ریو مونتاژی یکی از سدان‌های کم خرج و قابل اطمینان بازار

کیا ریو یکی از خودروهای خوش ساخت بازار ایران است که تقریبا حدود یک دهه بر روی خط تولید سایپا قرار داشت و با استقبال خوبی نیز مواجه شد اما پس از اجباری شدن برخی استانداردهای ایمنی بر روی خودروها ریو از خط تولید کنار رفت و جای خود را به محصولات جدیدتر داد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در بازار آشفته ایران که قیمت‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است بسیاری از مردم سراغ خودروهای دست دوم بازار می‌روند چراکه قدرت خریدشان کمتر از قبل شده است عده‌ای دیگر هم به خاطر کیفیت پایین خودروهای جدید سراغ خودروهای کارکرده قدیمی‌تر بازار رفته و گزینه موردنظر خود را از میان آن دسته از خودروها انتخاب می‌کنند. به این دلایل امروزه بازار خودروهای دست دوم رونق بسیاری پیدا کرده و البته این رونق روزبه‌روز قیمت خودروهای کارکرده را افزایش می‌دهد.

 کیا ریو یکی از همین خودروهاست که می‌تواند گزینه مناسبی برای خانواده‌ها باشد. ریو یکی از معروف‌ترین مدل‌های شرکت کیا موتورز کره است که اتفاقا در ایران نیز بسیار محبوب و پرطرفدار است. مدل قدیمی‌تر کیا موتورز که همان پراید است چند دهه در ایران حضور داشته و یکی از پرفروش‌ترین خودروهای بازار ایران است. ریو نیز یک سدان اقتصادی است که نسل اول آن در سال 1999 میلادی معرفی و به بازار عرضه شد. تولید این خودرو تاکنون طی 5 نسل و با چند فیس لیفت ادامه داشته و در بیشتر بازارهای جهانی فروش موفقی را تجربه کرده است.

نسل اول این خودروی سدان شهری تا سال 2002 تولید شد و در نهایت کیا تصمیم گرفت دستی به سر و روی خودروی خود بکشد. به همین خاطر نسخه فیس لیفت نسل اول کیا ریو در سال 2002 رونمایی شد. در همان سال‌ها بود که شریک دیرینه کیا در ایران یعنی سایپا تصمیم به واردات این خودرو گرفت. بنابراین در سال 1383 شمسی فیس لیفت نسل اول کیا در ایران معرفی شد.

کیا ریو سایپا در دو تیپ LS (دنده‌ای) و SLX (اتوماتیک) به تولید رسید و از همان ابتدای عرضه با استقبال خوبی مواجه شد. در آن زمان سایپا شعار «خانواده ها دوستش دارند، جوان ها می پسندند» را برای ریو برگزید تا نشان دهد خودروی جدیدش هم برای خانواده هاست و هم برای جوانان. تولید ریو در ایران نزدیک به یک دهه ادامه یافت و سرانجام این سدان محبوب کره‌ای در سال 1391 به علت اجباری شدن استفاده کیسه هوا در خودروها، با خط تولید سایپا خداحافظی کرد و بازنشسته شد.

از مزایای این خودروی محبوب کره‌ای می‌توان به استهلاک پایین، مصرف سوخت قابل قبول، شتاب مناسب و فضای جادار کابین اشاره کرد اما در مقابل کیفیت پایین متریال کابین و نداشتن کیسه هوا از جمله ضعف‌های این خودروی سدان است.

طراحی ظاهری ریو

ریو مونتاژی خودرویی برای سال 2002 میلادی است که با توجه به گذشت بیش از دو دهه از طراحی آن دیگر ظاهری قدیمی و بسیار ساده دارد. البته در مقابل بسیاری از خودروهای حال حاضر بازار کماکان جذاب و قابل قبول است. در بخش جلو ریو چراغ‌های اصلی ظاهری ساده و مثلثی شکل دارند که در ترکیب با دو خط نسبتا عمیق که از ستون A شروع شده و با عبور از بالای چراغ ها تا کنار جلوپنجره خودرو کشیده شده‌اند حالتی اخم آلود و جدی را به خودرو داده‌اند.

کیا ریو

کیا ریو در نمای جانبی سادگی بیش از حدی دارد. خط پایین شیشه‌ها با یک شیب ملایم همراه بوده و همچنین یک خط نسبتا عمیق دو گلگیر خودرو را بهم وصل کرده و سبب شده تا خودرو کمی عضلانی به نظر برسد. نکته‌ای که در این قسمت به چشم می‌خورد اندازه کوچک تایرهای خودرو است که سبب شده سواری آن کمی سفت به نظر برسد.

کیا ریو

در نمای عقب ریو چراغ‌های عقب کاملا بر اساس چراغ‌های جلو طراحی شده و از این نظر هماهنگی بالایی میان آنها وجود دارد. دهانه درب صندوق اندازه قابل قبولی داشته و تنها محل نصب پلاک در آن تعبیه شده است. سپر عقب هم کمی بیرون زده از بدنه و حجیم طراحی شده و یک چراغ مه شکن را درون خود جای داده است.

کابین ریو

ریو در بخش کابین هم مانند ظاهر بیرونی میزبان یک طراحی ساده اما کاربردی و ارگونومیک است. با ورود به کابین این خودروی اقتصادی اولین موردی که به چشم می‌خورد سادگی داشبورد این خودرو است که البته نسبت به سن و سال آن طبیعی است. داشبورد و کابین ریو ارگونومی خوبی دارند و تمام قسمت های داشبورد با نظم خاصی طراحی شده و شبیه به دیگر خودروهای کیا در آن سال‌هاست.

کیا ریو

در داشبورد میانی این خودرو ابتدا دریچه‌های تهویه مطبوع به صورت مستطیلی طراحی شده و پس از آن قسمت ضبط خودرو قرار گرفته است. در آخر نیز پنل تهویه مطبوع به صورت کاملا دستی جا خوش کرده است. متاسفانه متریال به کار رفته درون کابین این خودروی کره‌ای کیفیت بالایی نداشته و در بیشتر قسمت‌های داشبورد و اتاق از پلاستیک خشک بی کیفیت ساخته شده‌اند. فضای پا و سر در هر دو ردیف خودرو قابل قبول بوده و همین مورد سبب شده تا خانواده ها بیشتر به سراغ این خودرو روند.

مشخصات فنی ریو

ریو مونتاژ سایپا در بخش فنی مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی بوده که توانایی تولید 97 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور را داراست.

کیا ریو

این قدرت و گشتاور معمولی توسط یک جعبه دنده 5 سرعته دستی و یا 4 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلوی خودرو منتقل می‌شود. حداکثر سرعت کیا ریو 175 کیلومتر بر ساعت بوده و مصرف سوخت آن هم که یکی از نقاط قوتش محسوب شده به صورت ترکیبی حدود 6.9 لیتر است. یکی دیگر از نقاط قوت ریو شتاب آن بود که در نسخه دنده دستی 11.6 ثانیه بوده که نسبت به خودروهای هم رده‌اش عددی قابل قبول و منطقی است.

امکانات رفاهی و ایمنی ریو

در بخش امکانات رفاهی و ایمنی انتظار چندانی نباید از این مدل کیا ریو داشته باشید چرا که خودرویی مربوط به دو دهه قبل بوده و امکانات زیادی بر روی آن استفاده نشده است. از جمله امکانات محدود این خودروی اقتصادی می‌توان به پنجره‌های برقی عقب و جلو، مه شکن عقب، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه دستی و تنظیم شش جهته صندلی‌های جلو اشاره کرد. البته در نسخه اتوماتیک رینگ های آلومینیومی نیز وجود دارد و غربیلک فرمان هم شکل متفاوتی با نسخه دستی دارد.

کد خبر 142119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha