عزم ایران خودرو برای دستیابی به افق‌های بالاتر در حوزه برقی سازی خودرو

برقی‌سازی خودروها سال‌هاست در جهان مورد توجه است، رویکردی که گر چه در صنعت ما از جایگاه چندانی برخوردار نبود اما حالا ایران‌خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور، با عزم جدی و پیشتازی در تولید خودروهای برقی و تکیه بر توانمندی در طراحی و تولید خودرو برقی، مسیر ویژه‌ای را در پیش گرفته است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اسفند ۱۴۰۰ رئیس جمهور در بازدید یکی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی، فرمان ۸ بندی را صادر کرد که بخشی از آن مربوط به گسترش و تولید خودروهای جدید و پیشرفته، خودروهای برقی، متصل و خودران بود. این فرمان رئیس دولت سیزدهم برای حرکت خودروسازان به سمت تولید خودروهای جدید و برقی در شرایطی صادر شده است که خودروسازان جهان با سرعت سرسام‌آوری در حال پیشرفت و حرکت به جلو هستند.

در واقع امروز کارشناسان آینده صنعت خودرو را در گرو حرکت به سمت خودروهای برقی می‌دانند و معتقدند اگر صنعت خودرو ایران نتواند به موقع فاصله خود را در این بخش با صنعت خودروسازی جهانی کم کند، توانایی رقابت را از دست خواهد داد.

در حال حاضر رهبری صنعت برقی سازی خودروها در اختیار کشور چین است اما کشور ما نیز برای اینکه از حداقل‌های دنیا در این خصوص عقب نماند باید سیاست گذاری‌های به روزی را در این زمینه اجرا کند. خوشبختانه در حال حاضر در دولت سیزدهم رویکرد مسوولان در این خصوص نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است و از زمان آغاز به کار وزارت صمت با سکاندار جدید، این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

در این راستا ایران خودرو نیز با تدوین یک نقشه‌ راه دقیق و هوشمندانه و با تکیه بر توان داخل و طراحی محصول برقی با دانش جوانان ایرانی تا کنون گام‌های خوبی را در این جهت برداشته است. در واقع فعالیت‌های صورت گرفته در ایران خودرو در حوزه طراحی و تولید نمونه خودروهای برقی «ری را» و «تارا» به عنوان اولین خودروهای برقی داخلی نشان از توانمندی این شرکت در طراحی و تولید خودرو برقی و عزم این شرکت برای پیشرفت و رسیدن به افق‌های بالاتر در حوزه برقی سازی است.

این شرکت اگر چه طراحی دو خودرو «ری‌را» و «تارا» را با نگاه حمایت از تولید و طبق منویات مقام معظم رهبری به دست متخصصان ایران خودرو طراحی کرده است اما همزمان موضوع هوشمندسازی و ورود به عرصه خودروهای خودران را نیز بخش دیگری از رویکردهای نوین خود در این گروه صنعتی قرار داده است.

پروژه تارای برقی به جهت دستیابی به دانش طراحی سیستمی خودروهای برقی، دستاورد خوبی برای ایران خودرو محسوب می‌شود چنانچه باید گفت این توانمندی باعث شد گروه صنعتی ایران خودرو در سطحی بالاتر از سایر واحدهای فعال در خودروهای برقی قرار گیرد.

ریرا برقی

علاوه بر خودروی تارای برقی، اتفاقات بسیار مطلوبی در توسعه نسخه الکتریکی خودروی «ری‌را» در ایران خودرو صورت گرفت به طوری که به گفته کارشناسان، پلتفرم خودروی «ری‌را» را می‌توان یک پلتفرم دوگانه و اولین نمونه در کشور با قابلیت توسعه مبتنی بر قوای محرکه بنزینی و برقی‌ دانست.

در واقع امروز در نتیجه اقدامات صورت گرفته در گروه صنعتی ایران خودرو علاوه بر دانش زیرسیستم‌ها و محصول خودروهای برقی، هم‌اکنون این شرکت به عنوان اولین خودروساز، مالکیت کامل یک پلتفرم خودروی برقی را نیز در اختیار دارد.

البته اتوبوس برقی نیز از دیگر دستاوردهای گروه صنعتی ایران خودرو است که ظرفیت تولید قابل توجهی دارد و هفته گذشته خط تولید انبوه این اتوبوس تمام برقی در ایران‌خودرو دیزل افتتاح شد؛ محصولی که بدون شک می‌تواند نیاز داخل را تامین کرده و شهرداری‌ها را از واردات خودروهای کارکرده بی‌نیاز کند اما نکته بسیار مهم در مسیر توسعه خودروهای برقی، حمایت از تولید کننده است و مسلما این موضوع با سفارش گذاری بهره برداران از جمله شهرداری‌ها و حمایت نهادهایی چون مجلس محقق خواهد شد.

توانمندی گروه صنعتی ایران خودرو در طراحی و تولید خودرو برقی به خودروهای ری‌را و تارا و اتوبوس برقی ختم نمی‌شود و به گفته مدیران این گروه صنعتی در آینده نزدیک این شرکت محصولاتی در رده ون، کامیون و کشنده برقی را نیز به سبد محصولات برقی خود اضافه خواهد کرد.

با چنین رویکردی ایران خودرو را می‌توان در اقدامات و فعالیت‌های بنیادین در حوزه خودروهای برقی، پیشتاز و جلودار در صنعت خودروسازی دانست. اما انتظار می‌رود این شرکت برنامه توسعه داخلی مبتنی بر پلتفرم‌های بومی را به‌طور جدی ادامه داده و به عنوان بزرگترین تولید کننده خودرو در کشور و بنا بر رسالت اصلی خود هیچگاه از برنامه‌های توسعه بومی و خودکفایی فاصله نگیرد تا به تدریج بتواند نقش خود را به عنوان محور توسعه خودروهای برقی در کشور تقویت کند.

البته برای تحقق این اهداف، خودروسازان نیازمند حمایت دولت هستند تا با حفظ حاشیه سود و منافع شرکت‌ها، امکان ایجاد برنامه‌های دراز مدت برای توسعه و تولید این خودروها فراهم شود چرا که بزرگترین ذی‌نفع در توسعه خودروهای برقی با کاهش آلاینده‌ها و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، دولت‌ و جامعه است. بنابراین هر گونه حمایت از گرایش خودروسازان به تولید خودروهای برقی و افزایش عمق داخلی‌سازی این خودروها در درازمدت منافع بیشتری را برای کشور  فراهم می‌کند.

حال که سیاست و برنامه دولت ترویج خودروهای برقی با تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی به عنوان پایلوت است، می‌تواند علاوه بر مدیریت و توسعه زیرساخت، فرهنگ‌سازی مناسبی برای استفاده عمومی از این خودروها را فراهم نماید اما نکته قابل تامل در این جریان استفاده حداکثری از خودروهای برقی در کشور و رونق بازار عمومی است که به طور قطع نیازمند ورود جدی‌تر سایر دستگاه‌ها به میدان است.

کد خبر 144063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha