با تشدید نظارت ها، شوک های قیمتی در بازار روغن موتور فروکش کرد / نقش واحدهای واسطه‌ای و فاقد پروانه در نوسان قیمتی در بازار

با وجود تشدید نظارتها و افزایش تولید به نظر می رسد بازار روغن موتور همچنان با نوسانات قیمتی روبروست این در حالی است که به گفته فعالان بازار با افزایش عرضه مستقیم روغن موتور طی روزهای اخیر شوک قیمتی در این کالا کاهش یافته است و با تامین نیاز بازار در حال حاضر کمبود و نوسان قیمتی در بازار روغن موتور مشاهده نمی شود.

/خبرنگار: زهرا حریری/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، التهاب دوره‌ای در بازار روغن موتور داخلی، اتفاقی است که ظرف سال‌های اخیر به کرات تجربه شده و در ماه‌های اخیر نیز مجددا این بازار با کمبود در برخی گریدها و تغییرات قیمتی مواجه شده است.

این التهابات موجب شد که در ماه‌های اخیر پالایشگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ تولیدکننده روغن موتور برای حل مشکل التهاب قیمت روغن موتور در بازار، به افزایش تولید و توزیع مویرگی محصولات اقدام کردند که به ادعای برخی فعالان بزرگ در این صنعت موجب شد که تا حد زیادی موضوع التهاب قیمت سر و سامان پیدا کند.

با این وجود برخی فعالان بازار التهاب جدید در این بازار را ناشی از صعود نرخ روغن پایه در بازارهای جهانی و جذابیت صادرات نسبت به تولید محصول نهایی و فروش داخلی با توجه به نرخ‌گذاری دستوری روغن موتور مرتبط می داند.

اما در این میان برخی از فعالان این صنعت وضع کنونی را مساله عجیبی نداسته و با توجه به شرایط تورمی کشور، مسئله افزایش هزینه‌های تولید و نیاز تولیدکنندگان به افزایش قیمت محصولات تولیدی را علت شرایط کنونی بازار روغن موتور عنوان می کنند.

این موضوع موجب شد که در اوایل امسال شرکت‌های تولیدکننده روغن موتور خواستار افزایش قیمت شوند و سازمان حمایت نیز در خردادماه با این درخواست موافقت و مجوز افزایش 25 درصدی قیمت در سال 1401 را صادر کند با این حال بررسی ها نشان می دهد که ظرف ماه‌های اخیر به دلیل عدم نظارت و عرضه ناکافی روغن موتور، مصرف‌کنندگان با قیمت‌های بسیار بالاتری روغن موتور را خریداری کردند.

در این ارتباط محمدرضا آل سارا رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و پنچرگیران تهران معتقد است که قیمت روغن موتور در مقایسه با سه ماه گذشته تغییری نداشته و با روند منطقی عرضه، تعادل قیمت در بازار روغن موتور برقرار است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ مشکلی در زمینه تولید و عرضه روغن موتور وجود ندارد به خبرنگار پرشین خودرو گفت: با همکاری تولیدکنندگان هم اکنون کالا به اندازه کافی تولید و به بازار عرضه می‌شود و قیمت روغن موتور بر اساس نرخ مصوبی که کارخانه‌های تولید کننده روغن‌ موتور از سازمان حمایت اخذ کرده‌اند، عرضه می شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و پنچرگیران تهران با این حال به فعالیت برخی از واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب و عرضه روغن موتور برخلاف نرخ مصوب پرداخت و اظهار کرد: هم اکنون در بازار، واحد‌های صنفی عرضه کننده روغن موتوری وجود دارند که پروانه کسب ندارند، این واحدها به جهت عدم امکان ثبت در سامانه جامع تجارت و همچنین نبود دسترسی به قیمت های مصوب سازمان حمایت به نظر می رسد روغن موتور را با قیمت بالاتری خریداری و با قیمت بالاتری نیز می فروشند.

آل سارا با تاکید بر اینکه عرضه‌کنندگان مکلفند تا کالای مذکور را با قیمت مصوب به مشتریان عرضه کنند، تصریح کرد: البته ما نیز در حال قانونمند کردن واحد‌های صنفی و تشویق فعالان بازار برای اخذ پروانه کسب هستیم تا مشکلاتی از این دست رفع شده و توزیع کنندگان به سهولت روغن موتور مورد درخواست را از کارخانه‌ها تامین کنند.

به گفته وی در حال حاضر واحد‌های توزیع مجاز با ثبت تقاضای خود در سامانه جامع تجارت و تحویل کالا، روغن موتور را به قیمت مصوب در بازار عرضه می‌کنند.

این مقام صنفی در حوزه فروش لاستیک و روغن موتور در پایان به تشدید نظارت ها برای جلوگیری از هر گونه افزایش قیمت برخلاف نرخ های مصوب اشاره و خاطر نشان کرد: با افزایش عرضه مستقیم روغن موتور طی روزهای اخیر شوک قیمتی در این کالا کاهش یافته است و با تامین نیاز بازار در حال حاضر کمبود و نوسان قیمتی در بازار روغن موتور مشاهده نمی شود.
 

کد خبر 139702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha