از تهدید آزادسازی قیمت تا لزوم تغییر مدل فروش خودروسازان / صنعت خودرو راهی جز آزادسازی قیمت خودرو ندارد / غلبه بر رکود با فعال سازی لیزینگ ها

در شرایطی که بازار خودرو به دلیل افت تقاضا و کاهش قدرت خرید، رکود عمیقی را تجربه می کند انتظار برای آزادسازی قیمت خودرو در دولت جدید و تعیین قیمت در حاشیه بازار هر روز از سوی متولیان این صنعت جدی تر می شود راهکاری که به گفته کارشناسان اگر چه موجب رکود بیشتر در بازار می شود اما نیازمند تغییر مدل فروش خودروسازان و بکارگیری فروش های اقساطی و فعال سازی لیزینگ هاست.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو ، بازار خودرو به عنوان یکی از شاخص های اقتصادی که به شدت از نرخ تورم و قیمت ارز تاثیرپذیر است، ماههاست به دلیل عدم تصمیم گیری مسئولان و بلاتکلیفی خریداران، حال و روز خوشی ندارد و وارد رکود عمیقی شده است، رکود سنگینی که بخشی از آن به کاهش قدرت خرید و انتظار برای کاهش قیمت ها باز می گردد.

در چنین شرایطی کارشناسان معتقدند یکی از مهمترین اقدامات دولت آتی ساماندهی بازار خودرو از حیث تطابق عرضه و تقاضا و نیز آزادسازی قیمت خودرو در بازار باید باشد.

بر همین اساس موضوع آزادسازی قیمت ها با هدف جبران زیان خودروسازان از موضوعات مورد تاکید و خواست خودروسازان و کارشناسان است اقدامی که انتظار می رود با آغاز بکار دولت جدید در مورد آن تصمیم گیری شود؛ با این حال به گفته کارشناسان در شرایط رکودی معاملات در بازار خودرو، اجرای چنین راهکاری منجر به افزایش بیشتر قیمت ها و تشدید رکود بازار فروش خودروسازان خواهد شد.

با این وجود بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت بایستی اجازه دهد قیمت خودرو مانند سایر کالاها به اندازه تورم عمومی کشور رشد کند و برای اینکه شرایط تحقق نیاز متقاضیان خودرو را نیز مهیا نماید کافی است به خریداران خودرو تسهیلات کم بهره تخصیص دهد. در این صورت هم شرکت های خودرو ساز مجبور نمی شوند خودرو را پایین تر از قیمت تمام شده و با قیمت دستوری بفروشند و هم با واقعی شدن قیمت، بازار دلالی در این حوزه حذف می شود.

در واقع در چنین شرایطی اجبار شرکت های خودروساز به فروش خودرو زیر قیمت تمام شده باعث افت بیش از پیش تولید آنها می شود. بنابراین اصلاح قیمت گذاری خودرو از طریق افزایش توان نقدینگی این شرکتها قطعا به افزایش تولید منجر خواهد شد. بر همین اساس به نظر می رسد دولت باید بجای محدودیت قیمت فروش شرکت های خودروساز اجازه دهد این شرکتها با قیمتی واقعی خودرو را به بازار عرضه کنند و از این طریق نقدینگی لازم برای افزایش تولید را بدست آورند.

تاثیر افزایش قیمت بر افت تقاضا در بازار

در همین ارتباط مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان ایران در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو با تاکید بر اینکه به هر میزان قیمت خودرو افزایشی باشد روند تقاضا کاهشی خواهد بود، اظهار کرد: با آزادسازی قیمت، رکود بیشتر در بازار خودرو قابل پیش بینی است اما راهکاری که تمام دنیا برای فروش خودرو تجربه کرده است باید در صنعت خودرو ما نیز دنبال شود.

 

بیگلو



به گفته وی در تمام دنیا فروش خودرو از طریق لیزینگ ها و فروش اقساطی انجام می شود راهکاری که با عملی شدن آن در برنامه فروش خودروسازی داخلی منجر به خروج رکود از بازار خودرو خواهد شد.

فروش اقساطی در دستور کار خودروسازان

وی با اشاره به اینکه بخش بزرگی از تقاضا در پیش فروش خودروسازان تقاضای کاذب است، تصریح کرد: هشت میلیون تقاضایی که برای هر ثبت نام خودروسازان در ماههای گذشته وجود داشت به طور قطع بخش بزرگی از آن تقاضای کاذب بود بر همین اساس برآورد می شود در بهترین حالت و با اصلاح قیمت، تقاضا در این بازار رقمی کمتر از یک میلیون دستگاه در سال خواهد بود از این رو با توجه به افت توان خرید مشتریان هر گونه اصلاح قیمت موجب کاهش تقاضا نیز خواهد شد.

 



دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران ضمن تاکید بر انتظار قطعه سازان از دولت جدید افزود: در صورتی که مشکل قیمت گذاری دستوری حل شود به طور قطع سایر مشکلات و موانع این صنعت در حوزه نقدینگی، کیفیت و تولید محصولات جدید حل خواهد شد.

به گفته بیگلو با آزادسازی قیمت خودرو و برای خروج از بحران رکود در بازار، خودروسازان باید به تدریج به سمت لیزینگ و فروش اقساطی روی آورده و در این خصوص برنامه ریزی جدی نمایند.

وی با اشاره اینکه ریشه تمام مشکلات صنعت خودرو و قطعه سازی به مشکل قیمت گذاری دستوری بر می گردد خاطر نشان کرد: تا زمانی که معضل قیمت گذاری وجود دارد مشکلات این صنعت تدوام خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه با افزایش نهادهای تصمیم گیر موضوع قیمت خودرو بسیار پیچیده تر شده است و ظاهرا هیچ دستگاهی نیز در این زمینه تصمیم گیر نیست.

تغییر سیاست فروش خودروسازان با تقویت بازارهای صادراتی و فروش تسهیلاتی

در همین خصوص احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن تایید تاثیر آزادسازی قیمت بر تشدید رکود در بازار خودرو تصریح کرد: راهکار دیگری برای جلوگیری از زیان خودروسازان و ادامه فعالیت این صنعت و اصلاح قیمت خودرو در بازار وجود ندارد؛ زمانی که مواد اولیه این صنعت به طور مستمر افزایشی است خودروسازان جز اصلاح منطقی قیمت، راهکاری برای تامین هزینه ها و جلوگیری از زیان ندارند.

 

نعمت بخش



وی افزود: برای جلوگیری از افزایش رکود در بازار خودرو نیز تنها راهکار فعال سازی لیزینگ ها است چرا که قدرت خرید متقاضیان افت کرده و با افزایش قیمت و آزادسازی قیمت مسلما رکود بیشتر خواهد شد.

به گفته دبیر انجمن خودروسازان تولید با زیان روند معقولی نیست بنابراین برای جبران تاثیر قیمت بر جریان فروش، خودروسازان ضمن تقویت بازارهای صادراتی با رفع تحریم ها، باید سیاست فروش تسهیلاتی خودرو و همکاری با لیزینگ ها را در دستور قرار دهند تا از تشدید رکود در بازار خودرو جلوگیری شود.

نعمت بخش با این حال تاکید کرد: امید است در دولت جدید برای یکبار هم که شده مسئولان با شجاعت و شهامت در خصوص قیمت خودرو تصمیم گیری کنند تا مهمترین مشکل صنعت خودرو حل شود.

خبرنگار: زهرا حریری
 

کد خبر 133160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha