مشخصات فنی پیشرانه EF7P ایران خودرو / نسل جدید پیشرانه ملی EF7 با نام EF7 پلاس یا EFP رونمایی شد

جدیدترین عضو پیشرانه ملی پیشرانه ملی EF7 با نام EF7 پلاس یا EFP توسط ایران خودرو رونمایی شد. شما در این مقاله می‌توانید با مشخصات فنی پیشرانه EF7P ایران خودرو آشنا شوید.

/خبرنگار: امین سرمدی/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پیشرانه EF7 یکی از محبوب‌ترین پیشرانه‌های تولید داخل بوده که بر روی محصولات مختلفی قرار گرفته است. پس از چند سال استفاده این پیشرانه در برخی از محصولات پرطرفدار ایران خودرو مانند سمند و سورن و دنا این شرکت تصمیم گرفت نسخه جدیدی از این پیشرانه را معرفی کرده و در محصولات جدید خود مانند دنا پلاس آن را مورد استفاده قرار دهد. حال پس از ماه ها انتظار همزمان با رونمایی نسخه جدید دنا پلاس این پیشرانه جدید نیز در دو نسخه تنفس طبیعی و توربو شارژ رونمایی شد.

تاریخچه پیشرانه EF7
 

آشنایی با پیشرانه EF7 ایران خودرو

 

طراحی پیشرانه EF7 به اواسط دهه 80 شمسی بازمی‌گردد. پروژه طراحی و ساخت این پیشرانه توسط ایران خودرو به همراه یک شرکت آلمانی در سال 1386 به پایان رسید و سرانجام از سال 1387 بر روی خودروی سمند پیاده سازی شد. اما به علت اینکه یک پیشرانه کامل جدید به حساب می آمد عموم مردم از آن استقبال چندانی نکردند و کماکان در آن سال‌ها تقاضا برای پیشرانه قدیمی‌تر یعنی XU7 بیشتر بود. به همین خاطر در همان سال‌های اولیه تولید موتور EF7 این پیشرانه بر روی خودروهای ارگانی و دولتی مورد استفاده قرار گرفت.

 

پیشرانه ایران خودرو دیزل



اما رفته رفته مردم با این پیشرانه بهینه و بروز آشنایی خوبی پیدا کرده و به دنبال این اتفاق تولید و تیراژ این موتور افزایش چشمگیری پیدا کرد. این پیشرانه نسبت به پیشرانه XU7 هم سیستم بروزتری داشت و هم قدرت و گشتاور بهتری. از طرف دیگر مصرف کمتر و استهلاک پایین تری نیز نسبت به موتور XU7 داشت که باعث شد استقبال از آن بالاتر رود.

انواع پیشرانه EF7

پیشرانه EF7n تاکنون در دو نسخه تنفس طبیعی و توربوشارژ تولید شده است. این پیشرانه 4 سیلندر 1.7 لیتری توانایی تولید 113 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور را دارا بود. این یعنی در حالت تنفس طبیعی EF7 نسبت به دو پیشرانه مطرح دیگر ایران خودرو یعنی XU7 و TU5 قدرت و گشتاور بیشتری تولید می‌کرد. نسخه توربوشارژ EF7 که با کد TC7 نیز شناخته می‌شد می‌توانست 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. این پیشرانه برای اولین بار بر روی دنا پلاس توربوشارژ و دنا پلاس اتوماتیک قرار گرفت و بازدهی مناسبی را از خود نشان داد.

 

پیشرانه



یکی از نکات مثبت پیشرانه EF7 مجهز بودن تکنولوژی زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها یا همان VVT بوده که کمک شایانی به مصرف سوخت و بازدهی توان موتور می‌کند. همچنین این موتور به دریچه گاز برقی نیز مجهز شده بود. همچنین نسبت به پیشرانه رقیب یعنی XU7 این موتور به 16 سوپاپ تجهیز شده بود.

 

پیشرانه ایران خودرو



مشخصات پیشرانه‌های جدید ایران خودرو

در آیین رونمایی از نسخه‌های جدید دنا پلاس توربوشارژ، ایران خودرو از نسل جدید پیشرانه‌های EF7 و TC7 که پایه گازسوز نیز دارند رونمایی کرد.

 

پیشرانه ایران خودرو



پیشرانه اول نمونه تنفس طبیعی این پیشرانه بوده که EF7P نام دارد. این پیشرانه ‌4 سیلندر همانطور که اشاره کردیم بر پایه گازسوز توسعه داده شده و 1.7 لیتر حجم دارد. این پیشرانه طبق اطلاعات منتشر شده از سوی ایران خودرو در حالت بنزینی 111 اسب بخار قدرت و 153 نیوتن متر گشتاور را داراست. همچنین در حالت گازسوز نیز 99 اسب بخار قدرت و 136 نیوتن متر گشتاور را می‌تواند تولید کند. ضمنا مصرف بنزین آن به صورت ترکیبی حدود 7.1 لیتر و مصرف گاز آن نیز حدود 5 کیلوگرم در هر 100 کیلومتر است.

 

پیشرانه ایران خودرو دیزل



نمونه بعدی نسخه قوی‌تر بوده که به TC7 پلاس معروف است. این پیشرانه نیز 1.7 لیتر حجم داشته و مجهز به سیستم پرخوران یا همان توربوشارژ است. همچنین مانند نسخه تنفس طبیعی این پیشرانه نیز بر پایه گازسوز تولید خواهد شد. این موتور توانایی تولید 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن بر متر گشتاور را در حالت بنزینی و 152 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور را در حالت گازسوز دارد. مصرف سوخت ترکیبی این نسخه نیز در حالت بنزین حدود 6.8 لیتر و در حالت گازسوز حدود 4.9 کیلوگرم در هر 100 کیلومتر است.

 

پیشرانه ایران خودرو



طبق اطلاعاتی که ایران خودرو منتشر کرده اکثر قطعات پیشرانه‌های جدید مانند میل لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم EMS، توربوشارژ و سیستم خنک کننده نسبت به نسل قبل کاملا متفاوت و بروز شده و تمام ایرادات آن برطرف شده است.

قرار است رفته رفته این موتورهای جدید جایگزین نسل قبلی شده و علاوه بر دنا پلاس توربو جدید قرار است ری‌را دیگر عضو جدید و تازه وارد ایران خودرو نیز از همین پیشرانه بهره مند شود.
 

کد خبر 140596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha