با رفع موانع تامین قطعه سازان، چالش خاصی برای افزایش تیراژ خودروسازان نداریم / وعده کاهش قیمت با تورم 40 درصدی غیرممکن است

یک کارشناس صنعت خودرو می گوید در شرایطی که صنعت قطعه سازی کشور در نقطه نسبتا خوبی به لحاظ تولید قرار دارد چنانچه موانع تامین مواد اولیه وارداتی آنها برطرف شود میتوان انتظار داشت که با تامین به موقع قطعات با کیفیت در خطوط تولید خودروسازان ، در سال جاری چالش خاصی در افزایش تیراژ خودروسازان نداشته باشیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، از سال گذشته که 8 فرمان خودرویی رئیس جمهور در خصوص افزایش کیفیت و کمیت تولید خودروسازان مطرح شد تا به امروز که در سال 1401 قرار داریم موضوع افزایش تیراژ و ارتقاء کیفیت خودروها از موضوعات روز کارشناسان و نمایندگان و بسیاری از متولیان و مسئولان کشور در صنعت خودرو بوده است چالشی که با بلاتکلیفی در واردات خودرو، بیش از همه لزوم افزایش تیراژ در سال جاری را تقویت می کند اما با توجه به طرح مشکلات جدی نقدینگی و مسائل مربوط به تامین برخی قطعات خاص، دستیابی به افزایش تیراژ 50 درصدی تولید در سال 1401 امکان پذیر استب؟

در این خصوص روز گذشته معاون وزیر صمت در پاسخ به تاثیر کاهش عرضه در افزایش قیمت خودرو مطرح کرد که در ماه‌های آینده متناسب با افزایش عرضه خودروهای مختلف، پاسخ مناسبی به تقاضای بازار داده می‌شود.

دو خودروساز بزرگ کشور نیز طی روزهای اخیر با توجه به هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای افزایش تولید در راستای فرامین رئیس جمهوری، از افزایش تولید بیش از 59 درصدی (در محصولات ایران‌خودرو) و 45 درصدی (در محصولات سایپا) نسبت به سال گذشته خبر دادند.

اما با وجود تاکید دولت و از سویی تعهد خودروسازان مبنی بر افزایش تولید فراتر از دستورات رئیس جمهور، بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه قطعه سازی و خودروسازی تامین منابع مالی را مهمترین چالش برای تحقق افزایش تیراژ تولید در سال جاری می دانند.

ابوالفضل خلخالی، عضو هیات علمی دانشكده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در واكنش به هدف گذاری وزیر صمت برای دستیابی به تیراژ 50 درصدی تولید خودرو در سال 1401 مطرح کرد: اگر موانع تامین مواد اولیه وارداتی قطعه سازان برطرف شود میتوان انتظار داشت که قطعه سازان به موقع، قطعات با کیفیت را در خطوط تولید خودروسازان تزریق کنند و خودروساز با رفع مشکل تامین قطعات به نظر نمی رسد چالش خاصی در افزایش تیراژ داشته باشد.

تامین ارز قطعه سازان در اولویت قرار گیرد

وی در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: در شرایط معمول مشکلی برای افزایش تولید خودرو نداریم گر چه در سال گذشته مسائلی چون بحران جهانی تامین میکروچیپ ها و مسائل ناشی از تحریم، موانع و هزینه زیادی را برای تامین قطعات به صنعت خودرو تحمیل کرده و باعث کاهش تیراژ تولید شرکتهای خودروسازی شد اما با رفع موانع ارزی و ریالی قطعه سازان می توان به تیراژ مورد نظر در سال جاری دست یافت.

به گفته وی در دو دهه گذشته قطعه سازان به دو دلیل نتوانستند قطعات مورد نیاز خودروساز را تامین کنند که بخشی از آن مربوط به تحریم ها بوده که خوشبختانه در سالهای اخیر راهکارهای دور زدن تحریم ها نیز برای قطعه سازان تا حدودی حل شده است اما مساله بعدی تخصیص ارز است که در این سالها مشکلاتی را برای تامین نیاز قطعه سازان در حوزه مواد اولیه و قطعات خاص ایجاد کرده است.

موافق واردات خودرو هستم

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: اگر چه موافق واردات خودرو در شرایط کنونی بازار خودرو هستم اما معتقدم باید ارز تخصیصی بیش از همه به بخش های تولید و حوزه های خودروسازی و قطعه سازی در کشور اختصاص یابد تا مواد اولیه با کیفیت وارد شود.

خلخالی تصریح کرد: امروز تامین گریدهای خاصی از مواد پتروشیمی و فلزات، میکروچیپ ها، قطعات الکترونیکی و سنسورها از نیازهای صنعت خودروسازی است که اگر ارز مورد نیاز سازندگان تامین و وارد شوند می توان ظرفیت مورد هدف در تولید خودروسازی کشور را تامین کرد بنابراین اگر این گلوگاه ها برطرف شود و بسترها برای تامین مواد با کیفیت و مورد نیاز خودروساز فراهم شود میتوان در سال 1401 تا یک میلیون و 500 هزار دستگاه تولید خودروسازان افزایش پیدا کند.

با رشد تولید تقاضای واقعی کاهش می یابد

وی معتقد است با رشد تولید، شاهد کاهش تقاضای غیر واقعی در بازار خودرو نیز خواهیم بود.

وی افزود: باید بتوانیم تیراژ تولیداتمان را افزایش داده و روی محصولات جدید کار کنیم، در این راستا می توان پلتفرم خودرویی همچون تارا را توسعه داد و روی آن محصولات جدیدی عرضه کرد همچنین باید بر روی خودروی شاهین و پلتفرم P90 که بر پایه ال 90 است، کار شود.

لزوم سرمایه گذاری و استقلال در تولید قطعات خاص

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با تاکید بر اینکه بر این اساس دو راه پیش روی خودروسازی در کشور داریم، خاطر نشان کرد: یا باید صنعت خودرو را به‌طور کامل کنار بزنیم یا اینکه همه زنجیره ارزش را در داخل کشور شکل داده و دیگر وابستگی سیاسی و اقتصادی به دیگر کشورها نداشته باشیم.

خلخالی با اشاره به اینکه خودروسازی صنعتی است که به همراه خود سایر فن آوری ها را اقتصادی می کند، بیان کرد: اگر چه یک سری فن آوری های مورد نیاز در حالت معمول اقتصادی نیست اما اگر تیراژ تولید افزایش یابد این فن آوری ها اقتصادی می شوند که لازمه آن سرمایه گذاری است؛ سرمایه گذاری که البته نیاز به استراتژی و راهبرد کلان دارد.

وی افزود: ما برای رهایی از این وابستگی ها باید به سمت تولید اقتصادی این نوع قطعات برویم گر چه در حالت عادی صرفه اقتصادی نخواهند داشت اما در شرایط کنونی که وابستگی های سیاسی و اقتصادی میتوانند هزینه های بزرگتری را به ما تحمیل کنند، این موضوع به صرفه است.

به گفته وی امروز برخی فن آوری ها گلوگاه تولید هستند و به نظر می رسد برای اینکه از چنین گلوگاه هایی جلوگیری شود بهتر است در این حوزه ها سرمایه گذاری شود و معتقدم که راه اندازی خطوط تولید چنین قطعات خاصی و تامین سرمایه در این بخش ها نمی تواند از راه اندازی خطوط تولید خودروسازی هزینه بیشتری را نیاز داشته باشد.

چالش نقدینگی ناشی از سیاست های اشتباه در خودروسازی است

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه تاکید کرد: البته مشکلات نقدینگی در صنعت خودرو از موضوعاتی است که مانع برخی از سرمایه گذاری ها در حوزه تحقیق و توسعه و ورود فن آوری های جدید شده است مشکلی که بیش از همه ناشی از سوءمدیریت در صنعت خودرو است در واقع چالش نقدینگی در صنعت خودرو و قطعه سازی به مدیریت و استراتژی های کلان و اعمال برخی سیاست های اشتباه باز می گردد که موجب می شود به اهداف مورد نظر در توسعه کمی و کیفی دست نیابیم.

خلخالی در پایان به تاثیر تیراژ تولید در کاهش هزینه تولید پرداخت و افزود: اگرچه تیراژ تولید ارتباط مستقیمی با کاهش هزینه تولید دارد اما به نظر نمی رسد با توجه به واقعیت تورم 40 درصدی در سال جاری بتوان قیمت تمام شده خودرو را کاهش داد پس باید به سمتی برویم که قیمت خودرو نیز در سال 1401 واقعی شود.

 

کد خبر 137612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha