برگ برنده بازار خودرو در دستان ایران خودرو / چالش‌های مالی و ارزی، زنجیری به پای خودروسازان

ایران‌خودرو بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در کشور، تمامی برنامه‌های خود را در سال 1402 بر مبنای افزایش تولید و کیفیت محصولات پایه‌گذاری کرده است و حالا با دستیابی به رشد 86 درصدی تولید از ابتدای امسال و ثبت برگ برنده‌ای دیگر در تولید، آمادگی دارد تا برنامه تولید امسال را محقق نماید. این هدف با رفع موانع و ایجاد الزاماتی در تامین ارز و نقدینگی، مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید، بیش از هر زمان دیگری در دسترس خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صنعت خودرو ایران با بیش از نیم قرن فعالیت، دومین صنعت مهم در اقتصاد کشور محسوب می‌شود؛ صنعتی که در این سالها همواره با چالش‌ها و فراز و نشیب‌های زیادی در تولید همراه بوده است؛ مشکلاتی که بخشی از آن متاثر از تحریم‌ها و مسائل بین‌المللی است و بخش عمده‌ای از آن نیز به موانع داخلی و مشکلات اقتصادی و نبود برخی الزامات و حمایت‌های لازم دستگاه‌های سیاست‌گذار از این صنعت بازمی‌گردد؛ کاستی‌هایی که علاوه بر خودروساز، گریبان مصرف کنندگان را هم گرفته و موجب عدم تناسب در تولید و تقاضا شده است.

حمایت از رشد تولیدات صنعتی و فراهم نمودن الزامات و ضرورت‌های آن بخشی از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت است؛ وظیفه‌ای که انجام آن به بهبود وضعیت اقتصادی و اشتغال در کشور کمک بزرگی می‌کند. به همین منظور بود که وزارت صمت با آغاز به‌کار دولت سیزدهم برنامه‌ای برای رشد تولید و تحول در صنعت خودروسازی طراحی کرد که گام اول این برنامه یعنی تثبیت جریان تولید با تولید یک میلیون و 300 هزار دستگاه خودرو در سال گذشته محقق شد و برای امسال نیز برنامه تولید یک میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو هدف‌گذاری شده است.

بزرگ‌ترین مانع در تحقق این هدف‌گذاری، چالش‌ها و موانع پیش‌روی تولید است که در این سال‌ها گریبانگیر خودروسازی کشور شده است و هنوز راهکار و برنامه مدونی برای عبور از آن ارائه نشده است. گر چه پتانسیل و ظرفیت لازم برای تحقق هدف‌گذاری صورت ‌گرفته در این صنعت در بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروی کشور وجود دارد اما انتظار می‌رود سیاستگذار پیش از دیکته کردن اهداف تولید، ابتدا موانع و دست‌اندازها را رفع کند.

رفع مشکل تامین نقدینگی و ارز موردنیاز زنجیره خودروسازی، تامین قطعات و مواد اولیه موردنیاز شرکت‌های خودروساز و همچنین حل و فصل سیاست قیمت‌گذاری دستوری سه گام اساسی هستند که سیاست‌گذار خودرویی باید پیش از دیکته‌ کردن تیراژ تولید فراهم کند تا خودروساز نیز در جهت تحقق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده گام بردارد. فراهم‌سازی این الزامات منجر به افزایش تولید و عرضه به بازار و ایفای به موقع تعهدات شرکت‌ها خواهد شد. اما چنانچه فکری به حال این چالش‌ها نشود، بعید است تیراژ تولید مدنظر سیاستگذار خودرویی برای سال 1402 محقق شود.

سیاست‌گذار خودرو همواره در این سال‌ها بار اصلی رشد تیراژ تولید را بر دوش دو خودروساز بزرگ کشور قرار داده است در حالی که با توجه به فاصله تولید انجام‌شده در سال گذشته و تیراژ هدف‌گذاری‌شده در سال‌جاری به نظر می‌رسد سیاست‌گذار خودرویی باید ابتدا شرایط را به گونه‌ای فراهم کند تا خودروسازان بزرگ کشور بتوانند تولید یک ‌میلیون و 700 هزار دستگاه در سال‌جاری را عملی کنند.

به رغم مشکلات موجود، ایران خودرو تولید 900 هزار دستگاه خودرو را در سالی که به نام «رشد تولید» مزین شده هدف‌گذاری کرده است. البته این گروه صنعتی در سال ۱۴۰۱ نیز موفق به تولید 550 هزار دستگاه خودرو سواری شد و حالا برنامه دارد در صورت ایجاد برخی الزامات، در سال جاری هم رشد قابل توجهی را در تولید به ثبت برساند. خوشبختانه این هدف‌گذاری با تلاش ایران خودرو از ابتدای سال تاکنون، رشد 86 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل در این شرکت رقم زده است.

رشد تولید در ایران خودرو در شرایطی محقق می‌شود که طی پنج سالی که از بازگشت تحریم‌های صنعت خودرو می‌گذرد، همواره تیراژ تولید شرکت‌های خودروساز به جز سال گذشته زیر یک ‌میلیون دستگاه بوده است اما آنچه باعث شده است تا شرکت‌های خودروساز به‌رغم داشتن ظرفیت اسمی حدود 2 میلیون دستگاه در سال نتوانند تیراژ تولید را به بالای یک‌میلیون دستگاه برسانند، ریشه در چالش‌هایی دارد که طی دوران تحریم و مشکلات اقتصادی و ارزی، شرکت‌های خودروساز با آن دست به گریبان بودند.

در میان چالش‌هایی که مانند زنجیر به پای شرکت‌های خودروساز بسته شده است، نبود نقدینگی جایگاه ویژه‌ای دارد، به صورتی که شرکت‌های خودروساز همواره در تامین نقدینگی با مشکل روبه‌رو بودند البته در مقاطعی به مدد دریافت تسهیلات بانکی توانسته‌اند تا حدودی بر این چالش فائق آیند و حتی تیراژ تولید را افزایش دهند اما این مساله مانند مُسکن عمل کرده و نتوانسته است به صورت درازمدت مشکل تامین منابع مالی خودروسازان را رفع کند.

باوجود برخی موانع و کاستی‌ها که بر جریان تولید خودروسازان حاکم است، پیش‌بینی تحقق اهداف تولید خودرو در سال 1402 سخت و دشوار خواهد بود، با این حال اعلام آمادگی ایران خودرو برای تحقق اهداف تولید و ثبت رکوردی جدید در دومین ماه از سال جاری، عملی شدن برنامه تولید امسال را نه تنها دور از دسترس نمی‌کند بلکه با رفع ضرورت‌ها و ایجاد الزامات در حوزه تامین ارز، نقدینگی، مواد اولیه و قطعات می‌توان شاهد رشد قابل توجهی در تولید و عرضه این خودروساز بود؛ افزایشی که در ایفای به موقع تعهدات در ایران خودرو نیز قطعا تاثیر ملموسی خواهد گذاشت.

کد خبر 142520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha