فیات تیپو؛ معرفی جدیدترین سدان اقتصادی فیات + مشخصات فنی و امکانات

پس از صدور مجوز واردات خودرو توسط وزارت صمت خیل عظیمی از خودروهای اروپایی و آسیایی آماده ورود به کشور هستند. شرکت پارسیان موتور قرار است بزودی محصولاتی از شرکت ایتالیایی فیات را به بازار ایران عرضه کرده که از جمله این خودروها می‌توان به یک خودروی سدان اقتصادی با نام تیپو اشاره کرد که بزودی میهمان جاده‌های ایران خواهد شد.

خبرنگار: امین سرمدی/به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، فیات یک کمپانی بزرگ و مطرح ایتالیایی است که چندین شرکت زیر مجموعه از جمله دوج آمریکا را داراست و محصولات متعددی را برای بازارهای مختلف تولید کرده و اکنون عضوی از مجموعه چند ملیتی استلانتیس شامل فیات، کرایسلر، پژو و سیتروئن است. این خودروساز ایتالیایی به ساخت خودروهای اقتصادی و با کیفیت معروف بوده و در بیشتر کشورهای جهان محصولات خود را عرضه کرده ولی در ایران چندان خوش اقبال نبود.

حال با صدور مجوز واردات خودرو شرکت پارسیان موتور که تا قبل از این، واردات خودروهای تجاری فیات را عهده دار بود قصد دارد در بخش خودروهای سواری نیز وارد شده و محصولات فیات را به بازار ایران بیاورد. در قدم اول قرار است تا دو خودروی پرطرفدار و اقتصادی فیات یعنی فیات 500 و فیات تیپو میهمان جاده‌های ایران شده و در بورس کالا توسط پارسیان موتور به فروش رسند.

فیات تیپو یکی از خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی فیات ایتالیا بوده که برای اولین بار در سال 2015 رونمایی شد. این خودروی مقرون به صرفه در سه کلاس سدان، هاچ بک و استیشن واگن تولید شده و به دلیل قیمت مناسب، کیفیت مطلوب و مشخصات قابل قبول توانسته فروش بالایی را کسب کند. این خودرو در خط تولید فیات در ترکیه تولید شده و در بسیاری از کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکای جنوبی به فروش می‌رسد.

بررسی طراحی ظاهری فیات تیپو

فیات تیپو همانطور که اشاره شد یک خودروی اقتصادی بوده و در کلاس‌های مختلفی به تولید رسیده است. اما نسخه‌ای که قرار است در بازار ایران عرضه شود به احتمال زیاد تنها نسخه سدان این خودرو بوده و از نظر طراحی ظاهری نمره قابل قبولی به آن تعلق می‌گیرد. نمای جلو میزبان چراغ‌هایی کشیده و با طراحی اخمگین بوده است. جلو پنجره به صورت یک تکه و متصل به جراغ‌های جلو طراحی شده و با خطوط کرومی متعددی تزئین شده است. بر روی سپر نیز چراغ‌های مه‌شکن و یک ورودی هوای کشیده دیگر قرار گرفته‌اند.

 

فیات تیپو



در نمای جانبی شاهد یک طراحی ساده اما روان و قابل قبول هستیم که در آن از خطوط تند و تیزی استفاده نشده. نکته مثبت این نما طراحی و اندازه رینگ‌ها بوده که ظاهری اسپرت و جذاب را به تیپو بخشیده‌اند. یکی دیگر از نکات این سدان اقتصادی اندازه مناسب شیشه‌های جانبی بوده که سبب شده تا هم میدان دید خوبی برای سرنشینان فراهم شده و هم نور کافی وارد کابین شود.

 

فیات تیپو



در نمای عقب شاهد طراحی‌های متفاوتی در هر نسخه از این خودرو هستیم. نسخه سدان تیپو یک طراحی نسبتا پویا و بروز داشته که در آن چراغ‌های اصلی خارج از درب صندوق و به صورت چند ضلعی طراحی شده اما بخشی اضافه که به آن متصل شده بر روی درب صندوق آمده است. سپر عقب ظاهر ساده‌ای داشته و بر روی آن تنها دو شبرنگ باریک و یک دیفیوزر ساده قرار گرفته است. بر روی درب صندوق نیز یک خط کرومی سرتاسری تعبیه شده که بالای آن نشان فیات قرار گرفته است.

طراحی کابین فیات تیپو

فیات تیپو از نظر طراحی کابین با دو نوع طراحی داشبورد تقریبا متفاوت به بازار عرضه شده است. تفاوت این دو داشبورد به بخش بالایی که مربوط به سیستم مالتی مدیا می‌شود باز می‌گردد. در مدل پایه در بخش بالایی داشبورد یک صفحه نمایش نسبتا کوچک به همراه کلیدهای کنترلی داخل یک قاب متصل به صفحه کیلومتر شمار قرار گرفته اما در نسخه فول این بخش به صورت جداگانه با یک صفحه نمایش بزرگتر تعبیه شده است. بخش میانی داشبورد نیز میزبان دریچ‌های تهویه مطبوع بوده و بخش انتهایی نیز کلیدهای مربوط به تنظیمات سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته‌اند.

 

یکی از نکات مثبت این خودروی اقتصادی استفاده از خطوط و قطعات دکوراتیو کرومی درون داشبورد و فرمان بوده که ظاهر داشبورد را از سادگی نجات داده است. متریال به کار رفته درون داشبورد و اتاق خودرو نسبت به قیمت آن کیفیت مطلوب و قابل قبولی دارد. همچنین از نظر فضای کابین در هر دو ردیف فضای قابل قبولی وجود داشته و سبب شده تا تیپو تبدیل به خودرویی مورد پسند برای خانواده‌ها و استفاده به صورت تاکسی باشد.



مشخصات فنی فیات تیپو

از نظر فنی فیات تیپو با مشخصات متفاوتی به بازارهای جهانی عرضه شده است. تاکنون هفت پیشرانه در این خودرو مورد استفاده قرار گرفته که دو نسخه آن دیزلی و باقی بنزینی هستند. از پیشرانه 1.4 لیتری تنفس طبیعی گرفته تا پیشرانه 1.6 لیتری و 1.4 لیتری توربوشارژ. اما به احتمال زیاد نسخه‌ای که برای ایران در نظر گرفته شده مجهز به یک پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی تجهیز شده که توانایی تولید 120 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن بر متر گشتاور را داراست. همچنین سه جعبه دنده متفاوت قابل استفاده بر روی این خودروی سدان بوده که احتمال می‌رود نسخه 6 دنده اتوماتیک آن وارد ایران شود. شتاب این نسخه حدود 11 ثانیه بوده و انتقال قدرت به محور جلوی آن صورت می‌گیرد.

 

فیات بیتو



امکانات رفاهی و ایمنی فیات تیپو

از جمله امکانات این سدان اقتصادی در نسخه فول می‌توان به 6 عدد کیسه هوای ایمنی( راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده ای ) ، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کمکی ترمز، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل ایستایی در سراشیبی، سیستم ضد لغزش، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، سیستم ISOFIX برای صندلی کودک، آینه‌های جانبی برقی گرم‌گن دار‌، صفحه نمایشگر لمسی لمسی ۵ اینچی ، فرمان الکتریکی حساس به سرعت، نمایشگر فشار باد لاستیک ، سیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک ، نمایشگر ۳٫۵ اینچی TFT برای پنل ابزارها ، کروز کنترل ، آینه داخلی دید عقب از جنس الکتروکرومیک ، سنسور غروب و باران ، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو ، دستگیره‌های بیرونی درب از جنس کروم ، پورت USB – AUX و اتصالات بلوتوث ، مه‌شکن‌های جلو و عقب و رینگ‌های آلومینیومی اشاره کرد.

 

فیات تیپو



فیات تیپو همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم یک خودروی اقتصادی بوده که در بازارهای جهانی خصوصا اروپا رقیب خودروهایی نظیر ساندرو و لوگان می‌باشد. این خودرو در بخش فنی و ظاهری وضعیت بسیار خوب و قابل قبولی داشته و همچنین از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز شرایط مطلوبی داراست. هنوز قیمت این خودرو برای عرضه به بازار ایران مشخص نشده اما انتظار می‌رود در صورت تعیین قیمتی منطقی و عرضه نسخه‌های فول این خودرو تبدیل به خودرویی موفق در ایران شود.

 

فیات تیپو
 

کد خبر 140518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha