لطمه به اعتبار فولکس واگن در چین با انتشار تست تصادف پاسات

تصاویر ویدیویی تست تصادف سدان پاسات از پلو همچون ویروس منتشر شد و میلیون ها بازدیدکننده داشت و مهمترین لطمه ای که وارد آورد به اعتبار چندین و چند ساله ی کیفیت و مهندسی محصولات آلمانی در چین بود.

به گزارش پرشین خودرو، سدان پاسات، پرچمدار گروه خودروسازی فولکس نتایج مناسبی در تست های ایمنی شرکت بیمه ای به ویژه در تصادف های از پهلو به دست نیاورده است. البته تست تصادف از پهلو یک دهه است که در ایالت متحده باب شده و کمتر در اروپا و سایر نقاط جهان مورد استفاده قرار می گیرد. همان طور که این خودرو در تست ها آسیب جدی دید، اعتبار فولکس از این ماجرا جان سالم به در نبرد. تصاویر ویدیویی این تست تصادف همچون ویروس منتشر شد و میلیون ها بازدیدکننده داشت و مهمترین لطمه ای که وارد آورد به اعتبار چندین و چند ساله ی کیفیت و مهندسی محصولات آلمانی در چین بود.

کشور چین هنوز در باره تست های تصادف از پهلو استانداردی را اجباری نکرده است و فولکس پاسات تست های تصادف از رو به رو در قوانین چین را پاس می کند. در اروپا هم همین تست ها رایج و معتبرند و می توان گفت که در بازار چین با توجه به شرایط اقلیمی و شیوه های رانندگی مردم این کشور، تست های تصادف از رو به رو و قوانین آن کفایت می کنند.

با این وصف، ولفسبورگ [مقر اصلی گروه خودروسازی فولکس واگن در آلمان] به سرعت واکنش نشان داد. چند روز بعد از انتشار وسیع ویدیوی تست های تصادف، تیمی متشکل از چند مهندس و مدیر از جوینت ونچر 50/50 سائیک-فولکس واگن شکل گرفت. اوایل سال 2020 این تیم با تقویت قطعات فلزی در نقاط ضعف مشاهده شده در تست های تصادف از پهلو به رفع آن پرداختند که به ازای هر خودرو هزینه ای معادل 400 یوان [تقریباً 62 دلار] بود.

این تغییرات در ساختار بدنه، که جزئیات آن پیش از این منتشر نشده بود، نزدیک به یکصد میلیون دلار هزینه روی دست این جوینت ونچر گذاشت تا این نقطه ضعف در صدها هزار دستگاه خودروی این شرکت رفع شود. چنین هزینه سنگینی برای جوینت ونچری که به دنبال کاهش هزینه است، بسیار هنگفت بوده است.

فعالیت هایی که در فضای مجازی و اینترنتی برای پاسخگویی به فعالان طرفدار حقوق مصرف کنندگان نشان می دهدکه بازار چین تا چه حد برای فولکس اهمیت دارد. فولکس می داند که برای موفقیت سرمایه گذاری 35 میلیارد یورویی [42 میلیارد دلاری] در گذار از خودروهای بنزینی به برقی، بازار چین تا چه حد اهمیت دارد مخصوصاً که فولکس هدفگذاری کرده است تا سال 2025 جای تسلا را به عنوان بزرگترین تولید کننده خودروهای برقی بگیرد.

یکی از سخنگویان گروه خودروسازی فولکس واگن می گوید این خودروساز آلمانی محصولاتی را طراحی کرده است که خاص ویژگی های بازار چین است و تست تصادف از پهلو مخصوص سناریوهای خودروها و محصولات بازار آمریکا است و قابل تعمیم به بازار چین نیست. وی می گوید: «در چین موانعی در بزرگراه ها ایجاد شده است که امکان تصادف از پهلو را به شدت کاهش داده است ضمن آن که بازار چین شبیه به آمریکا نیست که بیشتر مردم آن علاقه مند به وانت،‌ پیکاپ و شاسی بلند هستند.»

این سخنگو در پاسخ به موضوع اصلاحات 400 یوآنی در خودروی پاسات برای بهبود کیفیت و رفع نقطه ضعف آن گفت: فولکس واگن همیشه در حال بهبود مستمر محصولات است و همیشه به بازخوردهای مشتریان خود پاسخ مناسب می دهد و محصولاتش را ایمن تر می کند.

طراحی پاسات برای بازارهای مختلف دنیا به قدری متنوع و متفاوت است که مقایسه آنها با هم تقریباً غیرممکن است چون این محصولات متنوع از بنیان با هم متفاوتند و روی پلتفرم های متفاوتی تولید می شوند تا خود را با خواسته ها و نیازهای هر کشور مطابقت دهند. پاسات جدید در چین اولین مدل از این خودروساز است که اصلاحات ساختاری در آن ایجاد شده و از اواسط 2020 به بازار عرضه شده است. این مدل اصلاح شده حتی در تصادف های از پهلو برای صنعت بیمه این کشور هم استانداردها را پاس می کند، استانداردهایی که مدل قبلی قادر به پاس کردن آن نبود. با این حال زیان ها و خسارت های ناشی از انتشار آن تصاویر ویدیویی همچنان ادامه دارد. این خودرو در سه دهه گذشته پرفروش ترین خودروی خارجی در چین بوده و منبع سرشار درآمد برای فولکس به حساب می آمد. سابقه فولکس در چین از همه خودروسازان دیگر بیشتر است.

بر اساس داده های منتشر شده توسط مؤسسه تحقیقاتی برنستاین Bernstein سود فولکس واگن به ازای هر خودرو تا سال 2015 حدود 1400 تا 1500 یورو بود که به تدریج به حدود 1000 یورو کاهش یافته و در چند فصل گذشته حتی به 800 یورو رسیده است. از این رو بازار چین مهمترین تأثیر را بر سلامت مالی گروه خودروسازی فولکس واگن دارد.

فروش پاسات و به طور کلی محصولات جوینت ونچر سائیک موتور در چند سال اخیر افت شدیدی داشته که فولکس آن را به انتشار آن ویدیو نسبت می دهد. البته نقص در سبد محصولات و عدم ارائه نوآوری در آن، و همچنین کمبود شدید تراشه [پردازشگر نیمه هادی] تأثیر بیشتر دارد اما فولکس واگن اعتقاد دارد این افت فروش به خاطر تخریب افکار عمومی و انتشار ویدیو بوده و شواهد هم همین را نشان می دهد.

بر اساس آمار انجمن خودروسازی چین در سال 2019 فروش فولکس به کمترین مقدار خود از اوایل دهه 1990 رسید و به همین دلیل تلاش برای کاهش هزینه تا 30 درصد را برنامه ریزی کرد. با این حال در سال 2020 نسبت به سال 2019 گردش مالی جوینت ونچر سائیک-فولکس واگن 26 درصد کاهش یافت و به 174.5 یوان رسید و سود این شرکت 23 درصد کاهش یافت و به 31 میلیارد یوان رسید. فروش پاسات که روزگاری –پیش از انتشار ویدیو- بالاترین فروش سدان فولکس واگن بود 32 درصد کاهش یافت و به 145,805 دستگاه رسید.

با نقش مهمی که شیوع جهانی کوید-19 بر صنعت خودروی چین برجای گذاشت، اثر عمیق تری بر جوینت ونچر سائیک-فولکس گذاشت و بر اساس انجمن خودروهای سواری چین در مدت مشابه به طور کلی فروش خودروهای سواری در چین 6.8 درصد کاهش یافت.

یک مقایسه به روشن شدن تأثیر تخریب در افکار عمومی کمک می کند. فولکس واگن علاوه بر سائیک با FAW‌ هم سرمایه گذاری مشترک دارد و انتشار ویویوهای تست تصادف از پهلوی پاسات روی فروش محصولات مشترک فولکس با FAW‌ نه تنها تأثیر منفی نداشت بلکه آمار نشان می دهد فروش آنها در مدت مشابه 1.5‌ درصد رشد داشته است که البته دلیل آن را معرفی خودروهای شاسی بلند جدید مخصوصاً با برند آئودی می دانند.

با این که در 6 ماهه اول سال 2021 فروش خودروهای سواری در چین 29 درصد رشد داشت، فروش محصولات جوینت ونچر سائیک-فولکس 7.8 درصد افت کرد. در عوض جوینت ونچر FAW‌ با فولکس با رشد 23 درصدی مواجه شد.

کد خبر 133461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha