اقدام سازنده ایران خودرو در همكاری با شركت‌های دانش بنیان

استادیار جهاد دانشگاهی خواجه نصیر، با اشاره به برگزاری همایش ظرفیت های همکاری شرکت ها و نهادهای دانش بنیان و گروه صنعتی ایران خودرو، در خصوص چالش‌های دانش بنیان ها با صنعت گفت: در شرایط فعلی شركت های دانش بنیان از ضعف پشتیبانی مالی و لجستیكی رنج می برند و شركت های صنعتی انتظار دارند در زمان كم به نتیجه مورد نظر برسند اما پروژه های تحقیقاتی زمان بر و دیر بازده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سام روزبهانی، با بیان این‌كه نباید به شركت‌های دانش بنیان و پژوهشی به عنوان مصرف كننده نگاه كرد، افزود: از دستاوردهای این همایش، پوشش نقاط ضعف ارتباطی میان شركت های صنعتی و شركت های دانش بنیان خواهد بود و در كنار آن شبكه علمی و پژوهشی با حضور شركت های برتر دانش بنیان تقویت می شود به طوری كه صنایع، شركت های دانش بنیان را به عنوان همكار و مشاور بشناسند و از ظرفیت های آنها استفاده كنند.
وی گفت: مهم ترین دستاورد همایش ایران خودرو، گسترش شبكه های تعاملی میان سه ضلع سیاست گذار، تولیدكننده و مصرف كننده فعالیت‌های دانش بنیان خواهد بود؛ به طوری كه با تشكیل این شبكه، اولویت‌های پژوهشی، تحقیقاتی و مشاركتی بخش صنعت مشخص شده و شركت های دانش بنیان می توانند طرح های خود را در اختیار صنعتگران قرار دهند.
معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیر طوسی، به تاثیر نهایی این همایش بر كیفیت و تولید محصولات ایران خودرو اشاره و اظهار كرد: برای رسیدن به اهداف مدنظر همایش، لازم است تا زیست‌بومی متشكل از ایران خودرو، قطعه ساز و شركت‌های دانش‌بنیان معتبر تشكیل شود كه با سیاست‌گذاری درست در قالب آیین‌نامه‌ها، نقش و وظایفی را برای رسیدن به نتایج ارتقای كیفیت محصول نهایی مشخص كنند.
وی با بیان این‌كه شركت‌های قطعه‌ساز نقش مهمی در پیشرفت خودروسازی دارند، افزود: قطعه سازان ده ها سال در كنار خودروسازان به عنوان یك بازوی مهم بودند و نمی توان نقش آنان را انكار كرد، بنابراین باید از ظرفیت های آن ها در قالب همكاری های مشترك استفاده كرد.
روزبهانی با تاكید بر این‌كه ارتباط صنعت و شركت های دانش بنیان تنها محدود به زمان برگزاری همایش نباشد، بیان كرد: در زمان همایش، تعاملات و ارتباطات خوبی برقرار و در كوتاه مدت دچار فرسایش و محدودیت می شود؛ در صورت تاسیس یك دبیر خانه دایمی كه دارای كمیسیون های مختلفی بوده و تشكل منسجمی در حوزه های دانش بنیان و صنعت خودرو ایجاد و نقش ها را مشخص می كند، شاهد نتایج خوبی خواهیم بود.
وی به شركت های زیر مجموعه ایران خودرو كه در حوزه دانش بنیان فعال هستند، اشاره كرد و گفت: ارتباط خوبی از سوی دانشگاه با این شركت ها برقرار شد و اگر از ظرفیت های آنها به درستی استفاده شود و با توجه به نقش و وظایف خود اقدام كنند، به عنوان و تسیهل گر، در كنار صنعت خودرو و شركت های دانش بنیان خواهند بود.
به گفته استادیار جهاد دانشگاهی خواجه نصیر، برگزاری این همایش توسط ایران خودرو، اقدامی خوب و سازنده‌ای بوده و امید است در ادامه شاهد ارتباط خوبی میان ایران خودرو، شركت های دانش بنیان، دانشگاه ها، قطعه سازان و كنشگرها باشیم.

کد خبر 138097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha