تاثیر مدیریت دولتی خودروسازان بر جریان مطالبات قطعه سازان / پرداخت مطالبات قطعه سازان در انتظار تصمیمات دولت جدید

رئیس انجمن همگن قطعه سازان کشور معتقد است اوضاع نقدینگی در شرکتهای قطعه سازی به دلیل مواجهه با روزهای پایانی دولت و عدم تصمیم گیری ها به شدت بحرانی است چنانچه با وجود پی گیری های این انجمن تاکنون هیچ اقدامی برای پرداخت مطالبات قطعه سازان به خصوص واحدهای کوچک صورت نگرفته و عملا وضع موجود این صنعت را در حالت انتظار و بلاتکلیفی قرار داده است.

محمدرضا نجفی منش در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اعلام این مطلب اظهار داشت: با وجود اینکه در نشست اخیر مدیران شرکتهای تامین خودروسازان با قطعه سازان، مقرر شد تا پرداخت مطالبات قطعه سازان کوچک در اولویت قرار گیرد اما تاکنون اتفاق خاصی در این ارتباط رخ نداده است و به نظر می رسد تا تشکیل دولت جدید و حضور وزیر جدید صمت عملا شاهد توقف در تصمیم گیری ها خواهیم بود.

وی تاکید کرد: این شرایط در حالی است که هر روز اوضاع نقدینگی قطعه سازان به خصوص سازندگان کوچک تر بحرانی تر می شود و موج تعطیلی و بیکاری این بخش از قطعه سازان کشور را به شدت تهدید می کند.

رئیس انجمن همگن قطعه سازی کشور با اشاره به تاکید مکرر فعالان و کارشناسان به مشکلات خودروسازی در ایران، بخش مهمی از مسائل موجود و روند صعودی حجم مطالبات قطعه سازان و افت شدید نقدینگی در صنعت خودرو کشور را متاثر از دو معضل اساسی دانست و خاطر نشان کرد: در صورتی که دو مشکل قیمت گذاری دستوری و نقش دولت در مدیریت شرکتهای خودروساز رفع شود و بخش خصوصی در این صنعت حضور جدی تر داشته باشد مسلما مسیر نجات صنعت خودرو هموار خواهد شد.

بحران نقدینگی، 90 درصد قطعه سازان را در آستانه تعطیلی قرار داد

نجفی منش با اشاره به گره خوردن مشکلات قطعه سازان به تغییر و تحولات دولت تصریح کرد: با وجود اینکه قطعه سازان در بخش خصوصی فعالیت می کنند اما از آنجا که زنجیره تامین شرکتهای خودروسازی دارای مالکیت و مدیریت های دولتی قرار دهند تا زمان تشکیل دولت جدید باید منتظر بمانند و چاره ای جز این ندارند.

 

نجفی منش



وی گفت: در شرایطی که تمام هیات مدیره شرکتهای بزرگ خودروساز از سوی دولت انتخاب می شود عملا تغییر دولت نیز در جریان فعالیت قطعه سازان به عنوان بخش خصوصی و پرداخت مطالبات آنها تاثیر گذاشته است و به نظر می رسد تا انتخاب وزیر جدید هر گونه تصمیم گیری در پرداخت مطالبات سازندگان از سوی شرکتهای تامین خودروسازان متوقف خواهد بود.

به گفته وی هم اکنون 10 درصد مطالبات مربوط به 90 درصد قطعه سازان است که اگر به داد آنها برسند مسلما شرایط بهتری پیش روی تولید و صنعت خودرو و قطعه سازی خواهد بود.

تکمیل و تجاری سازی 70 هزار خودرو در تعطیلات خودروسازان

این مقام مسئول در انجمن همگن قطعه سازان به اشاره به اهتمام رئیس دولت جدید در معرفی وزرا و تشکیل دولت سیزدهم افزود: در صورت حرکت سریع دولت جدید در معرفی وزرا و رای اعتماد مجلس، انتظار می رود مسائل جدی این صنعت به خصوص پرداخت مطالبات و مشکلات اساسی صنعت خودرو ظرف هفته های آتی بر روی میز وزیر صمت جدید قرار گیرد و با آشنایی بیشتر وزیر جدید صمت با مشکلات، مسلما تصمیم گیری ها و رفع مشکلات سرعت خواهد گرفت.

نجفی منش در پایان به روند تکمیل و تجاری سازی خودروهای پارکینگ خودروسازان پرداخت و با توجه به تاثیر مشکل نقدینگی در تامین و ترخیص قطعات مورد نیاز در تکمیل خودروها تصریح کرد: بر اساس آمارها در تعطیلات تابستانی خودروسازان و با ترخیص قطعات از گمرکات و همراهی قطعه سازان حدود 70 هزار خودرو ناقص تکمیل و تجاری شده است و تلاش بر این است تا حجم خودروهای ناقص به کمترین رقم برسد.
 

کد خبر 133318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha