با خودروهای زاگرس، کارون و پادرا پلاس زامیاد آشنا شوید

شرکت زامیاد که یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های تولید کننده خودروهای کار و تجاری در ایران است جدیدترین محصولات خود را به تبریز آورده تا مردم بیش از پیش با کاربری‌های جدید این خودروها آشنا شوند.

/خبرنگار: امین سرمدی/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، زامیاد یکی از با سابقه‌ترین شرکت‌های خودروسازی در ایران است که تولد آن به سال 1342 بازمی‌گردد. فعالیت‌های این خودروساز تا سال 1350 ادامه داشت و از آن سال به بعد رفته رفته این شرکت محصولات خود را توسعه داد. اکنون سال‌هاست این خودروساز دسته کار و تجاری تبدیل به یکی از بزرگترین زیرمجموعه‌های شرکت سایپا شده و وظیفه تولید خودروهای کار و تجاری این شرکت بزرگ را عهده دار است. یکی از محصولات معروف و نوستالژیکی که زامیاد تولید می‌کند همان نیسان وانت یا نیسان آبی است که سال‌هاست تبدیل به یکی از خودروهای محبوب و ارزان قیمت نسبت به سایر رقبا شده است. اکنون این شرکت محصولات خود با کاربری‌های جدید را به تبریز آورده که قصد داریم در ادامه به آنها بپردازیم.


پیکاپ زاگرس

پیکاپ زاگرس یکی از جدیدترین محصولات شرکت زامیاد بوده که در اصل محصولی با نام F 22 از شرکت فودای چین است. شرکت فودای سال هاست که با زامیاد همکاری می کند. ماحصل این همکاری ها تا قبل از زاگرس، دیگر وانت‌های زامیاد تحت عنوان پادرا و پادرا پلاس بود که جایگزینی برای وانت نیسان آبی معروف بودند.

چنانچه قیافه این پیکاپ برایتان آشناست باید بدانید که پلتفرم فودای F22 پلتفرمی مشترک میان شرکت‌های فودای، دانگ فنگ و دایون است که هر شرکت نام مختص به خود را برای این پلتفرم برگزیده و تا قبل از معرفی زاگرس شرکت مکث موتور همین خودرو را از شرکت دایون با نام مکث کلوت در ایران معرفی و عرضه کرده اما با توجه به رسالت شرکت زامیاد که تولید خودروهای اقتصادی و مقرون به صرفه برای آحاد جامعه است زاگرس قطعا خودرویی ارزان قیمت‌تر از دیگر همتایان خود است.

 

پیکاپ زاگرس



از نظر طراحی ظاهری زاگرس چهره‌ای محافظه کارانه و قابل قبولی دارد که طیف وسیعی از سلیقه‌ها را در بر خواهد گرفت. در نمای جلو چراغ‌ها نسبت به ابعاد کلی خودرو طراحی کمی باریک و کشیده دارند. جلوپنجره اما ظاهری بزرگ و یک تک‌ای داشته و متصل به چراغ های اصلی است. سپر خودرو نیز به دور از حجم دهی‌های زیاد و با ظاهری نسبتا ساده طراحی شده که فقط دو چراغ دایره‌ای شکل مه‌شکن داخل یک قاب مشکی رنگ تعبیه شده است.

همچنین قسمت در عقب این خودروی پیکاپ چراغ های اصلی ظاهری ساده و عمودی داشته که بخشی از آنها تا کنار خودرو کشیده شده است. سپر عقب در این خودرو به صورت دو قسمتی طراحی شده که مه شکن های عقب نیز بر روی این قسمت بکار رفته‌اند.

درون کابین زاگرس اولین موردی که به چشم می خورد صفحه نمایش بزرگی است که در بالاترین بخش داشبورد میانی قرار گرفته است. پس از آن دریچه های بزرگ و مستطیلی شکل تهویه مطبوع خودرو به همراه کلیدهای تنظیم سیستم مالتی مدیا خودرو و در نهایت نیز پنل تنظیمات تهویه مطبوع خودرو تعبیه شده‌اند. متریال به کار رفته در داشبورد و کابین زامیاد زاگرس کیفیت قابل قبولی داشته و همچنین فضای اتاق آن نیز قابل قبول ارزیابی می‌شود.

 

پیکاپ زاگرس زامیاد



در بخش مشخصات فنی پیشرانه چهار سیلندر 2.4 تنفس طبیعی بنزینی است که توانایی تولید 136 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور را دارد. جعبه دنده‌ی این نسخه از نوع 5 سرعته دستی بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن حدود 10.4 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

از نظر امکانات رفاهی و ایمنی، جدیدترین پیکاپ زامیاد به امکاناتی نظیر قفل دیفرانسیل الکتریکی محور عقب، مانیتور لمسی همراه با TPMS، تنظیم الکترونیکی سیستم تهویه مطبوع، تریم چرمی صندلی‌ها و فرمان، حالت‌های دیفرانسیل 4L، 4H و 2H، سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو، سیستم کنترل پایداری، دو کیسه هوا، دوربین دید عقب، رینگ‌های آلومینیومی، شیشه بالابرهای برقی درها و تنظیم برقی زوایای آینه‌های جانبی مجهز شده است.



پیکاپ کارون

دیگر محصول سایپا که قرار است بزودی وارد جاده‌های ایران شود کارون نام دارد. این خودرو برای اولین بار در سال 1401 در نمایشگاه خودرو شیراز معرفی شد و به نمایش عموم درآمد. کارون در اصل نسخه دو کابین وانت پادرا پلاس زامیاد است که طبق گفته سایپا در کلاس پیکاپ‌های اقتصادی بازار قرار داشته و قیمتی بسیار پایین‌تر از پیکاپ‌های دیگر دارد.

در بخش طراحی ظاهری پیکاپ کارون ظاهری کاملا شبیه به پادرا پلاس داشته و تنها برخی جزئیات تغییر کرده‌اند. چراغ های اصلی طراحی ساده، بزرگ و چند ضلعی دارند و متصل به جلو پنجره مستطیلی شکل و بزرگ خودرو طراحی شده‌اند. در بخش جانبی نیز یکی از تغییرات اضافه شدن رکاب بر روی این خودرو بوده و دیگر قسمت‌ها تفاوت چندانی با پادرا پلاس ندارد. در نمای عقب نیز طراحی چراغ‌های اصلی بروز شده و دور تا دور آنها یک نوار کرومی قرار گرفته است. سپر عقب طراحی جدیدی پیدا کرده و در دو طرف آن نیز یک قاب کرومی تعبیه شده که داخل هر کدام چراغ های مه شکن و شب نما قرار دارند. همچنین گارد قسمت بار نیز به این خودرو اضافه شده است.

 

کارون



درون کابین این پیکاپ اقتصادی زامیاد خبری از آپشن خاصی نیست و همه ادوات کابین در ساده‌ترین حالت ممکنه طراحی شده‌اند. در بالاترین قسمت داشبورد سیستم پخش خودرو به همراه یک فضای اضافی جهت قرار دادن برخی وسایل تعبیه شده است. دریچه های سیستم تهویه مطبوع به صورت عمودی در دو طرف داشبورد قرار گرفته‌اند و پس از آن بخش تنظیمات سیستم تهویه مطبوع خودرو تعبیه شده است. غربیلک فرمان نیز به صورت سه شاخه و ساده طراحی شده و صفحه کیلومتر شمار نیز به صورت تمام آنالوگ است. متریال به کار رفته در داشبورد و اتاق کارون نسبت به قیمت آن کیفیت قابل قبولی داشته و فضای کابین نیز مناسب ارزیابی می‌شود.

 

پیکاپ کارون



در بخش مشخصات فنی کارون به یک پیشرانه 4 سیلندر 2/4 لیتری خطی تنفس طبیعی مجهز شده که توانایی تولید قدرت 94 اسب بخار و گشتاور 187 نیوتن متر را دارد. جعبه دنده این پیکاپ از نوع 5 سرعته دستی بوده که قدرت پیشرانه را تنها به محور عقب خودرو منتقل می‌کند. همچنین سیستم تعلیق خودروی کارون در چرخ‌های جلو از نوع جناغی دوبل و در چرخ‌های عقب از نوع فنر شمش است. مصرف سوخت ترکیبی اعلام شده برای این خودرو نیز 11/8 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

کارون از نظر امکانات و آپشن‌ها با توجه به اینکه یک پیکاپ فوق اقتصادی است وضعیت قابل قبولی دارد. این خودرو به امکاناتی نظیر ترمزهای ABS، شیشه بالابرهای برقی، آینه های برقی، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی با اتصال بلوتوث، خروجی برق ۱۰ آمپری و دو کیسه هوا مجهز شده است.


پیکاپ کارون اسپرت

دیگر نماینده زامیاد در نمایشگاه تبریز کارون اسپرت بوده که در اصل نسخه آفرودی کارون محسوب می‌شود. این خودروی پیکاپ از نظر ظاهری تفاوت‌هایی با نسخه معمولی کارون دارد. سپر جلو کاملا دستخوش تغییرات مثبتی بوده که مانند دیگر خودروهای آفرودی زاویه ورود مناسبی را برای کارون به ارمغان آورده است.

 

پیکاپ کارون اسپرت



رکاب‌های این خودرو نیز متفاوت شده و رینگ و لاستیک‌های استفاده شده بر روی آن هم آفرودی شده است. علاوه بر رنگ مشکی کارون که چهره‌ای اسپرت و تهاجمی را به آن داده باربند سقفی به همراه چراغ‌های LED روی این خودرو اعمال شده و بخش بار نیز تبدیل به محفضه‌ای سر پوشیده شده است.

همانطور که اشاره کردیم کارون اسپرت یا همان کارون آفرود از نظر ظاهری تغییرات فراوانی با نسخه معمولی داشته و در بخش کابین و مشخصات فنی تغییری میان کارون معمولی با کارون اسپرت دیده نشده و تمامی این بخش‌ها میان دو خودرو مشترک است.


پیکاپ پادرا پلاس لانگ در کاربری‌های مختلف

محصول جدیدی از زامیاد که برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی خودرو اصفهان رونمایی شد نسخه لانگ یا بزرگتر از پادرا پلاس بود که نسبت به پادرا پلاس معمولی تغییراتی در طول شاسی آن اتفاق افتاد.

 

پادرا پلاس لانگ



پادرا پلاس لانگ نسبت به پادرا پلاس معمولی نزدیک به 50 سانتی‌ متر افزایش طول داشته که این افزایش طول خودرو سبب شده تا بارگیری بارهای حجیم راحت‌تر صورت گیرد. این تغییرات تنها در اورهنگ رخ داده و به صورت کلی ۳۵ سانتی متر به فاصله محوری و ۱۵ سانتی متر نیز به اتاق بار اضافه شده است. پادرا لانگ نسبت به پادرا معمولی ظرفیت حمل بار مشابهی داشته اما این قابلیت را پیدا کرده تا بتواند هم بارهای حجیم‌تر را حمل کند و هم در کاربری‌های مختلفی کارایی بالاتری دا از خود نشان دهد. علاوه بر پادرا پلاس لانگ معمولی، پادرا پلاس لانگ یخچالدار و پادرا پلاس لانگ آتش نشانی نیز به این نمایشگاه آمده تا مردم با کارایی نسخه جدید پادرا پلاس بیش از پیش آشنا شوند.

 

پادرا پلاس لانگ



همانطور که اشاره کردیم از نظر مشخصات فنی نسخه لانگ پادرا پلاس تفاوتی با نسخه معمولی ندارد. این خودروی کار و تجاری مجهز به یک پیشرانه پیشرانه 2.4 لیتری Z24 شده که توانایی تولید 95 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن متر گشتاور را داراست. این قدرت از طریق جعبه دنده 5 سرعته به چرخ های عقب این وانت انتقال داده می شود. در بحث قوای محرکه این خودرو تفاوت محسوسی با سایر پیکاپ های قدیمی زامیاد ندارد. با این حال استاندارد آلایندگی یورو ۵ نیز برای این پیشرانه در نظر گرفته شده است.

 

پادرا پلاس لانگ



از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز پادرا پلاس لانگ وضعیت قابل قبولی نسبت به رده خود دارد. این خودرو به امکاناتی نظیر فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع، شیشه ها و آینه های برقی، مه شکن جلو و عقب و … مجهز شده است./

کد خبر 140424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha