جای خالی کیفیت در اهداف خودرویی وزیر صمت / با کتمان واقعیت ها و بی توجهی به کاستی ها افزایش تولید محقق می شود؟

پس از تاکید وزیر صمت مبنی بر افزایش ۱۵ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۳، حالا معاون وی دست بالا گرفته و از برنامه‌ریزی برای افزایش ۲۸ درصدی تولید خودرو در سال جاری خبر می دهد؛ وعده بزرگی که از نگاه کارشناسان به دلیل موانع ارزی و ریالی و عدم رویایی با واقعیت ها، غیر ممکن است و چنان چه با وجود چالش های زیرساختی، افزایش تولید مورد نظر هم عملی شود نتیجه آن افت کیفیت خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی که وزیر صمت وعده تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو تا پایان امسال را می دهد که بررسی صورت های مالی ۳ خودروسازی بزرگ کشور در فروردین امسال بیانگر افت ۲۴ درصدی تولید خودرو نسبت به فروردین ۱۴۰۲ است و حالا با به صدا در آمدن آژیر افت تولید خودرو از فروردین ماه، این روند در اردیبهشت نیز ادامه پیدا کرده است.

طبق آخرین گزارش‌ها، متوسط تیراژ روزانه خودروسازان در اردیبهشت ماه به‌ حدود ۳ هزار و ۶۵۰ دستگاه رسیده این در شرایطی است که طبق وعده وزیر صنعت، معدن و تجارت، قرار است تولید خودرو در سال جاری و نسبت به‌ سال گذشته ۱۵ درصد رشد کرده و همزمان تولید روزانه خودروسازان نیز ۲۰ درصد بالا برود.

با توجه به این دو وعده و با در نظر گرفتن میزان تولید در سال گذشته، کارشناسان پیش بینی می کنند برای اینکه تیراژ تولید به حدود یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تا پایان امسال برسد؛ باید ‌تولید روزانه خودروسازان به حداقل ۵ ‌هزار و ۵۰۰ دستگاه نیز افزایش یابد.

با وجود چنین برآوردی از سوی کارشناسان، روز گذشته سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت از عدد مورد نظر وزیر صمت فراتر رفته و از برنامه‌ریزی برای افزایش ۲۸ درصدی تولید خودرو خبر داده و تاکید کرده است که تولید خودرو در سال جاری به عدد یک میلیون و ۷۰۰ دستگاه می رسد.

در چنین شرایطی که سیاست گذار هر روز توقع خود را از تولید خودرو بالاتر می برد و به دنبال رشد ۲۸ درصدی تولید در سال جاری است این پرسش مطرح می شود که آیا خودروسازان با توجه به‌ چالش‌های مختلف، از جمله تحریم و سیاست‌های دستوری و مهم تر از مشکلات ارزی، توان تحقق برنامه مورد نظر را دارند یا مانند سال گذشته ناکام خواهند ماند؟

پرسش دیگر این است که سیاستگزار برای تحقق برنامه تولید مدنظر خود در خودروسازی، چه کمکی به‌ خودروسازان می‌کند؟

تولید خودرو نتیجه‌ای جز افزایش زیان برای خودروسازان نداشته است

جای خالی کیفیت در اهداف خودرویی وزیر صمت / با کتمان واقعیت ها و بی توجهی به کاستی ها افزایش تولید محقق می شود؟

در پاسخ به سئوالات و ابهامات مطرح برای تحقق برنامه مورد نظر وزارت صمت برای تولید خودرو در سال جاری،  امیر حسن کاکایی کارشناسان صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به اینکه تولید خودرو نیاز به تامین نقدینگی ارزی و ریالی دارد، تاکید می کند: متاسفانه در طول سال‌های اخیر تولید خودرو نتیجه‌ای جز افزایش زیان برای خودروسازان به همراه نداشته است. با افزایش تولید، میزان زیان خودروسازان رشد پیدا می‌کند، در نتیجه توانایی آن‌ها در تامین نقدینگی و اعتبار برای ادامه تولید کاسته می‌شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از مسئولان به جای مواجهه با مسائل و کاستی ها، واقعیت ها و مشکلات در صنعت خودرو را کتمان می کنند، تصریح کرد: اینکه چرا وزیر قبلی صمت نتوانست وعده جهش تولید خودرو را عملی کند کسی نمی رود بررسی کند، همه صرفا مطرح می کنند که وزیر اشتباه کرد و سیاست هایی مثل قیمت گذاری دستوری غلط موجب عدم تحقق برنامه های تولید شد، اما نمی آیند به واقعیت های صنعت خودرو بپردازند و از روش های علمی برای اصلاح کارها استفاده نمی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: در طول چند سال گذشته میزان زیان‌دهی خودروسازان با شیب ملایمی افزایش یافته با این حال سیاست‌گذاران صنعتی نسبت به این موضوع بی توجهی می کنند به طوری که اکنون وضعیت این شرکت‌ها به گونه‌ای رقم خورده که نه تنها زیان آن‌ها چند برابر شده بلکه دیگر اعتباری هم برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها ندارند.

کاکایی تصریح کرد: نقدینگی در صنعت خودرو حکم جریان خون را دارد در حالی که امروز خودروسازان نه اعتبار دارند و نه نقدینگی ریالی و نه حتی ارزی. هم اکنون با وجود گذشت بیش از ۲ ماه از سال هنوز تکلیف تخصیص ارز خودروسازان و قطعه سازان مشخص نشده است مساله مهمی که خود به خود روند تولید را به تعویق می اندازد.

تاثیر تورم بر افزایش ۴۰ درصدی نقدینگی مورد نیاز خودروسازان در سال ۱۴۰۳

وی ضمن تاکید بر افزایش موانع تولید برای خودروسازان و قطعه سازان گفت: در حال حاضر چندین مانع برای افزایش تولید خودرو وجود دارد اولی موضوع تخصیص ارز و میزان آن است که فعلا قفل است و دوم موضوع نقدینگی است که با توجه به حجم بدهی خودروسازان به بانک ها و موضوع ماده ۱۴۱، مشخص نیست که از کجا قرار است مشکل نقدینگی شرکت ها برای ادامه تولید رفع شود.

این کارشناس صنعت خودرو همچنین به تورم حدود ۴۰ درصدی در یک سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به این میزان تورم، نقدینگی مورد نیاز امسال شرکت ها هم طبعا باید حدود ۴۰ درصد افزایش یابد.

کیفیت خودرو دغدغه وزیر نیست!

کاکایی چالش بعدی خودروسازان در مسیر تحقق برنامه تولید امسال را موضوع تامین برق و گاز واحدهای تولیدی و قطعه سازی ذکر کرد و افزود: تامین برق و گاز بخش های تولیدی چالش بسیار مهم و جدی است که باید برای دستیابی به برنامه تولید این مانع نیز به نحوی حل شود.

وی در ادامه به تاکید وزیر بر رشد تیراژ تولید اشاره کرد و با طرح این سوال که چرا در اهداف وزیر صمت تیراژ مهم است اما کیفیت به عنوان دغدغه ای از سوی وزیر مطرح نمی شود؟، گفت: باید کیفیت در اولویت برنامه تولید خودروسازان و سیاست گذار قرار گیرد و سپس بر افزایش تیراژ تاکید شود اما متاسفانه موضوع کیفیت کمتر در اظهارات مسئولان مورد تاکید استو

عرضه چینی ها مشکلی از  بازار خودرو حل نمی کند

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: در شرایطی که این همه موانع ارزی و ریالی وجود دارد و به دلیل مشکلات نقدینگی، کمتر در حوزه کیفیت سرمایه گذاری می شود بنابراین معتقدم چنان چه حتی افزایش تولید مورد نظر وزیر هم محقق شود با توجه مشکلات زیرساختی و کاستی ها، نتیجه آن افت کیفیت خواهد بود.

کاکایی در پایان با توجه به رشد تیراژ خودروسازان بخش خصوصی و مونتاژکاران در سال ۱۴۰۲ و تاثیر ادامه این روند بر جبران کاهش تولید سال جاری خودروسازان گفت: اگر چه بخش خصوصی با تولید خودروهای مونتاژی و چینی سهم خوبی را در سال گذشته از بازار خودرو کسب کرد اما معتقدم ادامه این جریان و عرضه خودروهای چینی در بازار، مشکلی از مردم و بازار خودرو حل نمی کند.

کد خبر 145232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha