موج افزایش قیمت ها در بازار خودرو شدیدتر شد / توصیه به خریداران؛ هیجانی رفتار نکنید!

بازار خرید و فروش خودرو طی روزهای اخیر تحت تاثیر نوسانات نرخ دلار با موج افزایش قیمت روبرو شده و شرایط ملتهب و بی ثباتی را سپری می کند. جریانی که هر روز بر بلاتکیفی خریداران و رکود پاییزی معاملات دامن زده و پیش از موعد بازار خودرو را به خواب زمستانی فرو برده است.

/خبرنگار: زهرا حریری/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه مسئولان وزارت صمت وعده داده بودند که قیمت خودرو با افزایش عرضه کاهش خواهد یافت اما این رورها شاهدیم به رغم آمار خودروسازان مبنی بر رشد تولید و افزایش عرضه به بازار، همچنان بازار خودرو با رشد قیمت همراه است جریانی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار صرفا متاثر از قیمت دلار و انتظارات تورمی است که روند صعودی قیمت ها را در بازار خودرو شکل داده است.

تاثیرپذیری بازار خودرو از نرخ دلار در حالی مسیر صعودی قیمت ها را رقم زده است که یکی از شعارهای اصلی وزارت صمت ساماندهی بازار خودرو با کاهش اثرپذیری از نرخ دلار بود؛ با این حال با گذشت ماهها از اعلام این تصمیم، هنوز هم اصلی ترین معیار در تعیین قیمت بازار خودرو نرخ «دلار» است شرایطی که حکایت از آن دارد که همچنان وزارت صمت نتوانسته سیاستی اتخاذ کند که ارتباط بین دلار و قیمت بازار آزاد را به حداقل برساند.

با این وجود برخی کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند که عمده دلیل اثرپذیری قیمت خودرو از قیمت دلار مربوط به کم بودن عرضه می‌شود؛ در واقع به دلیل پایین بودن میزان عرضه خودرو، بازار تشنه مانده و همین تشنگی گپ‌های قیمتی عجیب و غریبی را بین قیمت‌های کارخانه و بازار ایجاد و خودرو را بیش از پیش تبدیل به یک محصول سرمایه‌ای کرده است؛ از این رو چون خودرو یک کالای سرمایه‌ای شده است، نسبت به اتفاقات پیرامون به ویژه قیمت دلار واکنش سریع نشان می‌دهد.

بر این اساس بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد که از هفته گذشته و با افزایش نرخ دلار، بازار نیز که طی ماه‌های گذشته یک ثبات نسبی داشت با تلاطم نسبی مواجه شد؛ به شکلی که قیمت‌ها متاثر از نرخ دلار، بین 10 تا 40 میلیون تومان دستخوش تغییر شده است.

در این میان فعالان بازار خودرو اوضاع کنونی بازار و رکود سنگین حاکم بر آن را ناشی از بلاتکلیفی خریداران و فروشندگان می دانند و بر این باورند تا زمانی که تلاطمات بازار ارز ادامه دار باشد بازار معاملات خودرو با رکود سنگین همراه خواهد بود.

اما نکته ای که بسیاری از فعالان بازار به مشتریان توصیه می شود این است که با روند صعودی قیمت ها لازم است که خریداران خودرو دقت کنند و درگیر رفتارهای هیجانی در بازار نشده و در صورت نیاز با دقت بیشتری نسبت به خرید خودرو اقدام کنند.

در همین ارتباط یک فعال بازار خودرو در خصوص آخرین وضعیت بازار خودرو به خبرنگار پرشین خودرو گفت: اکنون در بازار خودرو هیچ جنب و جوشی دیده نمی‌شود و عملا بازار به خواب زمستانی فرو رفته است.

به گفته وی هر چند کاهش قدرت خرید مردم در کاهش معاملات در بازار تاثیر داشته اما مساله مهم تر روشن نشدن جزئیات واردات خودرو و به نتیجه نرسیدن موضوع برجام و تلاطمات ارزی است که سبب شده خریداران و فروشندگان دست از معامله بکشند.

به همین جهت کارشناسان و فعالان بازار معتقدند باید از هر گونه رفتارهای هیجانی در این شرایط جلوگیری کرد چرا که معاملات در بازار کنونی ریسک بالایی داشته و نمی توان به سود حاصل از این بازار خوش بین بود.

به اعتقاد نیکخواه از فعالان بازار خودرو، در شرایط کنونی قیمتی در بازار، آن دسته از افرادی که نیاز ضروری به خرید خودرو دارند می توانند خودرو خریداری کنند اما آن دسته از مردم که قصد تعویض خودروهای خود را دارند و یا به دنبال سود هستند باید دقت کنند که معاملات در بازار ریسک بالایی دارد.

بررسی بازار خودرو طی امروز نشان می دهد که قیمت انواع خودروهای داخلی نسبت به روزگذشته با تداوم رشد صعودی نرخ دلار افزایشی بوده است بر این اساس در حال حاضر پژو 207 دستی پانوراما با روند افزایش ها به 440 میلیون، پژو پارس LX با افزایش 5 میلیونی به 415 میلیون، سمند EF7 با 5 میلیون تومان افزایش به 365 میلیون تومان رسیده است.

همچنین پژو 206 تیپ 2 که پای ثابت افزایش قیمت این روزهاست، در معاملات امروز با ادامه روند افزایش قیمتی به 216 میلیون تومانی رسید. و تیپ 5 نیز با افزایش4 میلیون تومانی به 379 میلیون تومان رسید.

در میان سایر محصولات ایران خودرو در بازار نیز قیمت تارا دنده ای با افزایش 8 میلیون تومانی به 448 میلیون تومان و رانا پانوراما با 10 میلیون افزایش مرز 375میلیون تومان را رد کرد.

اما قیمت محصولات سایپا که طی چند ماه گذشته روند با ثبات و حتی کاهشی را تجربه می‌کرد، با سیر صعودی نرخ دلار دوباره روند افزایشی به خود گرفته است چنانچه در جریان قیمت معاملات امروز قیمت کوییک R هم از 220میلیون تومان عبور کرد و قیمت تیبا هاچبک با افزایش 4 میلیون تومانی در بازار آزاد به 212میلیون تومان رسید.

همچنین ساینا دیگر محصول سایپا نیز با ۵ میلیون افزایش هم اکنون به 214 میلیون تومان و کوییک معمولی نیز با ثبت 3 میلیون تومان افزایش ،215 میلیون تومان قیمت خورد.

 

کد خبر 139588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha