کاهش قیمت و تولید اقتصادی هدف اصلی تفاهم‌نامه تولید پلتفرم آفرود ملی

مدیرعامل آمیکو با اشاره به امضای تفاهم‌نامه تولید پلتفرم آفرود ملی در خلال نمایشگاه تحول صنعت خودرو گفت: هدف اصلی از امضای این تفاهمنامه شناسایی قطعات مشترک بین محصولات چهار خودروساز کار و تجاری است که می‌تواند زمینه تولید اقتصادی و کاهش قیمت خودرو و قطعات را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، شهرام فداکار افزود: با وجود اینکه ارس خودرو دیزل -آمیکو- تولید خودروهای دو دیفرانسیل را پیش از سایر خودروسازان آغاز کرده بود اما تیراژ پایین تولید مانعی بر تولید اقتصادی و افزایش عمق داخلی سازی محصولات این شرکت بود.

وی اظهار داشت: همین مانع پیش روی شرکت‌های دیگر نیز وجود داشت که ضرورت تولید مشترک بن سازه یا پلتفرم ملی را به یک ضرورت تبدیل کرد.

وی تولید رینگ را یک نمونه عینی و مناسب معرفی کرد و گفت: رینگ محصولات چهار خودروساز حاضر در این تفاهمنانه یکسان است اما تا امروز هر شرکت به صورت اختصاصی این تولید را انجام داده است، با اجرایی شدن این تفاهمنامه امکان قالب سازی و سرمایه گذاری مشترک روی این قطعه وجود دارد که هزینه های تولید رینگ را به شدت کاهش می‌دهد، همین موضوع در مورد بسیاری از قطعات دیگر این خودروها نیز صادق است که می‌توان با شناسایی به تولید اشتراکی قطعات یکسان و مشابه پرداخت.

این مدیر بخش خصوصی صنعت خودرو تصریح کرد: این اقدام حتی در خصوص شاسی خودرو نیز قابل اجراست و سال‌ها توسط خودروسازان بزرگ دنیا اجرا شده است اما در ایران برای اولین بار به مرحله امضای تفاهمنامه رسیده است.

شهرام فداکار همچنین با ابراز امیدواری نسبت به خروجی تفاهمنامه پلتفرم ملی آفرود بین چهار شرکت خودروساز خاطرنشان کرد: طی مراحل استاندارد و اخد استانداردهای این پلتفرم بسیار حائز اهمیت است و انتظار داریم تا سازمان استاندارد نیز با این موضوع مهم همراهی کند.

یادآور می‌شود، روز پنجشنبه ۳ شهریورماه ۱۴۰۱اعضای هئیت مدیره شرکت‌های مکث موتور، آمیکو، زامیاد و خودروسازی ایلیا برای تولید پلتفرم آفرود داخلی برپایه هم‌افزایی توافق کردند. طبق این تفاهم‌نامه طرفین در جهت ساخت داخل اجزا، قطعات و توسعه پلتفرم مشترک برای تولید انواع خودروهای وانت دو دیفرانسیل دو کابین و خودروهای SUV با شاسی مستقل با یکدیگر همکاری می‌کنند. همچنین این تفاهم‌نامه بیان می‌دارد که میزان خودکفایی حداقل ۶۰ درصد برای ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال باشد.

 

کد خبر 138848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha