تولید خودرو برقی مستلزم تامین زیرساخت / دستیابی به دانش بومی نسبت به صرفه اقتصادی در اولویت است

مدیرعامل تام ایران خودرو با اشاره به تامین زیرساخت مناسب برای تولید انبوه و اقتصادی خودروی برقی گفت: آنچه مجموعه ایران خودرو در تولید نسخه برقی تارا در اولویت قرار داد بحث دستیابی دانش بنیان به تکنولوژی ساخت خودروهای برقی بوده است نه منفعت اقتصادی.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، کیوان وزیری که در نشست خبری معرفی خودروی برقی تارا سخن می‌گفت، افزود: در سال‌های آینده 400 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت خودروهای برقی انجام خواهد شد که 50 درصد این مبلغ را چین انجام می‌دهد.

 

کیوان وزیری مدیرعامل جتکو



وی تولید اقتصادی خودروی برقی را مستلزم تامین زیرساخت های مناسب عنوان و اظهار داشت: تولید خودرو برقی در کشور نیاز به وحدت رویه و ورود هماهنگ نهادهای حاکمیتی همراه با خودروسازان دارد. ما در ایران خودرو به دانش بومی تولید خودرو برقی دست یافتیم اما تولید اقتصادی و انبوه نیازمند وجود زیرساخت‌های شارژ برقی در کشور و زنجیره تامین است که از توان خودروسازان به تنهایی خارج است.

وی همچنین افزود: سه مورد مهم در تولید خودروی برقی وجود دارد که تامین شارژرهای شهری، زنجیره تامین و بحث خدمات پس از فروش است و باید پیش از تولید انبوه از تامین این موارد اطمینان یابیم.

در ادامه این نشست داوود اسماعیل‌پور مدیرعامل جتکو نیز تصریح کرد: تولید خودرو برقی در کشور با چالش هایی همراه است که به عنوان مثال زمینه برای ساخت سلول‌های باتری لیتیومی در ایران وجود ندارد هر چند تفاهم‌نامه‌هایی با صباباتری و دانشگاه صنعتی شریف در همین خصوص منعقد شده است که نیازمند تیراژ بالای تولید است.

 

اسماعیل پور مدیرعامل جتکو



وی افزود: تیراژ اقتصادی این خودرو 5 هزار دستگاه است که در گام اول تاکسیرانی مدنظر قرار گرفته است.

مدیرعامل جتکو در ادامه هزینه های انجام شده برای ساخت نمونه‌های اولیه تارا 45 میلیارد تومان در ازای 5 دستگاه خودرو اعلام کرد و گفت: آنچه مدنظر ایران خودرو بود است بحث دانش بنیان بودن است و کسب سود اقتصادی در مرحله دوم اهمینت قرار دارد.

در پایان این نشست محسن رضایی منش معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو اظهار داشت: در شرایطی تحریمی که صنعت خودرو با آن مواجه است مراکز تست تصادف با ایران همکاری نمی‌کنند و تنها دو مرکز در اسپانیا و آلمان به ایران خدمات می‌دهند.

 

رضایی منش معاون طراحی و تکوین محصول ایران خودرو



وی خاطرنشان کرد: برنامه تست تصادف تارای برقی در دستور کار قرار دارد و به محض آماده شدن نمونه صنعتی این تست انجام و نتیجه آن به اطلاع عمومی خواهد رسید.

بر اساس این گزارش خودرو تارا برقی با پیشرانه 120 کیلواتی توان پیمایش 300 کیلومتر پیمایش با یکبار شارژ را دارد.

کد خبر 139120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha