بازار خودرو چه زمانی به ثبات می رسد؟ / خودروسازان موظف به تکمیل خودروهای ناقص هستند

در حالی خبرها حاکی از تدوام اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو است که گفته می شود خودروسازان به واسطه افزایش قیمتی که اعمال شده، موظف هستند که خودروهای ناقص را تکمیل و روانه بازار کنند تا با افزایش عرضه از فاصله قیمتی کارخانه و بازار کاسته شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، طی حدود سه سال گذشته نرخ ارز عامل اصلی تعیین قیمت بازارها از جمله خودرو بوده است، به تعبیری نرخ ارز به‌عنوان حسگر قیمت خودرو در بازار عمل کرده است چنانچه با نوسان نرخ ارز، قیمت بازار خودرو روند افزایشی یا کاهشی به خود گرفته است؛ با این وجود بررسی قیمت خودروهای داخلی در یک ماه اخیر نشان می‌دهد منحنی قیمت در این بازار روندی صعودی نسبت به ماه گذشته داشته و حتی از نرخ ارز هم سبقت گرفته است آن هم در شرایطی که جریان معاملات در بازار با رکود همراه است.

در این میان اگرچه خریداران خودرو در انتظار اخبار مثبت و کاهش قیمت، دست از خرید کشیده‌اند اما روند قیمت برخی خودروهای پرتیراژ به رغم ثبات نسبی بازار ارز، همچنان پر نوسان است؛ فعالان بازار می‌گویند خریداران اگرچه در بازار حضور دارند اما منتظر کاهش قیمت‌ها هستند و برای خرید دست نگه داشته‌اند. از آن‌ طرف فروشندگان که معامله چندانی انجام نمی‌دهند منتظر ثبات قیمت‌ها هستند تا مصرف‌کنندگان به خرید ترغیب شوند.

این در حالی است که با توجه به اینکه خرید و فروش خودرو مدت‌هاست در رکودی سنگین به سر می‌برد، انتظار می‌رفت بازار خودرو با تصمیم گیری ستاد تنظیم بازار و افزایش 18 درصدی با تحرک بیشتری همراه شود اما در شرایطی که منحنی قیمت در بازار خودرو در یک ماه اخیر تا حدودی از بازار ارز هم پیشی گرفته است کماکان معاملات در بازار خودرو با کندی همراه و مصرف کنندگان به امید نتیجه مذاکرات و تصمیمات احتمالی مسئولان در انتظار کاهش قیمت ها نشسته اند.

با این وجود کارشناسان معتقدند که همچنان انتظارات تورمی و قیمت ارز، عوامل غالب در تعیین قیمت خودرو در بازار آزاد هستند. در واقع هرچند عواملی مانند افزایش رسمی قیمت و همچنین میزان عرضه و اخبار سیاسی بر افت‌وخیز قیمت خودرو در بازار اثرگذار هستند، با این حال به نظر می رسد که نقش آنها حداقل در شرایط تحریمی کمتر از قیمت ارز و حتی انتظارات تورمی بوده است.

به رغم گزارش های مربوط به جریان نوسانی و گاه صعودی قیمت در برخی خودروهای پرتیراژ بازار، سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران در این ارتباط معتقد است با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها تغییر قیمتی چندانی در بازار خودرو رخ نداده است و در یک هفته گذشته نیز قیمت‌ها در بازار نوسان زیادی نداشته و ثبات نسبی در بازار خودرو حاکم بوده است.

وی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به تداوم اختلاف قیمتی میان قیمت کارخانه و بازار به رغم افزایش رسمی قیمت خودروها گفت: اگر چه اختلاف قیمت برخی از خودروها با نرخ کارخانه زیاد است با افزایش قیمت کارخانه ای در برخی از خودروها مثل پژو 206 تیپ دو که حدود 148 میلیون تومان است همچنان در همان محدود قیمتی پیش از افزایش در بازار معامله می شود و صرفا از سود دلالان در بازار کاسته شده است.

آخرین تغییرات قیمتی خودروها در بازار

اما بررسی بازار خودرو در دومین هفته دی‌ماه نشان می دهد که مدار قیمتی اغلب خودروها تا حدودی افزایشی است به گونه‌ای که ارزیابی ها حاکی است که در محصولات ایران‌خودرو افزایش سه تا 10میلیون تومانی و در محصولات سایپا افزایش یک تا 5میلیون تومانی در بازار اتفاق افتاده است.

بر این اساس قیمت سمند ال‌ایکس به 257 میلیون تومان و پژو 405 نیز با 10 میلیون افزایش در محدوده 275 میلیون قرار گرفته است همچنین قیمت پژوپارس ساده نیز با کمی افزایش به 283 میلیون تومان و پژو 206 تیپ2 بدون تغییر قیمت همان 275 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این در حالی است که قیمت پژو 206 تیپ5 با 5 میلیون افزایش در هفته ای که گذشته به 325 میلیون تومان رسیده است.

همچنین ارزیابی جریان قیمتی در بازار خودرو حاکی است که قیمت پژو 207 اتوماتیک نیز با درصدی افزایش به 540 میلیون تومان رسیده و مدل دنده‌ای آن نیز 355 میلیون تومان در بازار قیمت دارد. البته در میان سایر محصولات ایران خودرو، رانا نیز در دو مدل پلاس و ال‌ایکس به ترتیب 270 و 247 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین دنا معمولی قیمتی برابر 357 میلیون تومان دارد؛ در حالی که برای خرید مدل پلاس توربوی دنده‌ای آن باید 475 میلیون تومان هزینه کرد.

اما در بازار محصولات سایپا نیز بررسی ها نشان می دهد که قیمت پراید با کمی افزایش به 186 میلیون تومان و ساینا نیز به 191 میلیون تومانی رسیده و کوئیک نیز در در محدوده 197 میلیون تومان قیمت خورده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران اگر چه معتقد است که بازار خودرو متاثر از تصمیمات جدید ستاد تنظیم بازار تغییر چندان نداشته است با این حال تأثیر فروش فوری بر تعدیل قیمت‌های بازار را بسیار موثر دانسته و تاکید می کند: هر چقدر که عرضه خودرو در بازار افزایش یابد به همان میزان شاهد نزولی شدن قیمت‌ها خواهیم بود. عرضه کم خودرو به بازار در سالهای گذشته، منجر به ایجاد یک اختلاف 100تا 120 درصدی بین قیمت کارخانه و بازار شده است از این رو طی سالهای اخیر تولید و عرضه خودرو پاسخگوی تقاضا نبوده است.

چرا مصرف کنندگان واقعی خودرو باید بهای بیشتری پرداخت کنند؟

به گفته موتمنی خودروسازان به واسطه افزایش قیمتی که اعمال شده، موظف هستند که خودروهای ناقص را تکمیل و روانه بازار کنند تا با افزایش عرضه از فاصله قیمتی کارخانه و بازار کاسته شود.

وی معتقد است در شرایط فعلی که تقاضای کاذب در بازار بسیار کاهش یافته اگر عرضه افزایش یابد، شاهد نزدیک شدن قیمت‌های بازار با کارخانه خواهیم بود. قطعاً تولید و عرضه بیشتر منجر به کاهش قیمت بازار می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران همچنین با توجه دو عامل موثر نوسانات ارزی و عرضه خودرو در تعیین قیمت‌ها در بازار تصریح کرد: چنانچه قول‌های وزیر صمت و خودروسازان مبنی بر افزایش عرضه و تکمیل 140 هزار خودروی ناقص و در کف پارکینگ خودروسازان عملی شود، بازار روی تعادل را دیده و مصرف کننده با اطمینان از تثبیت قیمت ها خرید بهتری را خواهد داشت.

موتمنی در پایان با تاکید بر لزوم ارزیابی تامین نیاز بازار از سوی خودروسازان خاطر نشان کرد: دولت و ستاد تنظیم بازار باید با اتخاذ تدابیری نیاز بازار خودرو را تامین کنند تا فاصله قیمتی کاهش یافته و مصرف‌کننده برای خرید خودرو بهای بیشتری پرداخت نکند.
 

کد خبر 136190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha