تجاری سبک در میزان داخلی سازی و دریافت تخفیفات گمرکی تاکید کرد: در حالی که حداقل داخلی سازی برای دریافت حداقل تخفیفات گمرکی روی 30 درصد است که یک خودروساز برای اینکه بتواند میزان داخلی سازی یک ون را به 30 درصد برساند باید حداقل 80 تا 100 قطعه را داخلی سازی کند که با تیراژ یک و دو هزار دستگاهی مقرون به صرفه نخواهد بود.

وی ادامه داد: در واقع با توجه به میزان تقاضا و مصرف در بخش خودروهای تجاری سبک کشور که در بهترین شرایط بین سه تا پنج هزار دستگاه است، هیچ خودروسازی نمی تواند به تیراژ کافی و داخلی سازی 30 درصدی برسد چراکه تولید قطعه برای آنها و قطعه ساز همکار نیز باید مقرون به صرفه باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: باید تناسبی بین سایز بازار و قوانین و مقررات مصوب وجود داشته باشد تا امکان توسعه داخلی سازی در تولیدات تجاری سبک افزایش یابد و در صورتی که داخلی سازی در این بخش اتفاق نیفتد و تعرفه گمرکی به سطح منطقی خود نزدیک نشود اگر چه این جریان برای تولیدکننده مشکلی ایجاد نمی کند اما این تولید برای خریداران محصولات گران تمام خواهد شد.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 132037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha