سانگ یانگ از حضور در صنعت خودرو محروم می شود؟

این روزها که تولید رکستون و تیوولی در ایران و از سوی شرکت همکار رامک خودرو سرعت گرفته، زمان آن رسیده است تا سانگ یانگ هزینه بازگشت خود را با پرداخت معادل به‌ روزرسانی شده پول های پرداختی حواله داران جبران کند یا به سرنوشتی نظیر سامسونگ و ال جی مبتلا شود.

/ فرشید آصفی / به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب در خصوص ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره ای به ایران هر چند از سوی برخی افراد مغرض مورد انتقاد قرار گرفت اما ورود دفتر بیت رهبر معظم انقلاب نتیجه سال ها عقد قراردادهای یکسویه با شرکت های خارجی از سوی مدیران ایرانی بوده است به صورتی که طرف های قرارداد خارجی هرگاه احساس خطر کردند با ترک ایران خود را مصون از پرداخت هزینه نگاه داشتند و با آرام شدن اوضاع دوباره بازار چند 10 میلیونی ایران را قبضه کردند.

هر چند برای این موضوع می توان کشورها و برندهای بسیاری را مثال آورد اما بهترین مثال کشور کره جنوبی است که سال‌ها در ایران حضور پررنگ داشت و از این بازار منافع زیادی کسب کرد آن هم بدون انتقال تکنولوژی و حالا امروز نه تنها میلیاردها دلار پول ما را بلوکه کرده، بلکه در تلاش است تا به جای آن خودرو و لوازم خانگی به ایران بدهد.

همین تلاش مذبوحانه چشم بادامی ها نیز زمینه ورود رهبری به موضوع را فراهم کرد و حالا باید دید حضور خودروساز کره ای در ایران آن هم با قراردادی مورد تردید به همین سرنوشت دچار می شود یا خیر؟

آنچه خبرنگار پرشین خودرو از منابع متعدد در خصوص قرارداد سانگ یانگ در ایران به دست آورده حاکی از این است که خبری نشدن حضور سانگ یانگ در ایران و تولید در شرکت همکار رامک خودرو، یکی از اصول مهم قرارداد نورا موتور پارس و سانگ یانگ بوده است.

در روزهای اخیر و پس از صدور حکم حکومتی رهبر انقلاب این انتظار ایجاد شده است تا مدیران ارشد نظام با ورود به قرارداد جدید سانگ یانگ و حضور دوباره در صنعت خودرو ایران، این مهم را مورد بررسی قرار دهند.

به خصوص پس از فعال شدن نمایندگان مجلس درباره بازگشت کره به صنایع کشور این انتظار پررنگ تر نیز شده است.
روز گذشته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یک موضوع مهم را مطرح کرد که هر چند تا به امروز بارها بر آن تاکید شده، اما هیچ گاه مورد توجه قرار نگرفته است.

علی اکبر کریمی می گوید: اخیراً تحرکاتی از سوی کشور کره برای حضور دوباره ال جی و سامسونگ در بازار ایران مشاهده می‌شد. این در شرایطی است که این دو شرکت در پی تحریم ایران، بازار کشورمان را ترک کردند. شایسته نیست این شرکت‌ها بدون پرداخت جریمه به بازار 85 میلیونی ایران بازگردند.

در سخنان این نماینده و سایر وکلای ملت آنچه واضح و مبرهن است مبحث جریمه ترک یکسویه قرارداد با شرکت های ایرانی است که جا دارد حداقل در خصوص خودروساز کره ای سانگ یانگ که چراغ خاموش به ایران بازگشته است به صورت جدی مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

به هر حال بهره‌مندی از مزایای فراوان بازار خودروی ایران باید هزینه ای برای برندهایی که مشکلات بسیاری برای خریداران خود ایجاد کرده اند داشته باشد چه آن زمان که وارداتی بود چه امروز که در ایران تولید می شود.

به هر حال نورا موتور پارس که محصولات سانگ یانگ را برای رامک خودرو به منظور رفع تعهدات معوق حواله داران تولید می کند، باید خسارت این حواله داران را نیز پرداخت کند.

این میزان هر چند برای خودروساز کره ای هزینه آن چنانی نخواهد داشت اما می تواند از بار پرونده های فراوان در دستگاه قضایی و اعتراضات گاه و بیگاه حواله داران سانگ یانگ بکاهد و به ترمیم چهره این برند منتهی شود.

پرداخت معادل 50 میلیون تومان سال 1396 در سال 1400 در حالی که ارزش ریالی آن قابل مقایسه با امروز نیست یکی از بزرگترین ظلم ها در حق حواله داران خودروهای سانگ یانگ است.

این برند می تواند معادل سازی این مبلغ را بر عهده بگیرد تا نیازی به ورود نهادهای ناظر به این مسئله و سرانجامی همچون سامسونگ و ال جی نباشد به خصوص در شرایطی که سانگ یانگ در وضعیت خوبی به سر نمی برد و ترک ایران ممکن است به تسریع ورشکستگی آن منتهی شود.

 

#فرشید_آصفی

کد خبر 134612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میلاد ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    3 0
    دقیقا بعد از ۴سال ظلم باید حق حواله داران پرداخت شود
  • علی ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    2 0
    تنها راه احقاق حقوق خود بعد از پنج سال ثبت شکایت حقوقی در دفاتر قضایی و انصراف از شکایت کیفری و ضمیمه کردن برگه انصراف کیفری و ارسال آن با دادخواست حقوقی جهت گرفتن رای قطعی
  • علی ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    1 0
    باسلام وتشکر ازانعکاس مشکلات حواله داران دامک خودروتوسط.پرشین خودرو
  • اسماعیل ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    2 0
    خدا ... کنه رامک خودرو رو به خاک سیاه کشونده مشتریاشو
  • احمد شبخه ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    2 0
    اینجانب در شهریور ۹۶ در طرح فروش قسطی تیوولی از شرکت رامک خودرو شدم و مبلغ ۶۲.۵ میلیون تومان آن را پرداخت کردم و ۲۸ میلیون قسطی 10 میلیون زمان تحویل و قرار شد در اسفند ۹۶ تحویل بگیرم که نه تنها ماشین را ندادند بلکه به هر جا هم مراجعه می کنیم به درب بسته می خوردیم و حتی ... و مخصوصا ... پشت شرکت رامک می باشد و .... حق کشی پشت حق کشی لطفا فکری برای مال باختگان بکنید
  • سعید ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    1 0
    بیش از 6000 قرارداد بسته رامک با مردم بدبختی که از سال 96 تا حالا پول واریز کردن و اون موقع نصف پول خودرو رو پرداخت کردن و حتما باید پولشون معادل سازی بشه.
  • Saeed ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    1 0
    تشکر از سایت پرشین خودرو که به فکر مالباختگان رامک خودرو هستن
  • مالباخته ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    1 0
    ممنون از شما بابت تهیه این گزارش.خواهش میکنم این موضوع رو با اطلاع رسانی به دستگاه قضا و طرح مشکل هزاران مالباخته با مسئولان مربوطه تا رسیدن به نتیجه پیگیری کنید. باور کنید دعای خیر مالباختگان پشت سرتان خواهد بود.
  • رضا ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    1 0
    با سپاس از درج این خبر و کاستن از آلام حواله داران. سانگ یانگ هم باید از ایران برود.
  • حشمت الزمان افشار جهانشاهى ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    1 0
    ممنون از انعكاس ظلمى كه رامك خودرو در مقابل پیش خرید كنان این شركت ... و ... انجام داده
  • مصطفی رحیمی ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    خدا پدرمادرتو بیامرزه بقران آدم سراغ دارم زندگیش سر تیوولی منفجر شد زنش رفت خونش رفت خودشم معتاد خونه رو فروخت ۲ تا تیوولی ثبت نام کرد . به هرکس بگی همچین کلاهبرداری بهمین راحتی باور نمی کنن ...