کد خبر 132728
۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
شکل گیری پایتخت خودروهای برقی دنیا در چین

سرانجام دوران گذار از بنزینی به برقی سپری خواهد شد، و در این مسابقه، چین زودتر از بقیه از خط پایان عبور می کند.

به گزارش پرشین خودرو، فقط دو عامل اصلی دیگر باقی مانده است که این دوران گذار با موفقیت سپری شود. افزایش پیمایش به ازای هر بار شارژ را فراموش کنید، حتی الان موضوع این نیست که خودروهای برقی در حال حاضر جزو گزینه های سطح بالا در بازار خودرو هستند. موفقیت دوران گذار بنزینی به برقی بستگی زیادی به دو عامل زیرساخت با پراکندگی مناسب جایگاه های شارژ و پایین آمدن قیمت ارزان ترین خودرو بازار است و شهر لیوژو در چین Liuzhou خود را برای رفع این دو مانع بزرگ آماده کرده است.

لیوژو، شهری در جنوب چین در ناحیه گوانگشی Guangxi است، جایی که خانه اصلی بخش اعظم تولید خودروهای برقی به حساب می آید. بلومبرگ شهر لیوژو را پایتخت خودروهای برقی چین نامگذاری کرده که چون این کشور بزرگترین بازار خودروی دنیا است، می توان به راحتی گفت که لیوژو پایتخت خودروهای برقی دنیا هم می تواند باشد. حتی آمریکا هم آمادگی آن را ندارد که این عنوان را از چنگ چینی ها بیرون بیاورد، چون نیاز به همکاری تنگاتنگ بین خودروسازان و متولیان حکومتی دارد. به زیان خیلی ساده، خودروسازان در پایتخت خودروهای برقی، ارزان ترین خودروی ممکن را عرضه کرده اند و حکومت هم زیرساخت های شارژ را با پراکندگی مناسب در این شهر ایجاد کرده است. وقتی این دو عامل به خوبی پاسخ بگیرند، استقبال از مردم به شکل آبشاری و با سرعت بسیار زیاد اتفاق می افتد و هدف اصلی که کاهش آلودگی در شهرهای بزرگ است محقق می شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط مرکز فناوری اطلاعات WAYS که در شهر گوانگژو مستقر است، تقریباً 30 درصد از خودروهایی که در سال 2020 در شهر لیوژو به فروش رسیده، برقی بوده است؛ یعنی 5 برابر متوسط فروش در چین. با توجه به این که حتی شهرهای کوچک چین در مقایسه با شهرهای دیگر دنیا ابرشهر به حساب می آیند، لیوژو به راحتی با 4 میلیون جمعیت می تواند به پایتخت خودروهای برقی دنیا تبدیل شود. از لحاظ جهانی، تنها رقیب واقعی لیوژو، شهر اُسلو در نروژ است که میزان نفوذ خودروهای برقی در آن در دنیا بی نظیر است. نکته قابل توجه دیگر در مورد لیوژو، پاکیزگی هوا و آب این شهر است که در خود کشور چین هم کم نظیر است.

به گزارش بلومبرگ در این شهر 4 میلیون نفر بیش از 30 هزار جایگاه شارژ باتری خودرو ایجاد شده و دسترسی به آن به مراتب آسان تر از مخازن شارژ پیچیده و گرانی است که در اختیار قرار دارد.

به علاوه این جایگاه های شارژ برای خودروهای برقی کوچک و ارزان مثل ولیوگ مینی برقی و بائوجون ایی100 بسیار مناسب است. با این که پیمایش این دو خودروی برقی کوچک به ازای هر بار شارژ خیلی هم تحسین برانگیز نیست اما با توجه به نیاز واقعی مردم، این دو خودروی شهری به خوبی پاسخگو است. معمولاً مردم دنیا حتی کسانی که مجبور به رفت و آمد بین شهر و حومه هستند روزانه به طور متوسط 16 مایل یا 25 کیلومتر می پیمایند و شب که به منزل می رسند به راحتی در طول شب می توانند این خودروها را به پریز مخصوص وصل کنند و صبح با خیال راحت با شارژ کامل به دنبال کار خود بروند.

در حالی که ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر در دنیا به دنبال راه حل هایی نظیر افزایش پیمایش به ازای هر بار شارژ هستند، چینی ها به مطالعه عادت ها و روش های معمولی زندگی مردم پرداخته اند و متوجه شده اند که در مصرف محلی، نیاز به حل مسئله پیمایش بیشتر به ازای هر بار شارژ ندارند، چون الگوی مصرف مردم در شهرهای بزرگ، مسیرهای کوتاه روزمره است و قرار نیست با این خودروها به مسافرت های طولانی بروند. بائوجون ایی100 که فقط دو صندلی دارد، به راحتی در طول روز تا 30 کیلومتر را بدون هیچ دغدغه ای طی می کند. اندازه این خودرو نصف تسلای مدلX است و از لحاظ ظاهری هم به خودروهای اسمارت شباهت دارد. از همه مهمتر این که قیمت این خودروهای شهری کوچک که خیلی هم کارراه انداز است فقط 5000 دلار است که از هر لحاظ برای مالک آن مقرون به صرفه است مخصوصاً از لحاظ هزینه های بیمه و نگهداری.

بیل روسو Bill Russo مدیر عامل شرکت مشاوره ای اتومبیلیتی Automobility Ltd. می گوید «این خودروهای کوچک به قدری کاربردی شده اند که حتی جایگزین دوچرخه،‌ موتورسیکلت و اسکوتر شده اند. شهرهای کوچکتر در چین در مقایسه با ابرشهرها، از سامانه های حمل و نقل عمومی کمتری برخوردارند و به همین دلیل داشتن یک خودروی کوچک ارزان، راه حل و گزینه بسیار مناسبی است و تحرک مردم در داخل شهر را تسهیل می کند» روسو می گوید: «راه موفقیت خودروهای برقی، ارائه ارزان ترین و کوچکترین خودروهای شهری است که برای نیازهای روزمره و مسیرهای کوتاه مردم مناسب است. هرچقدر هم که این خودروها ارزان تر باشد، هزینه های نگهداری و بیمه آن هم مقرون به صرفه تر خواهد بود.»


منبع: سایپانیوز

کد خبر 132728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha