از ابهام توقف معاملات تا معکوس کشیدن قیمت ها در بازار خودرو!؟ / کاهش قیمت خودرو در روز افزایش نرخ ارز واقعیت دارد؟

بهای دلار طی دو روز گذشته وارد کانال ۵۵ هزار تومان شده و چیزی نمانده که به رکورد سال قبل خود برسد. به دنبال این قضیه بازار که در چند روز گذشته روند افزایشی داشته، حالا به گفته یک مقام صنفی در اتحادیه فروشندگان خودرو متوقف و معکوس شده است؛ اخبار ضد و نقیضی که این روزها خریداران را سرگردان کرده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در روز های گذشته بازار آرام خودرو به‌ هم ریخته و قیمت انواع خودرو در بازار افزایش قابل توجهی داشته است، این افزایش قیمت خودرو در حالی رخ داد که در شش ماه گذشته در برخی محصولات خودروسازان داخلی، هیچ گونه افزایش قیمتی در بازار تجربه نشده بود.  

اما در تقابل صورت گرفته میان خبردرمانی های مسئولان و افزایش بهای ارز، بالاخره دلار موفق شد تا دست مردم را از خرید خودرو کوتاه کند و موجب شود تا متقاضیان خرید خودرو از بازار آزاد به سختی بتوانند گزینه مورد نظرشان را تهیه کنند.

البته در این گیرو دار رکود و حالا جهش قیمتی، فعالان بازار پیش بینی کردند که در صورت واردات و عرضه خودروهای کارکرده و همچنین واردات خودروهای نو و افزایش تولید و عرضه خودروهای داخلی، بازار خودرو تا حدودی متعادل و از آن وضعیت رکود معاملات و نگرانی های از تکانه ها و رشد قیمت ها خارج می‌شود.

در چند روز گذشته خبرهای مثبتی درباره بازار خودرو و وعده هایی به گوش رسید که همه آن ها به طریقی موجب شده تا قیمت های اعلامی کاهش یابد و مجددا دارندگان خودروها برای سریع تر فروختن خودروهایشان بهای فروش را پایین بیاورند. به این ترتیب فعلا تا به این جای کار به نظر می رسد خبردرمانی برای بازار خودرو تا حدودی جواب داده و مانع از جهش های عجیب و غریب قیمتی در بازار شده است و بنا بر اعلام فعالان ریزش قیمت ها را رقم زده است. اما در چنین شرایطی، سوال این است که جریان ایجاد شده تا کی ادامه داشته و می توان بازار را سرگرم کرد؟ آیا این کاهش قیمت ها حتمی است یا این که به خاطر جو روانی حاکم بر بازار رخ داده است؟

طرح چنین ابهاماتی در حالی است که بهای دلار در روز های اخیر وارد کانال ۵۵ هزار تومان شده و چیزی نمانده که به رکورد سال قبل خود برسد. به دنبال این قضیه، بازار خودرو که در چند روز گذشته رو به پایین بود و خودروهای صفر و کارکرده در آن ارزان شده بودند، امروز اما دیگر کاهشی نبود و حتی در برخی موارد افزایش قیمت هم رخ داد.

با این حال روز گذشته رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران عنوان کرده که خرید و فروش خودرو رونقی ندارد و منحنی قیمت هم به‌ تدریج در حال کاهش است.

سعید موتمنی معتقد است که روند افزایشی قیمت خودرو طی چند هفته گذشته که بیشتر ناشی از رشد انتظارات تورمی و قیمت ارز بود، این روزها متوقف و حتی عکس شده است.

در این خصوص کارشناسان بر این باورند که تقریبا تمام خبرهایی که تا به حال منتشر شده بدون اقدام مانده اند و هنوز اتفاق خاصی در زمینه عرضه خودروهای وارداتی نو، واردات خودروهای کارکرده و حتی عرضه محصولات مازاد تولید خودروسازان داخلی در سامانه و … رخ نداده، بنابراین اگر کاهشی هم رخ داده است ناشی از ابهامات و تا حدودی ترس است که موجب شده خودروها ارزان تر شوند.

نگرانی ها از بازار خودرو و قیمت ها از سوی متقاضیان در شرایطی است که قیمت خودرو در اولین هفته بهمن ماه صعودی بود. نگاهی به قیمت های اعلامی در سایت های خرید و فروش محصولات ایران خودرو و سایپا نشان می‌دهد که قیمت خودروهای پرفروشی همچون شاهین، تارا، رانا، کوییک و پژو پارس ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومان طی یک هفته افزایش پیدا کرده است.

اما آن طور که رئیس اتحادیه نمایشگاه داران می گوید: جریان قیمت از ابتدای هفته گذشته به‌ خصوص در خودروهای مونتاژی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان کاهش قیمت را داشته است و در خودروهای داخلی از جمله دنا نیز حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان افت قیمت صورت گرفته است.

اخبار ضد و نقیض از فراز و فرود قیمتی در بازار خودرو در شرایطی خریداران را سرگردان کرده است که بنا بر اعلام وزارت صمت، از هفته جاری عرضه برخی از خودروها آغاز می شود؛ جریانی که می‌توان امیدوار بود در بازار تاثیر داشته باشد و قیمت‌ها را کاهش دهد.  

به هر حال کارشناسان معتقدند که بازار خودرو، این روزها به صورت دستوری و فقط با انتشار خبرهای خوب از جنبه های مختلف رو به پایین بوده و احتمالا این روند پایدار نخواهد بود زیرا بازار نیازی دارد و اگر این نیاز تأمین شود شاهد افزایش قیمت نخواهیم بود در غیر این صورت، وقتی عرضه‌ها کم باشد اثر خود را در افزایش قیمت نشان می‌دهد.

کد خبر 144496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha