قطعه سازان در ساخت قطعات با فناوری بالا پیشقدم هستند / فقدان سرمایه گذاری مهمترین چالش توسعه تکنولوژی در صنعت قطعه سازی

سخنگوی انجمن قطعه سازان ایران، گام اول برای رفع چالش ساخت و ارتقاء تولید قطعات جدید را سرمایه گذاری برای توسعه تکنولوژی دانست و تاکید کرد: با فراهم کردن بسترهای لازم و تامین سرمایه گذاری مناسب، قطعه سازان در ساخت قطعات با فناوری بالا پیشقدم خواهند بود.

فرهاد بهنیا، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب تصریح کرد: مادامی که قطعه سازان مشکل سرمایه گذاری داشته باشند استفاده از ظرفیت و توان شرکت های دانش بنیان و همچنین پارک علم و فناوری نمی تواند کارکرد موثری در بومی سازی و توسعه تکنولوژی جدید در این صنعت داشته باشد.

وی با بیان اینکه عدم تمایل قطعه سازان در تولید قطعات با فناوری بالا صحت ندارد، تاکید کرد: چنانچه موضوع افزایش سرمایه گذاری برای بومی سازی و ارتقاء تکنولوژی ساخت قطعات حل شود شاهد تحقق پروژه های کیفی در تولید قطعات جدید و مشارکت بیشتر سازندگان در ساخت قطعات با فناوری بالا خواهیم بود.

 

چرا تامین سرمایه برای اجرای میزهای خودکفایی محقق نشد؟

وی در همین ارتباط به اهداف و الزامات برگزاری میزهای ساخت داخل در صنعت خودرو پرداخت و افزود: در سال 98 با طرح برگزاری میزهای ساخت داخل در صنعت خودرو، موضوع بومی سازی و افزایش تکنولوژی ساخت قطعات آغاز شد و بسیاری از سازندگان با اشتیاق فراوانی در نخستین میزهای ساخت داخل مشارکت کردند به طوری که در جریان برگزاری اولین میزهای خودکفایی مقرر شد تا پیش بینی هزینه ها و سرمایه گذاری لازم برای ساخت قالب ها و تامین تجهیزات و دانش و فناوری تولید قطعات با تکنولوژی جدید انجام شود اما متاسفانه به واسطه مشکلاتی که در گردش نقدینگی خودروسازان وجود داشت این اتفاق نیفتاد و تامین سرمایه برای اجرای میزهای خودکفایی محقق نشد.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور تاکید کرد: در واقع به رغم پیش بینی بینی اولیه، عدم تامین سرمایه گذاری در میزهای ساخت های داخل، باعث شد که عملا اقداماتی که در اجرای میزهای تعمیق ساخت داخل انجام شده بود به دست فراموشی سپرده شود.


عدم عمل به تعهدات دستگاهها و تاخیر در پرداخت مطالبات 2 چالش سرمایه گذاری قطعه سازان

به گفته بهنیا متاسفانه تاکنون دستگاههایی که می توانستند در این حوزه سرمایه گذاری کنند به تعهداتشان عمل نکردند ضمن اینکه مطالبات جاری قطعه سازان که می توانست پیش زمینه ای برای ساخت قطعات با تکنولوژی و فناوری روز شود، همچنان دچار چالش است.

 

بهنیا



وی افزود: چنانچه در جریان پارک علم و فناوری خودرو نیز موضوع سرمایه گذاری برای جذب دانش و فناوری حل نشود مشکل ارتقاء دانش و تکنولوژی ساخت قطعات با فناوری بالا ادامه خواهد یافت.

وی همچنین به اهمیت استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و ایجاد پارک های علم و فناوری در توسعه و پیشرفت محصولات خودروسازان پرداخت و بیان کرد: البته بهره مندی از ظرفیت دانشی و ایجاد چنین پارک هایی نمی تواند مختص معرفی تکنولوژی روز دنیا باشد چرا که قطعه سازان و خودروسازان به جهت تعاملات و بازدید از نمایشگاههای روز دنیا با فناوری های جدید در صنعت خودرو آشنا هستند بنابراین مهم ترین موضوع در استفاده از توانمندی ها، امکان سرمایه گذاری برای کسب تکنولوژی های جدید است که می تواند منجر به ساخت قطعات جدید و با فناوری بالا شود.

 

سرمایه گذاری بستری مهم برای تحقق تکنولوژی های جدید در صنعت خودرو

سخنگوی انجمن قطعه سازان کشور با توجه به تاثیر شرکتهای دانش بنیان در ایجاد فناوری های جدید در صنعت خودرو و قطعه سازی کشور افزود: اهیمت این موضوع باعث شده است که امروز برخی از واحدهای قطعه سازان نیز شرکتهای دانش بنیان را برای بومی سازی و توسعه تکنولوژی جدید در تولید قطعات ایجاد کنند.

بهنیا با تاکید بر اینکه دستیابی به هر تکنولوژی مستلزم سرمایه گذاری است، تصریح کرد: هم اکنون یکی از بزرگ ترین مشکلات خودروسازی در کشور زیان انباشته ناشی از قیمت گذاری است متاسفانه خودروسازی امروز در مسائل جاری و قیمت گذاری با بحران و زیان سنگین مواجه است و این فشار را به صنعت قطعه سازی نیز وارد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر متولیان و دست اندرکاران صنعت خودرو نتوانند بحث فناوری را به موضوع سرمایه گذاری و مشکلات قیمت خودرو و تعدیل قیمت های قطعه سازان گره بزنند مسلما استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و ایجاد پارک علم و فناوری جواب نخواهد داد.

وی با اشاره به چالش نقدینگی در صنعت خودرو و قطعه سازی اظهار داشت: بسیار بهتر بود متولیان و مسئولان وزارت صمت در کنار ضرورت ایجاد پارک علم و فناوری در صعت خودرو در خصوص قیمت خودرو و تعدیل قیمت های قطعه سازان مباحثی را مطرح می کردند.

این مقام صنفی در انجمن قطعه سازان کشور در پایان خاطر نشان کرد: چنانچه شرکت های دانش بنیان و ایجاد پارک های علم و فناوری طرح هایی را برای ارتقاء و توسعه تکنولوژی ساخت قطعات ارائه کنند اما محل سرمایه گذاری آن توسط وزارت صمت و خودروسازان مشخص نشود هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

به گزارش پرشین خودرو، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، این هفته در جریان امضاء تفاهم نامه ایجاد پارک علم و فناوری در صنعت خودرو ضمن ضرورت ایجاد چنین پارک هایی به تمایل کم سازندگان به ساخت قطعات با فناوری بالا اشاره و این مساله را یکی از گلوگاه‌های اصلی در برنامه‌ریزی تولید ذکر کرد.

منوچهر منطقی همچنین بر این نکته تاکید کرد که «باید با ایجاد بسترهای دانشی و فناوری لازم، سازنده را از وجود فناوری بومی برای ساخت آن قطعه مطمئن کنیم.»

 

خبرنگار: زهرا حریری
 

کد خبر 138399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha