قانون انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث در سال 1401 چیست؟

با توجه به قانون جدیدی که در سال 1395 مطرح و اجرا شده، انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث برای راننده‌ها امکان پذیر شده است. به طور حتم انتقال بیمه ثالث برای کسانی که رانندگی محتاط با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی دارند، از اهمیت زیادی برخوردار است. بدین گونه که اگر راننده‌ای در تصادف‌های جاده‌ای مقصر نباشد، می‌تواند هنگام فروش خودرو قدیمی خود، ‌تمام تخفیفات بیمه نامه را به خودرو جدید منتقل کند.

به گزارش پرشین خودرو، بیمه شخص ثالث یک بیمه نامه اجباری بوده که تمام دارندگان وسایل نقلیه زمینی باید آن را خریداری کنند. پلیس راهنمایی و رانندگی در صورت عدم تهیه این بیمه نامه می‌تواند خودرو یا موتور سیکلت را متوقف کرده و به پارکینگ منتقل کند. برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توان تخفیفات بیمه شخص ثالث را برای خودرو جدید خود منتقل کنند؟ در ادامه سعی داریم به این سوال پاسخ خواهیم دهیم با ما تا انتهای متن همراه باشید.

 

چرا قانون تغییر در انتقال بیمه شخص ثالث تصویب شد؟

تغییرات قانونی برای اطلاع رسانی به افرادی است که از شرایط و انتقال ناخواسته تخفیف بیمه ثالث به مالک جدید بی اطلاع هستند. توجه کنید پس از اینکه انتقال سند قطعی برای مالک قبلی انجام می‌شود البته در صورت فوت صاحب خودرو، تخفیف بیمه اتومبیل به وارث یا یکی از وارثان و نماینده قانونی او قابل انتقال است.، دیگر نمی‌توان بازپسگیری تخفیف بیمه را اعمال کرد. از طرف دیگر هم با اجرای طرح تشویقی راننده‌های مطیع قانون، باید شرایطی ایجاد می‌شد تا بتوان از این مزیت استفاده کرد. برخلاف آن هم وجود دارد که راننده‌ای با تخلف زیاد خودرو خود را به فروش برساند و هنگام خرید خودرو جدید از قانون مداری راننده دیگر استفاده کند.

با توجه به قانون جدید سال 1401 اگر فردی تخفیف بیمه شخص ثالث خود را به اعضای درجه یک خانواده منتقل کند، مرتکب جرم شده است.

 

انتقال بیمه شخص ثالث چه زمانی ضرورت دارد؟

تخفیفات عدم خسارت هنگام انتقال بیمه ثالث، مهم‌ترین دغدغه رانندگان خودرو است. چون اگر فرد از درصد بالایی تخفیفات به دلیل رانندگی ایمن خود برخوردار باشد، در هنگام خرید بر کاهش قیمت بیمه شخص ثالث تاثیر چشمگیری دارد.

آیین نامه انتقال بیمه شخص ثالث به صورت زیر است:

  • انتقال بیمه شخص ثالث به شرکت دیگر
  • در صوررت انتقال بیمه شخص ثالث از خودروی قدیمی و اسقاطی یا فرسوده به خودروی جدید
  • انتقال بیمه شخص ثالث به مالک جدید خودرو

 

در حالت کلی انتقال بیمه شخص ثالث به همسر، فرزندان و پدر و مادر امکان پذیر است.

 

شرایط انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث با توجه به قانون سال 1401 در حالت‌های مختلف انجام می‌شود که عبارتند از:

  • به خودروی جدید مالک فعلی خودرو که نمی‌تواند صفرکیلومتر باشد.
  • به خودروی افراد درجه یک خانواده مالک فعلی اعم از همسر، پدر، مادر و فرزندان باشد.
  • از خودروی فرسوده به خودروی جدید مالک که باید حتما کارکرده باشد.
  • از خودروی متعلق به یک شرکت حقوقی به خودروی دیگر از اموال همان شرکت با همان کاربری مثلا سواری به سواری، وانت به وانت باشد.

 

انتقال تخفیف به خودروی صفر صورت نمی گیرد

 

دقت داشته باشید که هر خودرو صفر کیلومتر از درب کارخانه دارای بیمه شخص ثالث است و برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث دست کم باید از سر رسید تمدید سال دوم گذشته باشد. برای خودرو‌های فرسوده باید متذکر شد که انتقال بیمه شخص ثالث این اتومبیل‌ها به خودروی دیگر که تحت مالکیت شما یا اعضای درجه یک خانواده‌تان است، نیازمند ارائه مدارک زیر خواهد بود:

  • گواهی اسقاطی بودن خودروی قبلی
  • اصل بیمه شخص ثالث
  • اصل مدارک خودروی قبلی
  • سند قطعی خودروی جدید
  • مدارک شناسایی بیمه‌گزار
  • الحاقیه فسخ بیمه‌ نامه خودروی اسقاطی

 

مدارک ذکر شده باید برای اثبات از رده خارج شدن خودرو قبلی شما تحویل بیمه‌گر داده شود. در حقیقت باید در ابتدا ثابت شود که اتومبیل شما از رده خارج شده است. نکته مهم این است که با در قانون جدید اگر شخصی دو خودرو داشته باشد، نمی‌تواند تخفیف بیمه شخص ثالث را بین این خودرو‌ها جابه جا کند.

 

اهمیت نرخ دیه بیمه شخص ثالث

در ابتدای هر سال و از سوی قوه قضاییه میزان دیه مشخص می‌شود و بیمه مرکزی مبلغ مشخص شده را به شرکت‌های بیمه اعلام خواهد کرد. مبلغ دیه یکی از عوامل مهم بر قیمت بیمه شخص ثالث است، زیرا در صورت بروز حادثه و تصادف رانندگی، بیمه‌گر با توجه به میزان مبلغ دیه، سقف تعهدات خود را مشخص می‌کند. مبلغ دیه مشخص شده در ابتدای هر سال، معادل دیه یک انسان مسلمان است که در سال 1401 معادل 800 میلیون تومان در ماه‌های حرام و مبلغی معادل .600 میلیون تومان در ماه‌های عادی است.

 توجه کنید که ماه ذی القعده، ذی الحجه، رجب و محرم جزو ماه‌های حرام است. اگر زیان دیده و شخص ثالث در ماه‌های حرام دچار حادثه فوت شود، مبلغی معادل 800 میلیون تومان و اگر در ماه‌های عادی فوت کند، مبلغ600  میلیون تومان جبران خسارت خواهد شد. عدم استفاده از مبلغ دیه، می تواند میزان تخفیفات بیمه ثالث را افزایش داد.

 

سقف پوشش‌ها در بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث دو نوع پوشش جانی و مالی دارد که پوشش‌های مالی یکی از مهم‌ترین تعهدات شرکت‌های بیمه‌ای است. اگر به اموال اشخاص ثالث خسارتی وارد شود باید فرد مقصر خسارت ایجاد شده را جبران کند. سقف تعهدات در پوشش‌های مالی بیمه شخص ثالث با توجه به میزان دیه مشخص شده در سال 1401 مبلغی معادل 400 است. حداقل پوشش مالی هم برای بیمه شخص ثالث برابر با 2.5 درصد در ماه‌های حرام تعیین می‌شود که معادل مبلغ 20میلیون تومان است. بیمه‌گزار می‌تواند با پرداخت حق بیمه بیشتر، سقف تعهدات بیمه نامه خود را افزایش دهد.

علت استقبال افراد برای افزایش سقف تعهدات مالی این است که هنگام خسارت‌های رخ داده در تصادف رانندگی، تمام ریسک جبران خسارت را به بیمه‌گر منتقل کنند.

 

تخفیف بیمه فقط برای مالک خودرو است

 

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث چگونه انجام می‌شود؟

اگر مالک جدید خودرو تمایل داشته باشد که از تخفیفات بیمه شخص ثالث استفاده کند، بیمه‌گزار قبلی باید قبل از تمدید بیمه نامه درخواست انتقال بیمه شخص ثالث را به نمایندگی اعلام کند. در این صورت نماینده شرکت بیمه مابه التفاوت تخفیف بیمه قبلی و پیشین را دریافت کرده و انتقال تخفیفات بیمه ‌نامه قبلی را به خودروی جدید انجام خواهد داد.

 

مدارک انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث

مراجعه به نمایندگی صدور بیمه نامه شخص ثالث، اولین قدم قبل از هر اقدام ضروری است. در این هنگام باید مدارک مورد نیاز هم ارائه کرد که عبارتند از:

  • بیمه ‌نامه خودروی جدید
  • کپی کارت خودروی قدیم
  • کپی بیمه شخص ثالث خودروی قدیم
  • اصل کارت خودروی خودروی جدید
  • کپی کارت خودروی جدید

دقت کنید اگر خودرویتان اسقاطی است، اصل و کپی برگه گواهی اسقاط نیز ضرورت دارد.

شرکت بیمه قبلی، طی یک الحاقیه تخفیفات بیمه ‌نامه قبلی را حذف خواهد کرد. همچنین مبلغ مابه التفاوت بیمه‌ نامه قبلی شما را دریافت کرده و اصل الحاقیه تخفیفات مهر شده را به شما تحویل خواهد داد. در قدم بعدی، شما باید به شرکت بیمه خودروی جدیدتان مراجعه کرده و تخفیفات را به بیمه شخص ثالث خودروی جدید خود منتقل کنید.

 

بهتر است قبل از انتقال بیمه شخص ثالث به موارد زیر توجه نماییم:

  • برای انتقال بیمه شخص ثالث ، باید بیمه گزار سند مالکیت خودرو را به صورت قطعی انتقال داده باشد و شرکت بیمه‌گر هیچ گونه وکالت یا قولنامه را در این زمینه نمی‌پذیرد.
  • اسناد مالکیت خودروی قبلی، مالکیت خودروی جدید و مالکیت ‌بیمه‌نامه‌های قبلی باید به نام یک شخص باشند.
  • امکان انتقال بیمه‌نامه شخص ثالث فقط در زمان تمدید ‌بیمه‌نامه وجود دارد.
  • انتقال بیمه شخص ثالث و تخفیف‌های عدم خسارت آن، در صورت یکی بودن دسته بدنی و کاربری دو خودرو میسر است. مثلا بیمه ثالث تاکسی را نمی‌توان به موتور سیکلت یا کامیون انتقال داد.

 

خرید بیمه شخص ثالث از بیمه دات کام

انتخاب بهترین و ارزان‌ترین بیمه نامه‌های شخص ثالث و موتور سیکلت را می‌توان جزو دغدغه‌های راننده‌ها و موتورسوار‌ها دانست. برای اینکه بیمه نامه شخص ثالث را با قیمت مناسب و سقف تعهدات بالا خریداری کنید به یک سامانه استعلام و مقایسه انواع بیمه نامه نیاز دارید. دقت کنید که با توجه به طرح خرید اجباری بیمه شخص ثالث، اگر در تمدید این بیمه نامه سهل انگاری کنید، مشمول جریمه دیرکرد خواهید شد. برای سهولت در خریداری بیمه، می‌توانید از سامانه بیمه دات کام استفاده کنید.

کارگزاری بیمه دات کام یک سامانه استعلام، مقایسه و خرید آنلاین انواع بیمه نامه است که کافی است برای خرید بیمه شخص ثالث به صفحه اصلی این bimeh.com مراجعه کرده و در قسمت منوی محصولات تنها با چند کلیک بیمه نامه خود را خریداری کنید. استعلام خرید بیمه شخص ثالث خودرو  به صورت آنلاین از بیمه دات کام  https://bimeh.com/ می‌تواند در زمان و انرژی شما صرفه جویی کند. همچنین در این مجموعه شرایط انتقال بیمه ثالث و تخفیفات آن نیز فراهم شده است تا بیمه گزاران به راحتی نسبت به انتقال بیمه خودروی خود اقدام نمایند./

 

کد خبر 139680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha