هایما P6 ایران خودرو؛ بزودی در جاده‌های ایران!

اخیرا تصاویری از تست‌های فنی و جاده‌ای هایما P6 در ایران منتشر شده که شایعات مبنی بر عرضه آن در ایران را قوت بخشیده است. در این مطلب قصد داریم تا این خودروی کراس اوور پلاگین هیبریدی هایما را معرفی کنیم.

/خبرنگار: امین سرمدی/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، شرکت هایما یکی دیگر از شرکت‌های چینی بازار ایران است که سابقه خوبی نیز در بازار خودروی کشور برای خود دست و پا کرده است. این شرکت نامدار چینی ابتدا فعالیت خود را با مونتاژ محصولات شرکت مزدا در چین آغاز کرد.

 

هایما



در سال 1992 در استان هاینان چین شرکتی تاسیس شد که نتیجه قرارداد دولت استان هاینان با شرکت مزدا بود که محصولات این شرکت ژاپنی را در چین تولید و به فروش رساند.

 

هایما اس5



تولید محصولات مزدا توسط هایما تا سال 2006 در چین ادامه داشت تا اینکه شرکت فاو چین دیگر خودروساز بزرگ سرزمین اژدها سهام مزدا را خرید و هایما را تبدیل به یکی از اعضای زیرمجموعه‌های خود کرد. محصولات هایما همچنان با تکنولوژی و فناوری شرکت مزدا در چین تولید می‌شد تا اینکه رفته رفته تولیداتش افزایش چشمگیری پیدا کردند.

در سال 2010 برای اولین بار هایما یک کارخانه در بیرون از مرزهای سرزمین پهناور چین واقع در روسیه افتتاح کرد. محصولات این شرکت رفته رفته به برخی از باراهای جهانی عرضه شد تا هایما تبدیل به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در چین شود.

 

هایما اس5



هایما در ایران نیز چند سالی است که برخی از محصولات خود را توسط شریک تجاری‌اش در ایران یعنی ایران خودرو مونتاژ و به فروش می‌رساند و طی این مدت توانسته طرفداران بسیاری پیدا کند. اولین محصولی که از هایما توانست به بازار ایران راه پیدا کند S7 معمولی یا تنفس طبیعی بود که به صورت مونتاژ توسط ایران خودرو در سال ۱۳۹۳ به فروش رسید.

چندی بعد ایران خودرو تصمیم گرفت نسخه توربوشارژ هایما S7 را به سبد محصولات خود اضافه کند. با عرضه هایما S7 توربوشارژ به بازار ایران مردم استقبال بسیار زیادی از این خودرو کردند. مدل بعدی هایما که وارد ایران شد هایما S5 بود که از نظر فنی، ابعاد و امکانات نسخه ماقبل S7 بود.

 

هایما



هایما P6 در اصل نسل دوم هایما S5 بوده که برای اولین بار در سال 2018 رونمایی شد. این خودرو نسخه هیبرید نسل دوم S5 بوده که توانسته در بازارهایی که عرضه شده فروش قابل قبولی را تجربه کند.
از نظر ظاهری و خطوط طراحی شباهت هایی میان P6 و S5 وجود دارد که با توجه به اینکه این خودرو نسل دوم اس 5 بوده موردی طبیعی است.

 

هایما پی6



هایما P6 در بخش مشخصات فنی همانطور که اشاره کردیم خودرویی پلاگین هیبرید است و این بدان معناست که از برق و بنزین برای حرکت استفاده می‌کند. این کراس اوور هایما به یک پیشرانه 3 سیلندر 1.2 لیتری توربوشارژ مجهز شده که در کنار موتور برقی توانایی تولید 141 اسب بخار قدرت و 244 نیوتن متر گشتاور را دارد.

 

هایما پی6



قدرت این خودروی پلاگین هیبرید از طریق یک جعبه دنده 7 سرعته دوکلاچه تر به محور جلو خودرو منتقل می‌شود.

بزرگترین مزیت این خودروی کراس اوور مصرف بنزین آن به صورت ترکیبی است که در حدود 1.4 لیتر در هر صد کیلومتر است. ضمنا شتاب 0 تا 100 هایما P6 هم حدود 7 ثانیه است.

 

هایما پی6



در بخش طراحی، نمای جلو طراحی خودرو بواسطه چراغ‌های نواری شکل مخصوص روز خشن و اسپرت است. هایما سعی کرده تا در طراحی P6 از ترند روز طراحی دنیا بهره برد. چراغ‌های اصلی نیز داخل یک قاب مستطیلی شکل میان سپر بزرگ جلو تعبیه شده و زیر آنها هم چراغ‌های مه‌شکن قرار دارند. همچنین جلوپنجره ظاهری پهن و بزرگ داشته و لوگوی هایما میان آن قرار گرفته است. نکته‌ای که وجود دارد استفاده از رنگ آبی دورتادور جلوپنجره است که نشان از هیبرید بودن این خودرو است.

 

هایما پی6



در نمای جانبی تماما همان خطوط طراحی کراس اوور S5 را شاهد هستیم. تنها تفاوت این بخش به طراحی رینگ‌های خودرو بازمی‌گردد که نمایی به مراتب جذاب‌تر را پیدا کرده‌اند. به نمای عقب این خودروی کراس اوور می‌رسیم. در این قسمت زبان طراحی نمای جلو مجددا تکرار شده است. چراغ‌های اصلی به صورت L انگلیسی مایل طراحی شده که تا روی درب صندوق کشیده شده است. زیر چراغ‌های اصلی نیز چراغ‌های مه‌شکن با اندازه‌ای بزرگ قرار گرفته‌اند. وجود برآمدگی در طراحی سپر این بخش ظاهری عضلانی را به خودرو بخشیده است.

با ورود به کابین P6 اما برخلاف نمای بیرونی طراحی کاملا متفاوت و جدید شده است. اولین موردی که در داخل این خودرو به چشم می‌خورد مانیتور بزرگ بیرون زده از داشبورد است که قطعا مورد پسند مشتریان ایرانی است. مورد بعدی خروجی‌های سیستم تهویه مطبوع است که به سبک برخی خودروهای جدید به صورت سه تایی طراحی شده است.

 

هایما پی6



غربیلک فرمان نیز به صورت سه شاخه طراحی شده که بر روی آن برخی کلیدهای کنترلی سیستم‌های خودرو قرار دارد. نکته مثبت دیگر داشبورد P6 کلاستر یا پشت آمپر تمام دیجیتال آن است که وضوح خوبی داشته و تم‌های جدابی را می‌توان برای آن انتخاب کرد.

 

هایما



در فول‌ترین نسخه هایما P6 برهی قطعات دکوراتیو کابین از جمله داشبورد و صندلی‌ها به صورت دورنگ عرضه می‌شود که نمایی جذاب و اسپرت را برای این خودروی کراس اوور به همراه دارد. فضای کابین در هر دو ردیف فضایی قابل قبول بوده و سرنشینان در این خودرو احساس کمبود جا نخواهند داشت. نکته مثبت دیگر استفاده از متریال با کیفیت درون کابین هایما P6 است که خس خوبی را به سرنشینان خودرو منتقل می‌کند.

نسخه فول این کراس اوور پلاگین هیبریدی امکانات کاملی همچون تهویه اتوماتیک، استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، سنسور پارک، دوربین عقب، سامانه پایش فشار باد تایرها (TPMS)، ترمز پارک برقی، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، سنسور نور و باران، سقف پانورامیک و تریم دو رنگ کابین را با خود بهمراه دارد. با توجه به سیاست‌های ایران خودرو قطعا انتظار می‌رود این شرکت نسخه فول هایما P6 را به بازار عرضه کند.
هنوز اطلاعات دقیقی از زمان عرضه این خودرو توسط ایران خودرو وجود ندارد اما با توجه به تصاویر منتشر شده از انجام تست‌ای فنی برروی این خودرو این احتمال وجود دارد که هایما P6 در نیمه اول سال بعد به صورت رسمی معرفی و به بازار عرضه شود.
 

کد خبر 140446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha