با لابی گری تولیدکنندگان، دولت واردات تایر سواری را ممنوع کرد/ تصمیمات خلق الساعه، مهمترین معضل واردکنندگان

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو با انتقاد از تصمیمات خلق الساعه در حوزه واردات تایر معتقد است تولیدکنندگان با استفاده از عدم آگاهی مسئولان وزارت صمت و با لابی گری موجب ممنوعیت واردات سه رینگ سواری و اتخاذ تصمیماتی شدند که امروز موجب رونق و دامن زدن بر قاچاق تایر به کشور شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار تایر اگر چه از جمله بازارهای مهم و موثر در حمل و نقل و اقتصاد کشور است اما به دلیل عدم استفاده از نظرات کارشناسی و ممنوعیت واردات 3 رینگ 13، 14 و 15 سواری در 2 ماه اخیر با چالش هایd در بخش قیمت و افزایش قاچاق مواجه شده است .

بر اساس آخرین آمارها در 3 ماه ابتدا سال در بخش رینگ های سواری حدود 6 هزار تن و در بخش اتوبوسی و کامیونی حدود 10 هزار تن تایر وارد کشور شده است رقمی که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حاکی از کاهش واردات تایر در بهار 1400 دارد و در مقایسه با سال 98 این کاهش بسیار قابل تامل بوده است.

این اتفاق در حالی است که به گفته واردکنندگان لاستیک با توجه به نیاز بازار داخل حدود 75 درصد از تایرهای سنگین و بین 30 تا 35 درصدی از نیاز کشور به تایرهای سواری باید از طریق واردات تامین شود اما به دلیل ممنوعیتی که در 3 رینگ سواری صورت گرفته است از دو ماه اخیر این نیاز با تایرهای قاچاق تامین می شود.

در همین ارتباط سید محمد میرعابدینی دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با تاکید بر اینکه رینگ های 13 تا 15 جزء پرمصرف ترین رینگ ها در کشور محسوب می شوند ،اظهار داشت: این تصمیم دولت صرفا فضا را برای قاچاقچیان فراهم کرد زیرا این 3 رینگ همچنان جزء نیازهای کشور است اما با ممنوعیت ورود این 3 رینگ، واردات آنها به صورت غیر رسمی و قاچاق صورت می گیرد.

به گفته وی این ممنوعیت در شرایطی است که اگر 20 میلیون خودرو سواری در کشور وجود داشته باشد 15 میلیون از تایرهای مورد استفاده در بخش سواری ها مربوط به همین 3 رینگ است که واردات آنها ممنوع شده است؛ در حالی که در برخی از این سایزها حتی یک حلقه تولید نمی شود و تمام تمرکز تولیدکنندگان بر روی تولید تایرهای پراید، پژو و سمند است.

وی با اشاره به ادعای تولیدکنندگان مبنی بر افزایش 18 درصدی تولید تایر در سال جاری، گفت: در صورتی که این میزان افزایش تولید نیز صحت داشته باشد همچنان نمیتواند موجب خودکفایی در تولید تایرسازان شده باشد ضمن اینکه این اعداد و ارقامی که در خصوص افزایش تولید مطرح می شود بر خلاف آمارهای سامانه جامع تجارت است.

افزایش حجم تایرهای بی کیفیت در بازار سواری ها

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک ضمن تاکید بر تجریه سال 97 در خصوص تغییر نرخ تعرفه در برهم خوردن بازار تایرهای سنگین گفت: امروز نیز به دلیل انباشت حجمی از تایرهای سواری و لابی گری موفق به ممنوعیت واردات این 3 رینگ شدند که البته تاثیری در این جریان نداشت بنابراین موضوع رفع ممنوعیت صادرات را مطرح و اخیرا موفق به دریافت مصوبه ستاد تنطیم بازار و امکان صادرات شدند.

میرعابدینی در ادامه با اشاره به نیاز بازار داخل به تایرهای وارداتی گفت: در شرایط کنونی کشور 75 درصد از تایرهای سنگین و بین 30 تا 35 درصدی از نیاز بازار تایرهای سواری باید از طریق واردات تامین شود اما با ممنوعیتی که در حوزه 3 رینگ سواری صورت گرفته است از دو ماه اخیر این نیاز توسط تایرهای قاچاق تامین می شود که هیچ امکانی برای نظارتی بر کیفیت و استاندارد آنها وجود ندارد.

وی همچنین در خصوص بازار تایرهای سنگین و عدم شفافیت در عرضه این نوع تایرها تاکید کرد: با حذف ارز دولتی و استفاده واردکنندگان از ارز نیمایی ،در یک سال اخیر اختلاف قیمت ارز نیمایی با ارز آزاد عملا مانع صرف قاچاق در این بخش بود اما به تدریج با کاهش و برابری نرخ ارز آزاد و نیمایی این مساله شرایط را تا حدودی برای قاچاقچیان فراهم کرده است ضمن اینکه بسیاری از فروشندگان خرد تایر در بازار ترجیح می دهند به جای مراجعه به سامانه جامع تجارت ،تایرهای قاچاق را خریداری کنند و این مساله بر عدم شفافیت در بازار تایرهای سنگین دامن زده است.

افت واردات تایر در بهار 1400 / لزوم استفاده از نظرات کارشناسی در دولت جدید

این مقام مسئول در انجمن واردکنندگان لاستیک همچنین با اشاره به کاهش واردات تایر در 3 ماه ابتدایی سال گفت: بر اساس جدیدترین آمار در 3 ماه ابتدایی امسال حدود 16 هزار تن تایر در دو بخش رینگ های سواری و اتوبوسی و کامیونی وارد شده است که این عدد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاملا کاهشی بوده است.

میرعابدینی در ادامه مهمترین مشکل واردکنندگان لاستیک را تصمیمات خلق الساعه مسئولان اعلام کرد و افزود: متاسفانه اتخاذ این گونه تصمیمات موجب دلسردی شرکتهای واردکننده و کاهش فعالیت در این بخش و همچنین تعدیل نیرو و تعطیلی برخی از شرکتهای واردکننده لاستیک شده است.

وی در پایان از دولت جدید خواست پیش از هر گونه تصمیم گیری در حوزه تولید و واردات تایر از نظرات کارشناسی استفاده نماید تا دچار پیامدهایی در این حوزه نشویم.
 

کد خبر 133499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha