واردات کامیون کارکرده موجب ذلت خودروسازان است

عضو هیات مدیره شایان دیزل با اشاره به واردات و توقف صدها دستگاه کامیون کارکرده در گمرکات کشور گفت: واردات کامیون‌های کارکرده و به طور کلی طرح‌های واردات این چنینی موجب ذلت خودروسازان کار و تجاری و خشکاندن ریشه تولید خودرو در کشور است.

مجدالدین قلی‌‌زاده، در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب و با انتقاد از اجرای طرح‌های واردات کامیون‌های کارکرده به کشور، افزود: امروز در کمال تاسف شاهدیم که برخی با استفاده از قوانین و خلاهایی که وجود دارد اقدام به واردات کامیون های کارکرده با نهایتا پنج نفر نیروی کار به داخل کشور می‌کنند و از این مسیر به تولید خودرو و اشتغال ایجاد شده در این بخش نیز صدمه می‌زنند.

وی گفت: ماشین‌هایی که تحت این قانون به کشور وارد شدند در حدود سه سال عمر و کارکردی در حدود ۶۰۰ هزار کیلومتر دارند که به دلیل استاندارد یورو۶ و نبود سوخت مناسب در ایران بلافاصله به یورو ۲ تغییر می‌کنند و این تازه آغاز مشکلات این کامیون‌‌ها در جاده‌های کشور است.

وی مشکل بعدی را نبود متولی مشخص در حوزه خدمات پس از فروش عنوان و تصریح کرد: این خودروها به هیچ عنوان از خدمات پس از فروش مناسبی در کشور برخوردار نیستند و در بحث تامین قطعه نیز با مشکل مواجه هستند و این موضوع قطعا در نخستین ماه‌های تردد مالکان را درگیر مشکلات خواهد کرد.

 

مجدالدین قلی زاده



سهامدار شایان دیزل در ادامه اظهار داشت: اما این مشکلات به همین جا ختم نمی‌شود و بزرگ‌ترین آسیب این طرح را در حوزه اشتغال ایجاد شده در صنعت خودروهای کار و تجاری شاهد هستیم چرا که یک شرکت واردکننده با نهایتا ۵ نفر نیروی کار اقدام به واردات خودرو می‌کند در حالی که خودروسازان با تولید خودرو مشغول ایجاد اشتغال هزاران نفری و ارزش افزوده هستند.

وی اجرای طرح‌های این چنینی را خشکاندن ریشه تولید دانست و تصریح کرد: امروز در کشور این ظرفیت وجود دارد که مشکلات ناوگان فرسوده با توان داخلی تامین شود به شرطی که نهادهایی مثل سازمان راهداری و وزارت نفت در کنار شبکه بانکی وارد گود شوند.

وی گفت: متاسفانه اما امروز همه بیرون گود نشسته و در حال تماشای وضعیت موجود هستند، شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات با مشکل مواجه است و حمایتی نیز از نهادهای بالادستی شکل نمی‌گیرد و همین شرایط موجب شده تا طرح‌های نوسازی ناوگان مسکت بماند.

عضو هیات مدیره شایان دیزل خاطرنشان کرد: باید تاکید کنیم که مشکل این حوزه تولید نیست بلکه کمبود نقدینگی است و به راحتی با پرداخت تسهیلات می‌توان مشکل فرسودگی ناوگان را در میان مدت برطرف کرد./

کد خبر 139070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صمد ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    1 0
    آره تو خوبی کامیون درجه سه چینی رو به دو برابر قیمت میدی بازار اینقدر هم تولید تولید نکنید مونتاژ کامیون درجه سه چینی اسمش تولید نیست