عواقب بی‌توجهی وزارت صمت به اعتراض خودروسازان و کارشناسان/ از دست رفتن اعتماد عمومی به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو

با حواشی ایجاد شده در نخستین نتیجه قرعه‌کشی فروش خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو آنچه بیش از همه هویدا شد بی‌توجهی وزارت صمت به اعتراض کارشناسان و خودروسازان در اجرای این طرح و در نتیجه از دست رفتن اعتماد عمومی به سامانه یکپارچه فروش خودرو، بود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سرانجام اسامی منتخبان قرعه‌کشی فروش خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اعلام و شد آنچه از آن می‌ترسیدیم! شکست یک طرح آزموده شده با وجود اعتراضات بسیار به راه‌اندازی دوباره و حواشی بسیاری که در پی آن خواهد آمد.

تنها با گذشت ساعاتی از اعلام اسامی افراد منتخب در قرعه‌کشی و زمانی که افراد برنده قصد تکمیل وجه را داشتند با پیامی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مواجه می‌شوند که تعجب برانگیز است.

پروفایل برخی از منتخبین برنده در طول شب به افراد رزرو تغییر کرده است! و نکته جالب اینجاست که این اتفاق تنها مختص به خریداران خودروهای گروه صنعتی ایران‌خودرو بوده است.

هر چند این اتفاقات با توجه به سابقه چنین سامانه‌هایی در کشور چندان هم دور از ذهن نبود اما آنچه موجب تعجب می‌شود اصرار وزارت صمت به انجام این کار با وجود مخالفت‌های کارشناسی از سوی خودروسازان و کارشناسان بود.

در واقع اصرار وزارت به راه‌اندازی این سامانه آن‌هم در شرایطی که خودروسازان با سازوکار قرعه‌کشی توانسته بودند فرآیند شفافی را برای خریداران خودرو فراهم سازند از عجایب این روزها است.

این سامانه هر چند با هدف ایجاد شفافیت در فرآیند فروش خودرو راه‌اندازی شد اما خروجی آن هر چیزی بود به جز شفافیت، چرا؟ چون تجربه نشان داده است که تجمیع فرآیندها و دولتی سازی نتیجه‌ای جز دلال پروری و رانت ویژه برای عده‌ای معدود نخواهد داشت. این همان چیزی بود که با پایان نخستین طرح فروش در سامانه یکپارچه شاهد بودیم.

آگهی امتیاز قرعه‌کشی در پلتفرم‌های آگهی رایگان از نخستین عواقب این طرح بود که به چشم آمد اما آنچه کمتر به آن توجه می‌شود اعتماد عمومی از دست رفته به چنین سامانه‌هایی است که عواقب خطرناک آن در آینده قطعا فراتر از موارد اقتصادی خواهد بود.

درگیری خودروسازان با موجی از اعتراض خریداران خودرو در حالی که هیچ نقشی نیز در آن ندارند نیز از دیگر عواقب این سامانه بود که قطعا به وخیم‌تر شدن وضع صنعت خودرو در میان افکار عمومی منجر خواهد شد در حالی که خودروسازان به خصوص سایپا و ایران خودرو پیش از این ده‌ها دور قرعه‌کشی با نظارت نمایندگان سازمان‌های نظارتی برگزار کرده بودند و کمترین مشکلی نیز پیش نیامده بود.

هر چند بعید است وزارت صمت از تصمیم خود در این خصوص کوتاه بیاید و این روال را تغییر دهد اما لازم است معایب تجمیع فرآیندها زیر نظر دولت آنهم با شعار افزایش شفافیت را یکبار دیگر گوشزد کنیم.

تجربه نشان داده است که خروجی سامانه‌های این چنینی هر چیزی خواهد بود به جز شفافیت موردنظر مدیران وزارت صمت.

تنها چیزی که انتظار می‌رود مورد توجه ویژه قرار گیرد؛ عواقب خطرناک از دست رفتن بیش از پیش اعتماد عمومی است که متاسفانه این روزها با نابخردی شاهد آن هستیم.

 

یادداشت از فرشید آصفی

کد خبر 138132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پری ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    0 0
    من سه ماه ثبت نام کردم چرا یکساله در اومد