طرح مجلس مهر تاییدی بر اهداف تحریم کنندگان صنعت خودرو کشور است / واردات خودروهای برقی و هیبریدی اولویت صنعت خودرو کشور نیست

یک کارشناس صنعت خودرو با پوپولیستی خواندن طرح مجلس در خصوص واردات خودرو مطرح کرد: بر خلاف انتظار، مجلس انقلابی برای شرایط تحریمی در صنعت خودرو راه حل غیر تحریمی ارائه کرده است که نه تنها هیچ تاثیری در بازار خودروهای داخلی نخواهد داشت بلکه تصویب این طرح ضمن اینکه مغایر با سیاست های اصل 44 قانون اساسی است، اجرای آن منجر به تقویت اهداف تحریم کنندگان این صنعت و ضربه به ساختار تولید و توسعه در صنعت خودرو کشور خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، موضوع آزادسازی واردات خودرو در حالی این روزها به سوژه داغ رسانه ها و محافل کارشناسی در صنعت خودرو تبدیل شده است که در 4 سال گذشته همواره رفع ممنوعیت واردات خودرو به عنوان یکی از دغدغه ها و گزینه های موثر در التهاب قیمتی در بازار خودرو مطرح بوده است.

اما در روزهایی که با اصلاح ماده 4 طرح ساماندهی خودرو در کمیسیون صنایع مجلس، موضوع آزادسازی واردات خودرو به سر زبان ها افتاده و می رود تا در صحن علنی به بحث و بررسی وکلای ملت گذاشته شود برخی از کارشناسان به رغم برخی اظهارات موافق در خصوص تاثیر واردات خودرو در کاهش قیمت و تعادل در بازار داخل، معتقدند که تاثیر آزادسازی واردات خودرو بر بازار خودرو دروغ بزرگی است. این طرح صرفا بر روی قیمت خودروهای گران قیمت وارداتی در بازار تاثیر گذشته و شرایط خوبی را برای دهک اول جامعه فراهم می کند و به هیچ وجه تاثیری در کاهش قیمت خودروهای داخلی و ساماندهی بازار خودرو نخواهد داشت.

بر اساس طرح کمیسیون صنایع و معادن مجلس هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند خودرو وارد کند مشروط به این که هیچ ارزی صرف واردات خودرو نشود. بر این اساس واردات خودرو باید در قالب واردات «در ازای صادرات کالا» یا «واردات بدون انتقال ارز» باشد. البته در بخش دیگری از این مصوبه به واردات خودروی دست دوم نیز اشاره شده و واردات خودرو‌های کارکرده که سه سال کار کرده باشند مجاز شمرده شده است اما عملی شدن این طرح نیازمند تصویب در صحن علنی و تایید شورای نگهبان است جریانی که پیش بینی می شود حداقل چند ماه زمان ببرد تا مصوب شود.

طرح مجلس ضربه به ساختار تولید خودروسازی در کشور است

با توجه به طرح مجلس در خصوص واردات خودرو، امیر حسن کاکایی عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران ضمن گریزی به کلیات طرح ساماندهی خودرو اظهار داشت: در نگاه کلی طرح ساماندهی خودرو به هیچ وجه طرح مناسبی نیست و متاسفانه تمرکز این طرح بر روی بازار خودرو است و اصلا دغدغه ای به عنوان صنعت خودرو در این طرح دیده نشده است.

وی با بیان اینکه روح این طرح بر خلاف اصل 44 و در تضاد با منافع تولید و صنعت خودرو کشور است، تصریح کرد: در طرحی که مجلس ارائه کرده است قرار است فروش خودرو در بورس صورت گیرد و این مساله در واقع ایجاد یک واسطه جدید در بازار فروش خودرو است و این راهکار در واقع درصدد رسمی افزایش قیمت خودرو است ضمن اینکه در این طرح کمک مستقیم به صنعت خودرو دیده نمی شود اما تا جای دارد دخالت در این صنعت مشهود است.

بستری برای دخالت بیشتر مجلس در صنعت خودرو

وی در همین ارتباط به دخالت های وکلای مجلس از طریق قوانین در صنعت خودرو اشاره و افزود: در واقع این قوانین بستر دخالت های مجلس در صنعت خودرو را فراهم کرده است و قوانین جدید و به نوعی طرح ساماندهی خودرو و عرضه خودرو در بورس دخالت های مجلس را در این صنعت چند برابر می کند. تا پیش از این مجلس با فشار به دولت و استیضاح وزیر خودروسازان را مجبور به انجام برخی کارها می کردند و امروز مستقیما با دخالت در کل صنعت و زنجیره ارزش این کار را خواهند کرد و این بسیار خطرناک است.

واردات خودرو های دست دوم خیانت ملی است

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه به نگاه پوپولیستی طراحان آزادسازی واردات خودرو در مجلس پرداخت و گفت: از مواردی که در جریان بررسی و اصلاح ماده 4 طرح ساماندهی خودرو مطرح است واردات خودروهای دست دوم است که در صورت تصویب، این مساله فاجعه و خیانت ملی است.

کاکایی با اشاره به موضوع واردات خودروهای برقی و هیبریدی در ماده 4 طرح ساماندهی خودرو بیان کرد: سوالی که در جریان این طرح به ذهن می رسد اینکه آیا خودروهای هیبریدی و برقی رقیب خودروهای داخلی خواهد شد؟ آیا واردات این خودروها بازار خودروهای فعلی را متعادل می کند یا صرفا دغدغه صاحبان خودروهای گران قیمت حل خواهد شد؟ آیا با این طرح مشکل 9 دهک اصلی جامعه حل می شود یا تنها مشکل یک دهک بالای جامعه حل خواهد شد؟

وی ضمن مخالفت جدی با طرح جدید کمیسیون صنایع در خصوص آزادسازی واردات خودرو و اظهارات مربوط به تاثیر این طرح در بازار خودرو افزود: در اصلاحیه طرح ارائه شده مجلس این ادعا که با تصویب آزادسازی واردات، خودرو ارزان می شود قطعا منتفی است.

 

امیرحسن کاکایی



وی در همین راستا به جریان تاثیر واردات خودرو در سال 90 و 91 پرداخت و خاطر نشان کرد: در آن سالها با آزادسازی واردات، خودروهای مازراتی، پورشه و خودروهای معمولی تری مثل سانتافه و توسان صرفا وارد شدند. آیا خودروهایی مثل کویید و پاندا که به دلیل کلاس و قیمت می توانست در بازار رقیب خوبی باشد وارد شدند؟ بنابراین این دروغ بزرگی است که مطرح می شود که با واردات خودرو، بازار خودروهای داخلی ساماندهی می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: متاسفانه با این طرح عده ای تجار و واردکننده که پولهایشان در سایر کشورها مانده است به جای اینکه این پول ها را صرف دارو و کالای اساسی کنند تا فشار کمتری بر مردم وارد شود می خواهد خودرو وارد کنند نه قطعه و فن آوری مورد نیاز در این صنعت و اینکه چرا می خواهند خودرو وارد کنند؟ چون واردات خودرو شامل تحریم ها نمی شود و بالاترین سود را دارد.

عدم تاثیر ورود خودروهای برقی و هیبریدی در ایجاد رقابت در بازار داخل

کاکایی همچنین به خواست خودروسازان و قطعه سازان از مجلس و دولت در خصوص آزادسازی واردات خودرو اشاره و تاکید کرد: طبعا خودروسازان با این درخواست می خواهند فشار روانی که سالهاست بر روی آنها وارد می شود را بردارند و ضمن اینکه می دانند خودروهای وارداتی رقیب تولیدات و بازار خودروهای داخلی نخواهد بود.

وی افزود: البته این طرح موجب کاهش قیمت خودروهای وارداتی در بازار می شود اما تاثیری در بازار خودروهای داخلی و کاهش قیمت خودروهای موجود در بازار داخل نخواهد داشت.

وی همچنین به بخشی از شروط این طرح و موضوع واردات در ازای صادرات اشاره کرد و یاد آور شد: آیا در شرایطی که خودروهای زیادی به دلیل نقص قطعه در شرکتهای خودروسازی دپو شدند بهتر نبود که به جای واردات خودرو در ازای صادرات، قطعات مورد نیاز وارد شود.

این کارشناس خودرویی مساله بعدی را مشکلات مربوط به نقص خودروهای در کف ناشی از کاهش نقدینگی و تاثیر تحریم ها دانست و گفت: در شرایطی که به جهت تحریم خودروسازان برای تامین خطوط تولید و قطعات خاص ناگزیر با دور زدن تحریم ها و تامین از سورس هایی هستند که طبعا هزینه های بیشتری را به خودروسازان تحمیل می کند؛ نکته اینجاست که چرا تحریم کنندگان واردات خودرو را آزاد گذاشتند و قطعات مشمول تحریم هاست، آیا غیر از این است که بنا دارند صنعت خودرو ایران را نابود کنند؟ بنابراین این طرح مجلس برای واردات خودرو مهر تاییدی بر اهداف و روش تحریم کنندگان صنعت خودرو ایران است.

کاکایی گفت: انتظار می رود در شرایطی که مشکلات زیادی برای تامین قطعات و جریان داخلی سازی در این صنعت وجود دارد نمایندگان مجلس پیش از هر گونه طرحی، مسائل و مشکلات در این بخش از تولید را حل کنند.

خالی کردن جیب مردم با دامن زدن به طرح واردات خودرو

وی افزود: هم اکنون با طرح آزادسازی واردات خودرو بسیاری از دلالان در حال فضاسازی هستند که مردم با این ذهنیت که خودرو به زودی ارزان می شوند خودروهایشان را در بازار عرضه کنند و سر فرصت مجدد قیمت ها را در بازار افزایش دهند و عده ای با دامن زدن به این طرح به دنبال خالی کردن جیب مردم هستند.

وی بهترین راهکار تعادل بخشی به بازار خودرو را حذف دستوری قیمت خودرو اعلام و تاکید کرد: در صورتی که قیمت خودرو آزاد و مشکلات تولید برطرف شود و به طور قطع در کمتر از 3 ماه قیمت خودرو افت خواهد کرد.

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت همچنین به نقش شورای رقابت در ایجاد التهاب در بازار خودرو پرداخت و بیان کرد: متاسفانه شورای رقابت با اظهارات ضد و نقیض جز اینکه بازار خودرو را به هم می زند و آب را گل آلود می کنند کاری انجام نمی دهد ضمن اینکه در این بین تولیدکنندگان را هم گیج می کنند.

تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی اولویت اصلی صنعت خودرو است

کاکایی مهمترین اقدام مجلس و دولت برای صنعت خودرو را توجه به توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی و بار اعلام کرد و گفت: باید اولویت امروز مجلس حل مشکلات تحریمی در این صنعت باشد و به نظر نمی رسد در این شرایط واردات خودروهای هیبریدی و برقی اولویت اول صنعت خودرو کشور باشد بلکه اولویت امروز صنعت خودرو خودروهای حمل و نقل بار و مسافر و حمل و نقل عمومی است.

وی تاکید کرد: با تقویت حمل و نقل عمومی بسیاری از مشکلات این صنعت حل می شود در حالی که این ناوگان به شدت فشل است متاسفانه به جای اینکه بستر و تکنولوژی برای تولید در بخش تجاری فراهم شود موضوع واردات خودرو مطرح می شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در شرایطی کنونی از مجلس انقلابی انتظار می رود که به منافع ملی و اولویت های صنعت خودرو و حمل و نقل در کشور توجه کند اما متاسفانه به مسائلی از سوی مجلس بها داده می شود که واقعا در این شرایط تحریمی جای تعجب دارد.

 

کد خبر 134169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha