وعده های خودرویی وزارت صمت دور از واقعیت است / ابهام جدی سازندگان برای تامین مالی تیراژ 50 درصدی تولید در 1401

دبیر انجمن قطعه سازان ایران اظهارات ضد و نقیض و طرح افزیش تیراژ تولید و کاهش قیمت خودرو را وعده هایی دور از واقعیت وزارت صمت می داند و معتقد است با سیاست هایی که توسط وزارت صمت اتخاذ شده است افزایش تیراژ تولید اتفاق نخواهد افتاد کما اینکه در سال 1400 نیز این افزایش محقق نشد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، وزارت صمت در حالی برنامه تولید یک‌میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو را برای سال‌ 1401 ابلاغ کرده که تحقق این هدف با وجود تاکید خودروسازان بزرگ کشور بر افزایش تولید و اجرای فرمان رئیس جمهور همچنان با ابهامات زیادی روبرو است.

بر اساس اظهارات مسوولان صمت هدف این وزارتخانه از تولید یک میلیون و 500 دستگاه خودرو در سال 1400، افزایش عرضه است تا موجب تعادل بازار شود و به این ترتیب قرعه‌کشی از فرآیند فروش خودروسازان حذف شود. در واقع وزارت صمت در نظر دارد به واسطه رشد 50 ‌درصدی تولید، عرضه را افزایش داده تا از این طریق، قیمت را نیز کنترل کند و کاهش دهد.

اما مواردی که در اجرای این پروسه از سوی مسئولان وزارت صمت مغفول مانده است تاثیر نرخ تورم و افزایش هزینه تولید و همچنین عدم تامین منابع مالی کافی برای رشد تیراژ تولید است که مسلما عملی شدن افزایش تیراژ و کنترل و کاهش قیمت خودرو را غیر ممکن می کند.

در شرایطی که به گفته کارشناسان نبود بسترها و واقعیت های اقتصادی مانع از تحقق وعده افزایش تیراژ 50 درصدی تولید است در اولین بازدید سال جدید وزیر صمت از شرکتهای خودروساز موضوع خروج سمند و 405 مورد تاکید قرار می گیرد، مساله ای که به گفته دبیر انجمن قطعه سازان ایران، مشخص نیست چگونه می خواهند 50 درصد تیراژ تولید را را افزایش دهند.

مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به تاکید و هدف گذاری وزارت صمت برای افزایش تیراژ تولید خودرو در سال 1401 گفت: متاسفانه در ماههای اخیر از وزارت صمت حرف های ضد و نقیض و وعده های زیادی را از جمله افزیش تیراژ تولید و کاهش قیمت خودرو شنیدیم که هیچ کدام تاکنون عملیاتی نشده است.

 

مازیار بیگلو



وی افزود: با سیاست هایی که توسط وزارت صمت اتخاذ شده است به هیچ وجه به رشد تیراژ تولید امید ندارم و معتقدم که افزایش تولید اتفاق نخواهد افتاد کما اینکه در سال 1400 نیز این افزایش محقق نشد.

وی با اشاره به مشکلات نقدینگی خودروسازان و قطعه سازان و عدم پرداخت تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار به خودروسازان در سال گذشته تصریح کرد: زمانی که وزارت صمت 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار را تا آخرین روزهای سال گذشته نتوانست دریافت و به خودروسازان پرداخت کند بنابراین کمبود نقدینگی در سال جاری نیز کماکان ادامه خواهد داشت و قیمت خودروها نیز همچنان زیان ده خواهد بود.

دبیر انجمن قطعه ازان ایران در همین راستا به افزایش قیمت مواد اولیه، نرخ دستمزد و روند محاسبات نرخ دلار در گمرک در سال 1401 اشاره و تاکید کرد: چگونه با این افزایش قیمت ها که حدود 60 درصد خواهد بود وزارت صمت چنین وعده ای را در خصوص کاهش قیمت خودرو مطرح کرده است.

تبعات حذف سمند و 405 بر تیراژ تولید ایران خودرو / قطعه سازان برای افزایش تولید آهی در بساط ندارند

بیگلو بیان کرد: با وجود تاکید وزیر صمت بر افزایش تیراژ تولید این سوال برای سازندگان همچنان مطرح است که 60 تا 70 هزار میلیارد تومان منابع مالی که برای افزایش تیراژ تولید نیاز است از کجا تامین خواهد شد.

وی افزود: تا جایی که اطلاع دارم قرار نیست منابع مالی برای این امر یا حداقل به این مبلغ تامین شود بنابراین موضوع افزایش تیراژ تولید در سال جاری دور از واقعیت است.

وی همچنین به وعده دیگر وزیر صمت مبنی بر حذف سمند و پژو 405 از سبد محصولات ایران خودرو پرداخت و خاطر نشان کرد: حذف این دو خودرو از چرخه تولید در واقع حذف 20 درصد از سبد تولیدات ایران خودرو است و با این اقدام چگونه می خواهند 50 درصد تیراژ تولید را افزایش دهند با کدام خودروها و زیرساخت ها و منابع قرار است این موضوع رقم بخورد؟

این مقام صنفی در انجمن قطعه سازان در پایان تصریح کرد: امیدواریم برای رشد تیراژ تولید روی قطعه سازان حساب نکرده باشند چون قطعه سازان به لحاظ مالی دیگر آهی در بساط ندارند.

 

کد خبر 137621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha