رئیس انجمن سی‌ان‌جی: 2گانه‌سوز وارد کنید

رئیس انجمن سی‌ان‌جی در شرایط فعلی که مصرف بنزین رو به افزایش و بیش از ۵۰ درصد ظرفیت سی‌ان‌جی کشور خالی است پیشنهاد داد تا خودرو دوگانه‌سوز وارد شود.

به گزارش پرشین خودرو، محسن جوهری، با بیان این مطلب با تاکید بر اینکه در حال حاضر پتانسیل افزایش عرضه سی‌ان‌جی از ۲۰ میلیون به ۴۰ میلیون متر مکعب در روز وجود دارد، اظهار کرد: علت اینکه این موضوع تحقق پیدا نمی‌کند، نبود تقاضا است، دولت طی سال‌های اخیر خودروسازان را موظف به تولید خودروهای دوگانه‌سوز نکرده و برای تبدیل خودرو بنزینی به سی‌ان‌جی نیز اقدام موثری انجام نشده است.

وی با اشاره به اقداماتی که در دهه ۸۰ برای توسعه صنعت سی‌ان‌جی صورت گرفت، گفت: در آن زمان حدود یک میلیون خودرو بنزینی کشور به سی‌ان‌جی تبدیل شد اما بعد از آن یا دولت مصوبه‌ای نداشت و یا اگر مصوبه‌ای نیز وجود داشت، کارساز نبود و یا اینکه مشکلاتی وجود داشت، که در نهایت توسعه محقق نشد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی ادامه داد: بنابر این در حال حاضر با توجه به اینکه واردات خودرو آزاد شده و طبق گفته‌های وزیر صمت هیچ مانعی برای واردات خودرو وجود ندارد، پیشنهاد ما به دولت این است که خودروهای دوگانه‌سوز با کیفیت بالا را وارد کند و از این طریق باعث شود که افزایش تقاضا در حوزه سی‌ان‌جی اتفاق بیفتد و به این صورت ما می‌توانیم کاهش مصرف بنزین هم در کشور رقم بزنیم.

جوهری با بیان اینکه اگر دولت طرح خوبی برای واردات خودروهای دوگانه‌سوز با کیفیت بالای خارجی با تعرفه پایین گمرکی داشته باشد هم در کاهش مصرف بنزین و هم در افزایش تقاضا برای سی‌ان‌جی موثر خواهد بود، گفت: بزرگترین معضل کشور مصرف بالای بنزین است، اینکه در تابستان مصرف بنزین بیش از ۱۰۵ میلیون لیتر در روز بود یک فاجعه برای کشور تلقی می‌شود.

به گفته وی در حال حاضر چهار میلیون خودرو در کشور گازسوز است و ظرفیت همین میزان نیز در کشور وجود دارد یعنی به‌راحتی می‌توانیم سوخت سی ان جی حدود هشت میلیون خودرو را بدون اینکه یک ریال دولت سرمایه گذاری کند عرضه کنیم و صرفه جویی روزانه حداقل ۲۰ میلیون لیتر بنزین در کشور محقق خواهد شد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی با اشاره به فرسودگی برخی از ناوگان‌های دوگانه سوز کشور، گفت: باید به استهلاک ناوگان‌ها نیز توجه کرد، در حال حاضر درصد بالایی از ناوگان دوگانه سوز کشور یا فرسوده شده که باید خودرو اسقاط شوند یا نیاز به نوسازی و تعویض مخزن دارد که باید دولت هزینه تعویض مخازن را پرداخت کند، در غیر اینصورت شاهد افزایش حوادث در جایگاه‌ها خواهیم بود.

جوهری اظهار کرد: در شرایط فعلی خودروسازان اهتمامی برای تولید خودرو دوگانه سوز در کشور ندارند، اگر خودروسازان خودرو دوگانه سوز تولید کنند و فقط در این بخش فعال شوند هیچ مشکلی برای تامین مخزن و کیت سی‌ان‌جی وجود ندارد و به راحتی می‌توانیم در این عرصه گام برداریم.

منبع: ایسنا

کد خبر 139997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha