با رشد عجیب نرخ ارز، قیمت روغن موتور نیز بالا کشید

در حالی وارد آخرین ماه سال شدیم که به رغم وعده‌های مسئولان در سال جاری، همچنان بازار روغن موتور متاثر از بازار ارز با نوسان تولید و قیمت روبرو است، این روند در شرایطی است که یک مقام مسئول در وزارت صمت در دی‌ماه امسال از ثبات در تولید و قیمت روغن موتور تا دو ماه آینده خبر داده بود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار روغن موتور که از ابتدای سال جاری با نوسان در عرضه و قیمت محصولات همراه بود پس از اعتراض تولیدکنندگان به افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش 25 درصدی قیمت‌ها را در خردادماه تجربه کرد، افزایشی که نه تنها رضایت‌خاطر تولیدکننده‌ها را فراهم نکرد بلکه در مخالفت با این نرخ اقدام به کاهش عرضه کردند که به روند صعودی قیمت‌ها منجر شد.

به دنبال چنین شرایطی و تداوم افزایشی نرخ ارز، تولیدکنندگان روغن موتور درخواستی مبنی بر افزایش 30 درصدی قیمت روغن را ارائه کردند که تاکنون مورد موافقت قرار نگرفته است. در همین حال تولیدکنندگان با گلایه از وضع موجود اعلام می‌کنند در شرایطی که تأمین مواد اولیه روغن موتور برای تولیدکنندگان با نرخ روز ارز محاسبه می‌شود افزایش قیمت روغن موتور تا پایان سال دور از انتظار نیست.

رشد نرخ ارز علاوه بر اینکه موجب افزایش قیمت قطعات شده است برخی تعمیرگاه‌ها را برای تامین قطعات اصلی در تنگنا قرار داده است به طوریکه ییشتر قطعات و اقلامی مثل روغن موتور در حالی که بسته بندی شبیه به اصلی دارد اما تقلبی هستند.

بر این اساس کارشناسان معتقدند که علت وضع موجود مکانیسم‌های اقتصادی نادرست در بازار است که این بار به بازار روغن موتور رسیده و باعث کمبود و گرانی این محصول شده است.

در این ارتباط محمدرضا آل‌سارا رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و پنچرگیران تهران ضمن اشاره به تاثیر آشفتگی بازار ارز بر رشد قیمت روغن موتور در بازار تاکید می‌کند که اگر چه کارخانه‌های تولیدکننده روغن موتور تغییری در نرخ‌هایشان اعمال نکردند و هیچگونه افزایش نرخی به‌صورت رسمی اعلام نشده است اما پس از رشد عجیب نرخ ارز ظرف هفته های اخیر در بازار، برخی فروشندگان نرخ روغن موتور را افزایش دادند.

وی که معتقد است نگرانی در بحث تامین بازار روغن موتور وجود ندارد، با این وجود به تاثیر نرخ‌های دستوری بر محدودیت‌های عرضه در بازار اشاره و خاطرنشان می‌کند: با ثابت نگه داشتن دستوری قیمت روغن موتور به نظر می‌رسد برخی تولیدکنندگان نیز با ایجاد محدودیت در عرضه به‌دنبال آن هستند که قیمت روغن موتور را در بازار واقعی کنند.

 رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن موتور در واکنش به نرخ‌های نوسانی در بازار تاکید می‌کند که روغن موتور قیمت مصوب دارد و قیمت آنها روی درب قوطی درج شده است بنابراین توصیه می‌شود که مصرف‌کنندگان به قیمت‌های حک شده توجه کنند.

آل سارا همچنین در خصوص وجود روغن‌های تقلبی در بازار معتقد است که عمده روغن‌های تقلبی توسط واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب عرضه می‌شود چراکه این واحدها نمی‌توانند روغن موتور را از کارخانه‌ها خریداری کنند از این رو به ناچار از بازار روغن تهیه می‌کنند که امکان تقلبی بودن آنها وجود دارد.

وی در عین حال برای ایحاد تعادل در بازار خواستار تقویت شبکه توزیع از سوی تولیدکنندگان روغن موتور شد و تصریح کرد: عرضه روغن موتور باید از طریق واحدهای خدماتی دارای پروانه کسب انجام شود تا امکان توزیع روغن موتورهای تقلبی در بازار کاهش پیدا کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و پنچرگیران تهران در ادامه با توجه به عرضه لاستیک با قیمت مصوب دولتی توسط برخی تولیدکنندگان گفت: با وجود اینکه افزایش قیمتی در نرخ لاستیک اعمال نشده است اما قیمت لاستیک خودروهای داخلی مانند پراید، سمند و پژو در بازار افزایشی است در حالی که بقیه لاستیک‌ها کمتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود.

به گفته آل سارا دلیل افزایش نرخ لاستیک‌های خودرو داخلی عدم تناسب در نسبت لاستیک‌های تولیدی و توزیعی در سبد تولیدکنندگان است که عمدتا متناسب با نیاز داخلی نیست و عرضه آنها نیز محدود است.

کد خبر 141941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha