داستان خنده‌دار ایست پلیس به خودروی خودران کروز + فیلم

پلیس سان فرانسیسکو به دلیل روشن نبودن چراغ ها جلو در شب دستور ایست به تاکسی بدون راننده می دهد که منجر به ماجرایی مضحک می شود و موجب خنده و تمسخر حاضران در صحنه شد.

به گزارش پرشین خودرو، تمام ماجرا در یک فیلم ویدیویی ضبط شده است. تاکسی خودران کروز متعلق به جنرال موتورز طرحی آزمایشی در خدمت تاکسیرانی بدون راننده در سان فرانسیسکو است و متولی آن اعتقاد دارد که خودرو رفتار مناسبی از خود نشان داده است.

این ایده که روزگاری تعداد بیشماری خودرو بدون راننده مسافران را بین مقاصد درون و برون شهری جابه جا می کند از مدت ها است که ذهن برنامه ریزان شهری و خودروسازان را به خود مشغول کرده است اما همچنان پرسش های بیشماری در این زمینه بی پاسخ مانده اند. از جمله این پرسش ها این است که آیا رایانه ها توانایی کافی برای ایجاد ایمنی در حدی دارند که جایگزین انسان شوند؟ آیا برای به صفر رسیدن حوادث لازم است طراحی خیابان ها و مسیرها از نو تعریف شود؟ آیا جامعه اصلا به چنین فناوری های نیازمند است؟

در ضمن خیلی از مشکلات و چالش های ریز و درشتی وجود دارند که باید به آنها پرداخته شود از جمله این که وقتی پلیس دستور ایست می دهد و خودرو باید کنار بکشد، برای خودران چه اتفاقی می افتد؟ آیا این موضوع در طراحی خودران ها به درستی پیش بینی شده است یا خیر؟

رویدادی که در سان فرانسیسکو اتفاق افتاد، تا حدودی زوایای تاریک این پرسش را روشن کرد.

کروز که یکی از شرکت های تابعه جنرال موتورز است، طرح آزمایشی تاکسی بدون راننده را در سان فرانسیسکو از ماه فوریه 2022 شروع کرد. مسافران می توانند با کمک یک اپلیکیشن موبایلی درخواست سفر بدهند که فعلاً بین ساعت 10 شب تا 6 صبح فعال است.

در ویدیوی منتشر شده در اینستاگرام، با ایست پلیس،‌ خودروی کروز مجهز به تعداد زیادی حسگر و رادار کنار جاده می ایستد و به پلیس فرصت می دهد از خودروی خود خارج شود و به تاکسی نزدیک شود. وقتی پلیس سعی می کند در خودرو را باز کند،‌ یکی از رهگذران فریاد می زند: «کسی داخل آن نیست!» بعد این خودروی کروز مدل شورولت بولت مجهز به انواعی از حسگر به طور ناگهانی به حرکت در می آید و چند قدم جلوتر می ایستد و این بار چراغ های احتیاط آن روشن می شود. یکی از پلیس ها می پرسد «چه طور این اتفاق افتاد.» وقتی پلیس ها گرد این خودران جمع می شوند، تماشاگران اطراف به این وضعیت مضحک می خندند.

سخنگوی کروز می گوید این خودروی بدون سرنشین روز اول آوریل به دلیل روشن نبودن چراغ های جلوی آن متوقف می شود. رفتاری که این خودران از خود نشان داده درست همانی است که برای آن برنامه ریزی شده است. یکی از افسران پلیس با پرسنل کمپانی کروز تماس می گیرد. خود کمپانی کروز خط مستقل تلفن را برای پلیس سان فرانسیسکو اختصاص داده است که در این گونه موارد مستقیم با این شرکت تماس بگیرد. با تماس پلیس، تیمی از کروز برای به دست گرفتن کنترل این خودران به محل اعزام شدند.

اما این پرسش همچنان به قوت خود باقی است که اگر اتفاقی بیفتد چه کسی مقصر است مخصوصاً که تصادف خودران ها سابقه طولانی دارد.

در سال 2018 یک فرد پیاده در تصادف یک خودروی بدون راننده از تاکسی اینترنتی اوبر Uber‌ جان خود را از دست داد. راننده پشتیبان این خودران در این تصادف به دلیل سهل انگاری مجرم شناخته شد.


 

کد خبر 137623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha