کد خبر 136296
۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
افزایش 144 میلیارد دلاری ارزش بازار تسلا

بعد از آن که تسلا موفق به تحویل تعهدات خود در سال ۲۰۲۱ شد، ارزش بازار آن ۱۴ درصد رشد یافت. ایلان ماسک سال ۲۰۲۱ را «سال کابوس زنجیره تأمین» توصیف کرده است.

به گزارش پرشین خودرو، شرکت خودروسازی تسلا سال نو میلادی را به قدرت آغاز کرد و به محض آن که گزارش مالی فصل آخر سال 2021 را منتشر کرد و در آن رکورد تحویل خودرو را شکست، از لحاظ تحلیل گران بازار عملکرد آن مثال زدنی شد.

همین افزایش 14 درصدی در بازار سهام تسلا معادل کل بنگاه های اقتصادی نظیر استارباکس یا هانیبال است و از 90 درصد کمپانی های فهرست اس اند پی 500 بالاتر است.

جالب این جا است که در مقایسه با خودروسازانی مثل تویوتا که سالانه بین 8 تا 10 میلیون خودرو در جهان به فروش می رسانند، فروش 308,600 دستگاه در فصل آخر سال 2021 اصلاً عددی به حساب نمی آید. با این حال پیش بینی های بازار نشان می داد که این شرکت حداکثر موفق به تحویل 263 هزار دستگاه ظرف 3 ماه آخر سال می شود. کل خودروهای فروخته شده تسلا در سال به یک میلیون دستگاه نرسید اما با همین 936‌ هزار دستگاهی که در سال 2021 فروخت نسبت به سال 2020 بیش از 87 درصد رشد داشت.

یکی از دلایلی که شگفتی تحلیل گران را برانگیخته آن است که همه خودروسازان دنیا در سال 2021 با کمبود شدید تراشه مواجه بودند و خطوط تولید آنها به کرات با توقف مواجه شده است.

ایلان ماسک در توییتر خود کارکنان تسلا را به خاطر این دستاورد مهم ستوده آنهم در سالی که وی «کابوس زنجیره تأمین» توصیف کرده است.

شاخص تحویل خودرو به مشتری در خصوص تسلا خیلی زیر ذره بین تحلیل گران بازار بورس است. این شاخص حکم فشارسنج یا دماسنج اندازه گیری وضعیت تسلا و به طور کلی خودروهای برقی را دارد و دلیل آن هم این است که تسلا در خودروهای برقی و تولید باتری های مخصوص آن همچنان در دنیا پیشتاز و پیشگام است.

تسلا بارها گفته است که تحویل خودرو به مشتریان را سالانه 50 درصد افزایش می دهد. در 7 فصل گذشته، تحویل خودرو به مشتریان در تسلا روند افزایشی داشته،‌ با این که کرونا به همه خودروسازان و تأمین کنندگان، به ویژه تراشه سازان لطمه وارد کرده و خطوط تولید را با توقف رو به رو کرده، آن هم در شرایطی که تقاضا همچنان رو به افزایش است.

جفری اوزبورن از تحلیلگران کاون Cowen می گوید سال 2022 برای تسلا بسیار حیاتی و تعیین کننده خواهد بود.

در سال 2021 ارزش سهام تسلا به طور کلی 50 درصد رشد داشت طوری که ارزش آن را به 1 تریلیون [هزار میلیارد دلار] رساند. تعداد شرکت هایی که ارزش سهام آنها به رقم هزار میلیارد دلار رسیده به تعداد انگشتان دست هم نمی رسند.

از ماه نوامبر به بعد،‌ مدیر عامل تسلا حدود 10 درصد از سهم خود در این شرکت را فروخته است.

کد خبر 136296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha